Ik heb ff het text (verband) er op na gelezen. Er wordt het woord aanbidden bebruikt. Zit in aanbidden ook inbegrepen welke muziek keuze je maakt? als dat zo zal zijn zal alle muziek moeten zijn tot gods eer.
Ik citeer maar weer uit het boek, blz 31: God wil niet alleen dat wj Hem loven . Hijzoek t aanbidders. '......maar de ure komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders'(joh 4:23). We hebben al opgemekrt: aanbidden is een hartsgesteldheid. Liefde en bewondering voro GOd om wie Hij is, om Zijn eigenschappen en Zijn natuur. Wat kunnen we bewondering hebben voor zijn grootheid, lliefde, licht, waarheid, vergevingsgezindheid en genade.Aanbidding gaat verder dan een rationele erkenning van Gods eigenschappen. Je hele wezen is erbij betrokken. Niet zozeer je verstand, maar vooral je hart. Toch blijft het niet bj een inneerlijke houding."
tot zover even het citaat.
Ik denk dat je hele leven in het teken van aanbidding moet staan. Waar sstaat die tekst dat je alles wat je doet moet doen voor GOd? JEzus leeft in jou, je bent een tempel van de Heilige Geest, dus je hebt God steeds dicht bij je. New agers gaan iets verder, die zeggen: je bent GOd. Het lijkt er veel op, maar het istoch wat anders lijkt mij. Wij zeggen namelijk: niet meer mjn ik, maar Christus leeft in mij.
Dus alles wat je doet, wil je doen voor God. Ook muziek luisteren.
Evne over dat dichtbij God komen, een citaat van blz. 32:
"Ook het NT spreekt over het tot uitdrukking brengen van aanbidding door een handeling. Vna de oudsten in Openbarng 4 wordt gezegd dat zijzich neerwerpen voro Hem die op de troon gezeten is en Hem aanbidden. In joh 4 wordt het griekse woord proskuneo gegbruikt: pros = naar, kuneo = kussen. Toekussen. Dit betekent intimiteit.G een afstand meer. Dichtbij komen. LIefde uiten. Ditzelfde woord komt voor in matheus 4:9 en 10 waar gezegd wordt: de Here GOd zulut gij aanbidden en Hem alleen dienen. Waar in het OT mensen zich nerebuigen, zich neerwerepen om te aanbidden, wordt in hetNT de verhouding tussen God en mens nog intiemer" Einde citaat.
O nog een stukje, zelfe blz: "het is onbegrijpelijk dat gelovigen op een heel rationele manier bidden, zonde gevoel. Natuurlijk leven we niet uit gevoel, maar we moeten het ook niet negeren. HEt gevoel is samen met wil en verstand een aspect van ons zieleleven en dee drie mogen onder de heerschappij van onze geest staan en zo met elkaar n balans komen.
De Heilige Geest wil onze geest vernieuwen, zodat wi niet meer vanuit onze ziel leven, maar vanuit onze geest. En vanuitonze geest aanbidden we. Daarbij mogen we ziel en lichaam gebruken. We zijn een eenheid!"
Dit laatste weer een illustratie van dat we ons hele leven aan God moeten geven, niet alleen op zondag. Alles wat we doen wordt beheerst en bepaald door onze liefde voro Hem en uiteraard eerst zjn liefde voor ons.
Dan nog een vraag? Welke muziek is niet tot gods eer?
Bach is niet tot gods eer (wel tot gods oneer?)
Je kan een goed inhoudelijk gesprek hebben dit hoeft niet direct tot gods eer te zijn (maar tot gods oneer lijkt mij niet)
tja, de eerste vraag heb ik denk ik beantwoord: alles waar je God niet bij kunt dienen is niet tot zijn eer. VOer klassieke muziek schrijft het boek op blz. 29: "opvallend is dat veel christenen klassieke muziek in het algemeen waarderen en acceptren, terwjil de oorsprong ervan ook niet altijd even zuiver is. Veel klassieke muziek is doorspekt van occulte thema's en een aantal klassieke componisten hield er een levenswijze op na die in onreinheid niet onder doet voor die van sommige hedendaagse popmusici. Mendelssohn schreef een walpurgisnacht, de eerste nacht in mei waarin volgens Duitse volksgeloof de boze geesten vrij spel hadden en de heksen bijeen kwamen. Veel opera's bevatten occulte themas. Mozeart was lid van de vrijmetselarij en de fiml amadeus laat zien hoelosbandig hij leefde. Kortom er is heel wat klassieke muziek met een op zin minst discutabele achtergrond. "
OVer die walpurgisnacht: die wordt nog steeds in ere gehouden he door heksen. BIj ons achter het huis is een heksenkring en daar komen in de nacht van 31 april op 1 mei altijd de heksen samen. Griezelig.
echter, de schoonheid van sommig muziek kan ozne ziel beroeren terwijl de bron ervan toch niet zuiver is.
Is het dan verkeert om te luistereren naar muziek die zo mooi is dat je er helemaal van ondersteboven ben.
Maar waar wordt dit op gebaseert?
En waarneer is er een verkeerde bron?
Als het niet gericht is op god?
Goed geantwoord, jochie. haha.
Ik denk zomaar dat hier weer wat verschillende meningen over gaan ontstaan wat dus lijd tot verschillende gedachten en opvattingen over texten waardoor het geweten een bepaalde vorm aanneemt zodat de 1 meer kan verantwoorden voor God m.b.t. muziek keuze dan de andere.
Dus de muziek keuze wordt wel degelijk beninvloed door het gewete
n. Ik merk vaak ik discussies over muziek ( maar ook over cafebezoek en schaatssen op zondag, roken enzo) dat we proberen uit te gaan van de situatie waarin we zitten: we lusiterne naar bepaalde muziek, we roken, we gaan naar dat ene kafe wat nou net het minste handige cafe is in de hele binnenstad, en we proberen de 'theorie' fvanuit de bijbel daar naar om te buigen. "het geeft toch niet"of "maakt dat nou uit' zijn de grootste argumenten die vaak gebruikt worden.
Ik denk dat het andersom moet: leef met GOd en kijk vanuit dat leven met God wat je wel en niet wilt doen. Je kan het GOd contstant vragen want hij leeft in je!
Maar dat neemt niet weg dat ik toch wel graag een antwoord wil op al mijn vragen (joris? wat is je uur loon?) voor mijn beeldvorming over de keuze van mijn muziek.
aha, ik ben niet de antwoorden baak!!!! en deze item is niet alleen voor ons tweetjes wat mij betreft!!!!
uurloon? prodeo met eeuwigheidswaarde!