joepie schreef:Daarbij blijf ik erbij dat het een zaak van de politie is en niet van de burger. Want wat zouden ze nu willen doen als er iemand met een auto vandoor wil gaan? Ze hebben geen enkele bevoegdheid.
En de politie wel. Die werkt trouwens toch al op zondag.
Zo is het bij ons ook opgelost.
Veiligheid of beveiliging is een zaak van ons allen, zeker niet alleen van de politie. Iedere burger heeft het "grondwettelijk" recht en zelfs de "plicht" om een misdrijf te voorkomen. Bij constatering van een misdrijf op heterdaad heb jij als burger het recht iemand "staande" te houden en over te dragen aan de bevoegde instanties.
Dus als jij ziet dat mijn auto word gestolen en jij doet er niets aan om dat te voorkomen dan kan ik, volgens het Nederlands recht, jouw aansprakelijk stellen.
Overigens is het niet alleen bij kerken een probleem, ook bij bioscopen, theaters, vergadercentra e.d. speeld dit. Immers, het "dievengilde" weet donders goed dat de eigenaren een bijeenkomst bezoeken die een bepaalde tijd zal duren. Ze hebben dus vrij spel.
De politie speeld niet of nauwelijks een rol als het gaat om "beveiliging". Het "meer blauw op straat" is een leuke opmerking maar totaal niet relevant, want politiediensten zijn niet of nauwelijks getraint op repressieve taken.
Het laten "wacht lopen" tijdens bijeenkomsten is m.i. een goede zaak. Ik parkeer mijn "chevy" ook liever in een bewaakte parkeergarage. Natuurlijk kun je hoofdschuddend roepen "in wat voor tijd leven we" maar het is nu eenmaal een feit.