Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 03:05

Hm, toch kan erover nadenken en vooral het ervaringen uitwisselen best handig zijn om dingen meer op een rijtje te krijgen hoor.. :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2005 08:54

Flex187 schreef:Het is 1 uur en ik heb een paar biertjes op dus ik ben al wat draaierig. Maar ik wordt van deze hele lange verhalen nog draaieriger. Misschien moet je er wat minder over nadenken :?:
Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan maar toch. Het lijkt me een overweging waard. :)

Hmmm, dat ervaar ik anders. Dit lucht voor mij juist stevig op!
Precies zoals Aragorn zegt:
Aragorn schreef:Hm, toch kan erover nadenken en vooral het ervaringen uitwisselen best handig zijn om dingen meer op een rijtje te krijgen hoor.. :)

Misschien scheelt het voor jou als jij je hoofd eens stil houdt, Flex187! (Zie Avatar!) :D :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2005 09:10

wozz schreef:
Boekenlezer schreef:Dus hints oppikken en dat laten merken is: de liefde van jouw kant laten komen?

Nee, ik bedoel dat als je weet dat vrouwen bepaalde gevoelens communiceren via 'hints' dat je dan ook kunt proberen hierop in te gaan. Anders vormt zich een brok irritatie bij zowel vrouw als man en dat moet toch niet de bedoeling zijn? Andersom: de vrouw slikt ook de 'nuchtere' opmerkingen van een man terwijl ze daar niet op zat te wachten.

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Sterker nog: daar kan ik heel concrete voorstellingen bij maken.
Maar ik doe het niet zo snel. Dan moet ik toch behoorlijk wat zekerheid voelen, om dat te doen. Anders is het zo gauw een eendagsvlieg.
Maar ik heb soms ook wel eens het idee dat je soms wel heel snel irritatie veroorzaakt door er niet op in te gaan. Nl. door gewoon andere zaken aan je hoofd te hebben, waardoor het niet handig is om erop in te gaan.

wozz schreef:
Boekenlezer schreef:Maar om dat te doen door een hint terug te geven...? Ik vrees dat ik daar veel te onhandig in ben om dat zo te doen.

Begin er dan ook maar niet aan. Je moet wel man blijven! ;) Maar als je haar laat merken dat je om haar geeft en dat het jouw interesseert hoe ze zich voelt doet haar dat goed, omdat ze weet dat je het meent. Het doet haar niet goed wanneer je haar eens kribbig vertelt dat ze het 'net zo goed gewoon kan zeggen want dat ze daar een mond voor heeft gekregen'. Dan begrijp je haar niet.

Ik begrijp je verhaal.
Als je in een normale situatie zit van 'houden van', waarin dus geen andere extreme zaken een rol spelen, dan moet dat ook niet overdreven moeilijk zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 feb 2005 11:42

wozz schreef:5) en 6) Niet zeggen wat ze denken. Hmm. Dat is zo ja. Vrouwen geven dus (zoals eerder genoemd) hints. Die worden niet altijd opgepikt door mannen. Of soms wel maar dan wordt er bewust niet op ingegaan (zoals ik ook las) want ‘dan moeten ze het maar gewoon zeggen’. De liefde moet echter wel van twee kanten komen, dus als jij die hints een keer oppikt kun je er toch op ingaan? En als de vrouw merkt dat hij de hints niet oppikt kun je hem toch zeggen wat je bedoelt? Mijn ervaring is dat het op deze manier prima kan werken. Waarom meteen zo kritisch reageren? Een vrouw is niet onschendbaar, maar het ligt soms gewoon aan de manier waarop je iets brengt. Dat geldt voor vrouwen net zo goed, je moet natuurlijk niet kribbig worden als een man die hints niet oppikt.

Daar tegenover staat dat een man met regelmaat hints kan krijgen, die na verloop van tijd geen hints blijken.
Soort van zonde van mn tijd :|
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 13:29

wozz schreef:
Boekenlezer schreef:Dus hints oppikken en dat laten merken is: de liefde van jouw kant laten komen?

Nee, ik bedoel dat als je weet dat vrouwen bepaalde gevoelens communiceren via 'hints' dat je dan ook kunt proberen hierop in te gaan. Anders vormt zich een brok irritatie bij zowel vrouw als man en dat moet toch niet de bedoeling zijn? Andersom: de vrouw slikt ook de 'nuchtere' opmerkingen van een man terwijl ze daar niet op zat te wachten.

