Jongeren uit de kerkdienst houden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jansen
Mineur
Mineur

Re: Gestolen

Berichtdoor Jansen » 18 feb 2005 19:35

Aragorn schreef:Heeft iemand er trouwens al aan gedacht dat je op deze manier ook je naaste behoedt voor de verleiding van het kwaad? 8)

leuk gevonden, maar het is maar voor even, ze lopen tweehonderd meter verder naar de volgende kerk en daar jatten ze dan alsnog een auto!
Zou het dan niet van christelijke naastenliefde getuigen om geen wacht te lopen, dan jatten ze de auto's bij de je eigen kerk en verplaatst het probleem niet naar de broeders en zusters van de andere kerk? :mrgreen:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 feb 2005 07:55

joepie schreef:Daarbij blijf ik erbij dat het een zaak van de politie is en niet van de burger. Want wat zouden ze nu willen doen als er iemand met een auto vandoor wil gaan? Ze hebben geen enkele bevoegdheid.
En de politie wel. Die werkt trouwens toch al op zondag.
Zo is het bij ons ook opgelost.

Veiligheid of beveiliging is een zaak van ons allen, zeker niet alleen van de politie. Iedere burger heeft het "grondwettelijk" recht en zelfs de "plicht" om een misdrijf te voorkomen. Bij constatering van een misdrijf op heterdaad heb jij als burger het recht iemand "staande" te houden en over te dragen aan de bevoegde instanties.
Dus als jij ziet dat mijn auto word gestolen en jij doet er niets aan om dat te voorkomen dan kan ik, volgens het Nederlands recht, jouw aansprakelijk stellen.

Overigens is het niet alleen bij kerken een probleem, ook bij bioscopen, theaters, vergadercentra e.d. speeld dit. Immers, het "dievengilde" weet donders goed dat de eigenaren een bijeenkomst bezoeken die een bepaalde tijd zal duren. Ze hebben dus vrij spel.

De politie speeld niet of nauwelijks een rol als het gaat om "beveiliging". Het "meer blauw op straat" is een leuke opmerking maar totaal niet relevant, want politiediensten zijn niet of nauwelijks getraint op repressieve taken.
Het laten "wacht lopen" tijdens bijeenkomsten is m.i. een goede zaak. Ik parkeer mijn "chevy" ook liever in een bewaakte parkeergarage. Natuurlijk kun je hoofdschuddend roepen "in wat voor tijd leven we" maar het is nu eenmaal een feit.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 feb 2005 13:49

Er stond vandaag ook een stuk over in het ND.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 feb 2005 23:03

PeterD schreef:Op zich vind ik dat den Hertog wel een punt heeft. De jongeren zijn op dat moment niet in staat de preek te volgen. En dat terwijl we toch beleiden dat God middelijk door de preek kan werken?

Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.

Dat is minder erg toch. Die ouderling is toch al bekeerd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 feb 2005 23:09

gurl schreef:Als je bekeerd wilt worden moet je bidden tot God. Daar heb je de kerk echt niet voor nodig.

Ik ben het met gurl eens. Hoe is het mogelijk.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 feb 2005 07:15

jas schreef:
PeterD schreef:Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.

Dus die heeft geen onderwijs meer nodig jas?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 21 feb 2005 11:45

Als kerken vinden dat dit de oplossing is: prima! Zelf ben ik voor een goed beveiligings syteem en ik vind dat de politie vaker op zulke momenten moet surveileren als het vaak voorkomt!

Dat het misschien net de dienst zou zijn voor de jongeren waarbij hun hart wordt aangeraakt, dat vind ik een beetje een vreemde reden om het niet te doen! God heeft echt de kerk niet nodig om iemand aan Zijn voeten te brengen! Wij denken zo vaak te snel dat God niet buiten de kerk om werkt!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 14:45

PeterD schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Eénzelfde dilemma zie ik als er een ouderling achter in de kerk gaat zitten om jongeren die anders de boel op stelten zetten, proberen in toom te houden. Betreffende man kan op dat moment niet actief luisteren naar de preek omdat hij druk bezig is de jongeren in de gaten te houden en te vermanen.

Dus die heeft geen onderwijs meer nodig jas?

Ja, maar dat was niet de reden dat men tegen het houden van jongeren uit de kerkdienst was. De reden daarvan was dat ze dan hun bekering zouden kunnen 'mislopen'. Dat is dus niet hetzelfde als onderwezen te worden door de Geest. Het zou trouwens met die ouderling zeer droevig gesteld zijn, als de kerkdienst zijn enig moment in de week was waarop hij onderwijs kreeg.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 feb 2005 15:14

jas schreef:Het zou trouwens met die ouderling zeer droevig gesteld zijn, als de kerkdienst zijn enig moment in de week was waarop hij onderwijs kreeg.

Idem voor de jongere...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:19

PeterD schreef:
jas schreef:Het zou trouwens met die ouderling zeer droevig gesteld zijn, als de kerkdienst zijn enig moment in de week was waarop hij onderwijs kreeg.

Idem voor de jongere...

Dag Peter. Je snapt hoop ik wel het verschil tussen bekering en onderwijs?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 15:38

Inderdaad, ik ben het ganschelyck eensch met jasch.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 feb 2005 15:40

Beste Jas,

Het onderscheid tussen bekering en onderwijs ken ik ja. Alleen blijft het mij om het even of het een bekeerd of onbekeerd mens is die buitengesloten wordt om onder het gehoor van Gods woord te zitten. Dát is voor mij de kern. Niet of die persoon bekeerd of onbekeerd is. Het kan namelijk heel goed zijn dat een bekeerd iemand hard om onderwijs verlegen zit.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 15:54

PeterD schreef:Beste Jas,

Het onderscheid tussen bekering en onderwijs ken ik ja. Alleen blijft het mij om het even of het een bekeerd of onbekeerd mens is die buitengesloten wordt om onder het gehoor van Gods woord te zitten. Dát is voor mij de kern. Niet of die persoon bekeerd of onbekeerd is. Het kan namelijk heel goed zijn dat een bekeerd iemand hard om onderwijs verlegen zit.

Num. 1:50-53;
Maar gij, stel de Levieten over den tabernakel der getuigenis, en over al zijn gereedschap, en over alles, wat daartoe behoort; zij zullen den tabernakel dragen, en al zijn gereedschap; en zij zullen dien bedienen, en zij zullen zich rondom den tabernakel legeren.
En als de tabernakel zal optrekken, de Levieten zullen denzelven afnemen; en wanneer de tabernakel zich legeren zal, zullen de Levieten denzelven oprichten; en de vreemde, die daarbij komt, zal gedood worden.
En de kinderen Israëls zullen zich legeren, een iegelijk bij zijn leger, en een iegelijk bij zijn banier, naar hun heiren.
Maar de Levieten zullen zich legeren rondom den tabernakel der getuigenis, opdat geen verbolgenheid over de vergadering van de kinderen Israëls zij; daarom zullen de Levieten de wacht van den tabernakel der getuigenis waarnemen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 21 feb 2005 16:10

Klopt, staat in de Bijbel. Maar sowieso is de tabernakel wel even iets anders dan de huidige kerk.

Daarnaast is het punt dat het gaat om 'onnodige' zaken. Zoals de heilige koe bewaken, of losbandige jongeren in toom houden.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 21 feb 2005 19:05

Marnix schreef:De vraag die ik alleen heb is: Waarom alleen jongeren wacht laten lopen?

De mensen die bij ons wachtlopen zijn vooral mannen tussen de 30 en 60 jaar. Volwassenen dus.

PeterD schreef:Daarnaast is het punt dat het gaat om 'onnodige' zaken. Zoals de heilige koe bewaken, of losbandige jongeren in toom houden.

Ik heb geloof ik al genoeg aangetoond dat het geen onnodige zaak is dat er wachtgelopen wordt. (tenminste, bij ons dan)
En als je zegt dat die heilige koe bewaakt wordt, waarbij ik aanneem dat je een luxe auto bedoeld, scheer je alle gemeenteleden die een auto hebben over één kam. Er zijn veel mensen ook in onze gemeente die een auto puur als gebruiksvoorwerp zien. En als je al niet veel te verteren heb, wil je ook liever niet het risico lopen dat je auto beschadigd of zelfs gestolen wordt.
Trouwens, in dure en luxe auto's is het veel moeilijker om in te breken, heb ik me laten vertellen. Door startonderbreking en alarmen enzo... Die zullen ze niet zogauw meenemen. Dus het gaat dan vooral om de gemiddelde auto.

Wat betreft losbandige jongeren in toom houden is pure onzin. Zie bovenstaande.

Terug naar “Archief”