Raido schreef:God is een geest...
... en God is actief.

Moderator: Moderafo's
Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?Collateral schreef:Raido schreef:God is een geest...
... en God is actief.
Raido schreef:Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?Collateral schreef:Raido schreef:God is een geest...
... en God is actief.
Aragorn schreef:Raido schreef:Hoho ik beweer nergens dat God niet intelligent is, maar alleen dat Hij niet denkt..Aragorn schreef:Raido schreef:Ik denk juist liefde en muziek.. maar goedIk denk dat God. God IS...
Voor muziek is ook intelligentie nodig. En het een en het ander hoeft elkaar niet uit te sluiten.
Jaja, maar ik had al beweerd dat denken een uiting van intelligentie is en dat intelligentie denkt.
Aragorn schreef:Wat is er mis met denken dan, dat je het een 'verlagen' noemt? Wat is een hogere vorm volgens jou?
En als God het Zelf denken noemt om het begrijpelijk te maken, waaorm zouden wij het dan beter denken te weten door te zeggen dat God niet denkt? Dat lijkt alsof God het alleen denken noemt voor de onverlichten onder ons, maar wij weten wel beter: Hij denkt stiekem toch niet!
jas schreef:Aragorn schreef:Wat is er mis met denken dan, dat je het een 'verlagen' noemt? Wat is een hogere vorm volgens jou?
En als God het Zelf denken noemt om het begrijpelijk te maken, waaorm zouden wij het dan beter denken te weten door te zeggen dat God niet denkt? Dat lijkt alsof God het alleen denken noemt voor de onverlichten onder ons, maar wij weten wel beter: Hij denkt stiekem toch niet!
Denken is redeneren, afwegingen maken. Dat doet God niet omdat Hij een volmaakte alwetende Geest is. Het denken zoals wij dat kennen is dus bij God geheel overbodig. Denken impliceert 'niet zeker weten'. Deze eigenschap God toe te dichten is een grove ontkenning van Zijn alwetendheid.
Ben ik het niet helemaal mee eens Aragorn... God wist al voor de schepping dat het met ons de verkeerde kant op zou gaan. Hij wist ook dat Hij Zijn Zoon zou sturen naar de aarde om ons te behoeden voor de eeuwige dood. Dat geloof ik zeker. Op zich, moeilijke theorie. Denken is menselijk dat weet ik wel zekerAragorn schreef:Raido schreef:Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?
Hij heeft het beslist, wanneer dan? Om iets te beslissen zul je toch moeten denken..Maargoed, ik geloof sowieso niet in wat je hier schrijft (dat hij alles al weet en beslist heeft).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten