Absoluut schreef:Even een reactie op het reageren van ds. Mallan:
Volgens mij is het zo dat wij wel eens wat harder ten opzichte van dwalingen en verkeerde leerstellingen mogen staan. Wat ik hier bespeur is een ontzaggelijk eenzijdig citeren van de Bijbel. Ik noem als tegenvoorbeeld alleen maar de geschiedenis van Elia en de profeten van Baal op de Karmel. Elia bespotte hen! En sarcastisch! En toen dat offer was gebeurd, toen doodde hij ze niet alleen, nee, hij slachtte ze! En wat staat er zo opmerkelijk achter: En de Hand des Heeren was met Elia!
Ik kan nog enkele voorbeelden aanhalen. Maar als je ziet dat men een bepaalde verkeerde leer brengt, of die nou dichtbij staat of ver weg, dan moet je daar dus tegen ageren en dat hoeft echt niet altijd liefdevol.
Even een korte reactie op de stereotype die bij ds. Mallan wordt gemaakt:
Ds. Mallan is dus het voorbeeld en alle mensen zeggen amen op wat ds. Mallan zegt? Dat is een verabsolutering van mensen die beweren dat ze zo genuanceerd willen denken die wel heel ongenuanceerd en krom overkomt. Ik denk dat het voor sommigen vies zou tegenvallen hoeveel mensen er binnen de GGiN hun leer kunnen verdedigen. Dat zijn er meer dan er hier wordt gesteld.
Het begrip verafgoding komt overal voor. Maar als je minder dominees hebt dan lijkt het al gauw dat er eentje verafgood wordt. Goed, hier wordt het verafgoden genoemd, ik wil het meer eerbied noemen.
Ik vind het trouwens heel bijzonder hoe mensen hier in staat zijn tot het maken van stereotypen. Toch wel moeilijk soms dat genuanceerde denken lijkt me.
Ageren tegen dwaalleer is gerechtvaardigd. Maar ik vind wel dat je goed moet weten wat je doet!
Ik vind het ook nog wat anders dan constateren dat anderen een beetje anders denken dan jij, en dan grijnzend en handenwrijvend gaan verkondigen dat zij van die hellewichten zijn.

Want zo komt die wijze van spreken van ds. F. Mallan wel op mij over. In de uiterste rechterflank kom je in dat opzicht een hardheid tegen, die volstrekt vreemd is aan het evangelie!
Als mensen rare dingen verkondigen, wil ik nog wel eens voor de gein vragen: "Zo meneer. Aan welke universiteit hebt u gestudeerd, zodat u aan die wijsheid gekomen bent?"

Ik vrees dat er aan het theologische opleidingsniveau van ds. F. Mallan nog aardig wat gedaan kan worden.
Die leer van de GGiN valt redelijkerwijs niet te verdedigen. Dat lukt alleen als je het dogma (in dit geval de uitverkiezing) over de Schrift laat heersen, en niet meer gespitst bent op hoe de Bijbel de dingen werkelijk zegt, en als je alle nodige zelfkritiek niet meer betracht die dat vereist.
Aangezien we onderscheidend te werk moeten gaan in de leer, en dus niet àlles goed kunnen keuren, zie ik geen reden om op te komen voor de leer van de GGiN.
Moeten we het ongenuanceerde en projecterende denken van ds. F. Mallan genuanceerd gaan beoordelen, maar allerlei andere dwaalleer plotseling niet?