Doen vrouwen dat ja? :P

Het 'probleem' is meer dat ik communicatie via hints een gebrekkige en uiterst ineffectieve vorm van communiceren vind. Ik zie er dan ook geen heil in dat te bemoedigen door er altijd op in te gaan. Vooral vrouwen met hun superieure communicatieve vaardigheden zouden toch in staat moeten zijn om dingen gewoon verbaal over te brengen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2005 13:43

Inderdaad!
Ik begin weer véél te veel de empathieve kant op te gaan met die dames! #-o En dat kan alleen maar tot mijn schade uitwerken.
'k Moet eerst maar eens zelf wat minder amorf worden in die dingen, en zelf duidelijk lijnen kunnen trekken in die dingen. Weten wanneer wel en wanneer niet. Want voor je het weet zit je in de grootste onduidelijkheid!

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 feb 2005 15:26

Boekenlezer schreef:Maar ik heb soms ook wel eens het idee dat je soms wel heel snel irritatie veroorzaakt door er niet op in te gaan. Nl. door gewoon andere zaken aan je hoofd te hebben, waardoor het niet handig is om erop in te gaan.

Dan zeg je toch gewoon dat je niet zo in je hum bent, dat je hoofd er niet naar staat, dat je nu geen antwoord kunt geven maar dat je er nog op terugkomt en dat je haar wil begrijpen??
Gewoon eerlijk zijn, toch? :lol:
the most important things in life are not things

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2005 18:15

Als in de wereld alles zó verbaal toeging zou het hele door mij geschetste probleem wellicht niet eens bestaan. :lol:
Maar helaas... de praktijk is menigmaal anders. Je hebt ook van die situaties waarin je voelt dat er iets in de lucht hangt, dat er van alles gebeurt 8-[ , maar waarin geen woord gesproken wordt. Waarin dat ook niet verwacht wordt, en waarin dat waarschijnlijk al véél te direct ervaren zou worden, als je het wel zou doen. :-# Dat komt dan gewoon doordat je nog niet zo vertrouwd bent met elkaar, en de gewoonte (nog) niet hebt om vertrouwelijke gesprekken te voeren met elkaar.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 feb 2005 18:33

Je krijgt juist een vertrouwensband met elkaar als je zulke dingen wél uitspreekt!!!
Waarom zou je dingen voor elkaar verzwijgen? Zeker als je iets in elkaar ziet! Dan wil je toch alles met die ander delen?
Het kan natuurlijk zijn dat die ander reageert met: huh? Maar daar went die persoon vanzelf aan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2005 19:03

Dat is waar!
Dat werkt inderdaad heel goed, opening van zaken!
Maar je zegt er wel wat bij: "als je iets in elkaar ziet." Ja, dàn wil ik wel met m'n pis voor de dokter komen, ja! #-o ...eh, met mijn gevoelens voor het meisje! (Dat was even een uitdrukking die ik van mijn ouders ken. Betekent: opening van zaken geven.)
Maar er zijn ook veel gevallen waarin dat gewoon niet zo de moeite waard is, en waarin je gewoon meer op gewone wijze met elkaar om wil gaan. Zo van: geen gezeur, lekker normaal doen, lekker ontspannen en open. Vooral in het begin van een contact heb ik dat. Liefde heeft immers tijd nodig om zich te bewijzen.

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 18 feb 2005 20:20

Aragorn schreef:Het 'probleem' is meer dat ik communicatie via hints een gebrekkige en uiterst ineffectieve vorm van communiceren vind. Ik zie er dan ook geen heil in dat te bemoedigen door er altijd op in te gaan. Vooral vrouwen met hun superieure communicatieve vaardigheden zouden toch in staat moeten zijn om dingen gewoon verbaal over te brengen?

Oké. Ik vind het uiterst vervelend en irritant dat mannen altijd alles zo simpel en nuchter mogelijk hardop gezegd willen hebben. Ik ga daar ook niet altijd op in, of ik word boos en lucht m'n hart. :o
Dan staan we quitte, toch? Maar je accepteert het gewoon, de volgende keer ga je er wél op in. Wat is het probleem? Neem je een vrouw kwalijk dat ze vrouw is? Dat ze vrouwelijk denkt en doet? Wij hebben net zo veel recht om mannen kwalijk te nemen dat ze man zijn. En dat ze als mannen denken en doen. Snap je wat ik bedoel te zeggen? Voor mijn gevoel geef je alleen maar aan dat een vrouw zich wel een beetje moet vormen naar de man, want anders wordt het niks. Terwijl vrouwen omgekeerd net zo veel recht van spreken hebben dan. :roll:
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2005 10:02

wozz schreef:
Aragorn schreef:Het 'probleem' is meer dat ik communicatie via hints een gebrekkige en uiterst ineffectieve vorm van communiceren vind. Ik zie er dan ook geen heil in dat te bemoedigen door er altijd op in te gaan. Vooral vrouwen met hun superieure communicatieve vaardigheden zouden toch in staat moeten zijn om dingen gewoon verbaal over te brengen?

Oké. Ik vind het uiterst vervelend en irritant dat mannen altijd alles zo simpel en nuchter mogelijk hardop gezegd willen hebben. Ik ga daar ook niet altijd op in, of ik word boos en lucht m'n hart. :o
Dan staan we quitte, toch? Maar je accepteert het gewoon, de volgende keer ga je er wél op in. Wat is het probleem? Neem je een vrouw kwalijk dat ze vrouw is? Dat ze vrouwelijk denkt en doet? Wij hebben net zo veel recht om mannen kwalijk te nemen dat ze man zijn. En dat ze als mannen denken en doen. Snap je wat ik bedoel te zeggen? Voor mijn gevoel geef je alleen maar aan dat een vrouw zich wel een beetje moet vormen naar de man, want anders wordt het niks. Terwijl vrouwen omgekeerd net zo veel recht van spreken hebben dan. :roll:

Ha, eindelijk een dame met 'body', die niet gelijk zwijgt bij de eerste kritiek, maar die genoeg pit heeft om tegenspraak te geven. d:)b
(Dat merkte ik eerder overigens ook al wel aan je, maar nu zeg ik het even expliciet.)
Zo mag ik het zien! Zo krijgen we tenminste een echte zinvolle discussie, een werkelijke uitwisseling van gedachten.

Wozz geeft duidelijk weer hoe zij de mannelijke manier van denken en beleven dus ervaart. Zoals wij mannen dat zweverige gedoe via de lucht maar onduidelijk en dus irritant vinden, zo vindt i.i.g. wozz juist die concrete en nuchtere verbale communicatiewijze dus niet zo prettig. Dan ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig om te weten: wàt is er dan zo irritant om dingen verbaal uit te moeten leggen?

Ik begrijp heel goed dat waar twee mensen communiceren, ze zich op evenwichtige wijze aan elkaar moeten aanpassen. Dat is zeer logisch. Dat betekent dat het in dit geval nuttig kan zijn om duidelijk te maken: wanneer moet de communicatie verbaal gaan, en wanneer juist niet?
Ik kan me voorstellen dat hier dit speelt:
- de vrouw geeft een hint, communiceert dus op de manier die zij helemaal gewend is, en snapt dus precies wat er gaande is, :wink: :)
- de man heeft daar moeite mee, om dat goed te begrijpen :-s , of begrijpt het wel maar vindt het een uiterst onhandige wijze van communiceren :-k , en stapt dus over op verbale communicatie, :o
- de vrouw heeft zoiets van: "Néééj hè! Het is toch duidelijk genoeg?!" :x ; zij vindt het wat irritant dat die man blijkbaar behoefte voelt aan nadere verduidelijking; zij ziet daar de noodzaak helemaal niet van.
De vraag is dan: hoe ga je met zo iets goed om?

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 19 feb 2005 13:05

Boekenlezer schreef:Maar er zijn ook veel gevallen waarin dat gewoon niet zo de moeite waard is, en waarin je gewoon meer op gewone wijze met elkaar om wil gaan. Zo van: geen gezeur, lekker normaal doen, lekker ontspannen en open. Vooral in het begin van een contact heb ik dat. Liefde heeft immers tijd nodig om zich te bewijzen.

Tuurlijk komt dat ook voor.
Maar ik dacht dat jij wilde weten hoe je van een vrouw moet
[b]houden.
Dan is het dus belangrijk dat je open naar elkaar toe bent. Zo krijg je een vertrouwensband en leer je alles met elkaar te delen en kun je elkaar werkelijk 'tot een hand en een voet zijn' (zo was die uitdrukking uit de Bijbel toch?) :lol:
Er zijn ook mensen die liever niet over diepere zaken doorpraten. Ik wil niet beweren dat dat fout is ofzo, maar die mensen kunnen dan beter een partner opzoeken die ook zo is ingesteld.
Persoonlijk zie ik de communicatie als het belangrijkste in je relatie.
Is de communicatie niet goed, dan kun je het wel vergeten!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2005 16:01

lindita schreef:
Boekenlezer schreef:Maar er zijn ook veel gevallen waarin dat gewoon niet zo de moeite waard is, en waarin je gewoon meer op gewone wijze met elkaar om wil gaan. Zo van: geen gezeur, lekker normaal doen, lekker ontspannen en open. Vooral in het begin van een contact heb ik dat. Liefde heeft immers tijd nodig om zich te bewijzen.

Tuurlijk komt dat ook voor.
Maar ik dacht dat jij wilde weten hoe je van een vrouw moet
[b]houden.
Dan is het dus belangrijk dat je open naar elkaar toe bent. Zo krijg je een vertrouwensband en leer je alles met elkaar te delen en kun je elkaar werkelijk 'tot een hand en een voet zijn' (zo was die uitdrukking uit de Bijbel toch?) :lol:
Er zijn ook mensen die liever niet over diepere zaken doorpraten. Ik wil niet beweren dat dat fout is ofzo, maar die mensen kunnen dan beter een partner opzoeken die ook zo is ingesteld.
Persoonlijk zie ik de communicatie als het belangrijkste in je relatie.
Is de communicatie niet goed, dan kun je het wel vergeten!

Het èchte 'houden van' is eigenlijk niet iets wat je je hoeft af te vragen. Als het gebeurt, gebeurt het. Zo simpel is dat.
Hoewel... liefde is niet slechts een gevoel, maar komt vooral tot uiting in de daden. Ik kan me voorstellen dat ik met mijn omschrijving als antwoord kan krijgen: 'Je hebt het over verliefdheid. Dat is wat anders dan liefde.' Maar misschien beleef ik die dingen wat anders. Ik maak eigenlijk vooral onderscheid tussen oppervlakkige gevoelens, die na een tijdje wel afzakken, en dat echte gevoel van "Zij is gewèldig! Ik wil gáán voor haar!" wat tijdsbestendig is.

Wat die 'hand en voet' betreft: die heb ik in de Bijbel niet kunnen vinden. 'k Heb het nagezocht via mijn griekse concordantie op het NT (bij 'cheir' en 'pous'), en via de concordantie op http://www.statenvertaling.net/concordantie/h/. Staat het misschien in het huwelijksformulier?

Ik weet zelf eigenlijk niet eens goed hoe ik de titel van deze discussie volledig moet uitleggen! Er gaat een wereld van gedachten en ervaringen achter schuil. De vraag heeft denk ik vele betekenissen.
In ieder geval zat er dit bij: ik heb een negatief beeld van dames, en daar wil ik wel van af. (Dat 'heb' is onderhand wel veranderd in 'had'.) Dan is 'houden van' wel een groot woord.
Wat betreft 'houden van': een negatief beeld belemmert je enthousiasme sterk, en maakt je sceptisch en cynisch over het 'houden van'.

Maar ik heb het gevoel dat ik al veel frustratie kwijt ben door deze discussie.
Ik weet wat er fout gegaan is: te veel in een droomwereldje geleefd. Had ik helemaal geen zin in, maar dat krijg je als je teveel tegelijk op je af krijgt, meer dan je aankan. Tja, dan heb je blijkbaar een pseudo-oplossing nodig. (Ik vraag me nog steeds af wat het nut was van die pseudo-oplossing, wat een overlevingsmethode moet zijn. Want de persoon in kwestie krijg je er toch niet mee. Integendeel, die is juist dàn onbereikbaarder dan ooit, lijkt het wel.
Ik weet ook hoe het wel moet: gewoon lekker jezelf zijn, lekker nuchter de wereld inkijken, niet aan verliefdheid denken, maar gewoon lekker sociaal en joviaal zijn.
Dat laatste voelt stukken frisser! En het functioneert sociaal gewoon véél beter.
Bovendien erger je je als man dan ook niet meer aan dames. Nee, dan laat je gewoon lekker alles laten komen zoals het komt, en het loopt wel goed.

('t Klinkt simpel. Maar het is een onmogelijkheid als je emotionele kant anders wil, als die daar niet klaar voor is.)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 19 feb 2005 20:53

wozz schreef: Neem je een vrouw kwalijk dat ze vrouw is? Dat ze vrouwelijk denkt en doet? Wij hebben net zo veel recht om mannen kwalijk te nemen dat ze man zijn. En dat ze als mannen denken en doen. Snap je wat ik bedoel te zeggen? Voor mijn gevoel geef je alleen maar aan dat een vrouw zich wel een beetje moet vormen naar de man, want anders wordt het niks. :roll:

En o, wee als ze te feministisch is, dan deugt het ook weer niet. *grinnik*
Nee, mannen zijn makkelijk :roll:

Boekenlezer schreef:Ik weet ook hoe het wel moet: gewoon lekker jezelf zijn, lekker nuchter de wereld inkijken, niet aan verliefdheid denken, maar gewoon lekker sociaal en joviaal zijn.
Dat laatste voelt stukken frisser! En het functioneert sociaal gewoon véél beter.
Bovendien erger je je als man dan ook niet meer aan dames. Nee, dan laat je gewoon lekker alles laten komen zoals het komt, en het loopt wel goed.

Zo gaat ie goed!! Probeer te genieten van de verschillen. (en sterkte met je EQ :))
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”