denken bij God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 17 feb 2005 16:49

Raido schreef:God is een geest...

... en God is actief. :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 21:42

Collateral schreef:

Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 22:19

Raido schreef:
Collateral schreef:

Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?

Hij heeft het beslist, wanneer dan? Om iets te beslissen zul je toch moeten denken.. :) Maargoed, ik geloof sowieso niet in wat je hier schrijft (dat hij alles al weet en beslist heeft).

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 09:05

Vanuit de mens gezien inderdaad, maar God zit toch in een ander 'spiritueel' niveau.. *en of God alles al beslist heeft... dat geloof ik ook niet* Maar ik vind toch dat een God niet denkt, omdat denken mensenlijk is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 10:54

Maar niet alles dat menselijk is is ongoddelijk.. al was het maar vanuit de 'naar Zijn beeld-gedachte'. En je kunt ook moeilijk alle verwijzingen naar God's gedachten in de bijbel afdoen als metaforen en menselijke interpretaties.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 11:11

Hum, dat doe ik toch :) Probleem krijgen we met Jezus, die dacht wel maar was dan ook tegelijk mens, en God. Als mens moest hij denken, maar als God wist Hij alles al.

Hier in komt dus ook naarvoren dat die personen gescheiden waren..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 feb 2005 12:56

Aragorn schreef:
Raido schreef:
Aragorn schreef:
Raido schreef:Ik denk juist liefde en muziek.. maar goed :D Ik denk dat God. God IS...

Voor muziek is ook intelligentie nodig. En het een en het ander hoeft elkaar niet uit te sluiten.
Hoho ik beweer nergens dat God niet intelligent is, maar alleen dat Hij niet denkt..

Jaja, maar ik had al beweerd dat denken een uiting van intelligentie is en dat intelligentie denkt. :P

Denken is het gevolg van intelligentie. God is de Bron van intelligentie, de Intelligentie Zelf. Uit Hem komt alle Wijsheid. Ik ben het met Raido eens dat God niet denkt. Het denken van Hem zoals dat in de Bijbel genoemd wordt is een wijze van spreken waarmee Hij Zich tot ons 'denken' verlaagt. Anders zouden wij nooit en te nimmer ook maar iets van Hem begrijpen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 13:59

Wat is er mis met denken dan, dat je het een 'verlagen' noemt? Wat is een hogere vorm volgens jou?

En als God het Zelf denken noemt om het begrijpelijk te maken, waaorm zouden wij het dan beter denken te weten door te zeggen dat God niet denkt? Dat lijkt alsof God het alleen denken noemt voor de onverlichten onder ons, maar wij weten wel beter: Hij denkt stiekem toch niet!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 14:09

De wijze van spreken zoals wij praten over het denken van God, God komt naar ons toe en geeft een beeld van Zich richting ons, zit aan mijn rechterhand, mijn ogen doorlopen de ganse aarde, van aangezicht tot aangezicht... Voor Gods rechterstoel staan...

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 18 feb 2005 14:47

Raido schreef:Ja er staat ook in de Bijbel dat Gods ogen de hele wereld doorwandelen.

1. God heeft geen ogen
2. Dan zouden ze nog niet wandelen

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
the most important things in life are not things

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 14:55

:) plaag geest :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 feb 2005 16:41

Aragorn schreef:Wat is er mis met denken dan, dat je het een 'verlagen' noemt? Wat is een hogere vorm volgens jou?

En als God het Zelf denken noemt om het begrijpelijk te maken, waaorm zouden wij het dan beter denken te weten door te zeggen dat God niet denkt? Dat lijkt alsof God het alleen denken noemt voor de onverlichten onder ons, maar wij weten wel beter: Hij denkt stiekem toch niet!

Denken is redeneren, afwegingen maken. Dat doet God niet omdat Hij een volmaakte alwetende Geest is. Het denken zoals wij dat kennen is dus bij God geheel overbodig. Denken impliceert 'niet zeker weten'. Deze eigenschap God toe te dichten is een grove ontkenning van Zijn alwetendheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 17:14

jas schreef:
Aragorn schreef:Wat is er mis met denken dan, dat je het een 'verlagen' noemt? Wat is een hogere vorm volgens jou?

Denken is redeneren, afwegingen maken. Dat doet God niet omdat Hij een volmaakte alwetende Geest is. Het denken zoals wij dat kennen is dus bij God geheel overbodig. Denken impliceert 'niet zeker weten'. Deze eigenschap God toe te dichten is een grove ontkenning van Zijn alwetendheid.

Ik ben inderdaad ook niet zo'n diehard-alwetendheid aanhanger. :) En waarom zou God geen afwegingen maken? Dat je alles weet wil nog niet zeggen dat het dan gelijk duidelijk is hoe je daarmee omgaat.

Bovendien blijft mijn argument dat we het blijkbaar beter weten dan God nog steeds staan..

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 18 feb 2005 19:14

Aragorn schreef:
Raido schreef:Ik denk gewoon dat God niet denkt, omdat Hij alles al weet, alles al beslist heeft, alles van de beginne weet. Waarom moet hij dan denken? Om iets te bedenken dat Hij al wist?

Hij heeft het beslist, wanneer dan? Om iets te beslissen zul je toch moeten denken.. :) Maargoed, ik geloof sowieso niet in wat je hier schrijft (dat hij alles al weet en beslist heeft).
Ben ik het niet helemaal mee eens Aragorn... God wist al voor de schepping dat het met ons de verkeerde kant op zou gaan. Hij wist ook dat Hij Zijn Zoon zou sturen naar de aarde om ons te behoeden voor de eeuwige dood. Dat geloof ik zeker. Op zich, moeilijke theorie. Denken is menselijk dat weet ik wel zeker :D
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 19:44

Hm, ik geloof dat dus niet zo zeker, maargoed, daar zijn al heel topics over volgeschreven dus laat ik deze er maar niet mee verofftopicen.. :)

Terug naar “Archief”