Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:43

SanderW schreef:Klopt, dat is meteen ook een nadeel voor de kerkgemeenschap hoewel je je moet afvragen in hoeverre je hetzelfde niet krijgt als mensen van de ger. gem. meer zelfstandig over zaken zouden nadenken en niet meteen alle leringen van de kerk als heilig zouden zien.
Als de leer niet het zelfde is binnen een kerk, is er van gemeenschap geen sprake wat lering betreft.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2005 13:51

Zoveel mensen, zoveel gedachten. De Kerk dient mijns inziens de kaders van de leer vast te stellen, maar mensen niet voor te programmeren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:52

Maar moet de mens richting de kerk veranderen, of juist andersom?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 feb 2005 14:13

De mensen moeten richting God en al die mensen samen vormen dan de kerk. Hoe dichter de mensen bij God komen hoe dichter dan ook de kerk bij God staat.

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

waarom altijd die discusie waar een kerk staat

Berichtdoor keuken » 20 aug 2005 20:47

Hoi ik verbaast me dat je een discissie kunt houden waar een kerk staat is denk plaaselijk verschillend. en dat is met alle stromingen zo zelf ben ik herv binnen de pkn maar ga andere plekken rustig ger gem of crsitelijk gereromeerd. omdat er sommig plaasten zijn waar die kerken beter met me eigen kerk over een komen.

dus denk dat je van geen een kerk verband kunt zeggen waar ze precies staan

groeten jan

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 11:46

als gereformeerdekerkganger moet ik zeggen dat ik sommige ger.gem erg zwaar vind.(ik baseer me danop een artikel in het nd) Dat mensen zoals Moerkerken wel even gaan uitmaken wanneer iemand bekeert isvind ik een schande! Onze dominee heeft het er vorige weeknog over gehad over het uitdofen van de geest: Hij zei: Er zijn mensen die zeggen dat je eerst dat en dit moet doen voor je bekeerd bent je moet eerst heel wat mee maken hoor'' Toen zei hij: Stop daarmee,het is nog altijd de Heilige Geest die zorgt dat mensen tot bekering komen en dat gaat bij ieder mens op een andere manier. Dus als je t zo bekijkt zijn sommige ger.gem aan het dwalen

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 22 aug 2005 22:18

kurtyo schreef:De Ger. Gem. in Vlissingen is ook wat eigenzinniger en 'lichter' dan de meeste andere gemeenten. (Het verschil met Middelburg Zuid is bijvoorbeeld behoorlijk, als de ds. uit Middelburg Zuid (naam kwijt) in Vlissingen staat is de kerk nog niet eens halfvol).

Das nou niet bepaald iets waar ik trots op ben. Nu we een eigen dominee hebben komt Van Gelder hier niet meer dus doet die situatie zich gelukkig niet meer voor.
Ik heb me altijd gruwelijk geergerd aan die instelling om maar weg te blijven, je plaats leeg te laten in plaats van te bidden voor die man voor en tijdens de dienst. Want dat heeftie hard nodig.

Verder is t inderdaad zo dat de gemeenten onderling gigantisch van elkaar verschillen en je dus niet in het algemeen kan zeggen waar de ger.gem. staan omdat dat dus per gemeente verschilt.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 aug 2005 18:48

Hendrik schreef:Dat mensen zoals Moerkerken wel even gaan uitmaken wanneer iemand bekeert isvind ik een schande!

Ik ook!!!! Gelukkig heb je dit waarschijnlijk in het groot sprookjesboek gelezen, of gehoord in de Efteling.

snien schreef:Das nou niet bepaald iets waar ik trots op ben. Nu we een eigen dominee hebben komt Van Gelder hier niet meer dus doet die situatie zich gelukkig niet meer voor.
Ik heb me altijd gruwelijk geergerd aan die instelling om maar weg te blijven, je plaats leeg te laten in plaats van te bidden voor die man voor en tijdens de dienst. Want dat heeftie hard nodig.

=D> Eindelijk iemand die het voor van Gelder opneemt! Niet iedereen heeft dezelfde talenten om een gemeente te boeien. Maar om daarom weg te blijven is triest.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 18:56

PeterD schreef:
snien schreef:Das nou niet bepaald iets waar ik trots op ben. Nu we een eigen dominee hebben komt Van Gelder hier niet meer dus doet die situatie zich gelukkig niet meer voor.

=D> Eindelijk iemand die het voor van Gelder opneemt! Niet iedereen heeft dezelfde talenten om een gemeente te boeien. Maar om daarom weg te blijven is triest.

Ds. Van Gelder heeft zeer boeiende preken (van die enkele keer dat ik hem gehoord heb), maar zijn voordracht is zodanig dat de aandacht van veel mensen helaas snel verslapt.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 23 aug 2005 22:01

PeterD schreef:
Hendrik schreef:Dat mensen zoals Moerkerken wel even gaan uitmaken wanneer iemand bekeert isvind ik een schande!

Ik ook!!!! Gelukkig heb je dit waarschijnlijk in het groot sprookjesboek gelezen, of gehoord in de Efteling.

Hm, ik neem t niet op voor Van Gelder van betreft de inhoud van zijn preken en al helemaal niet voor de slaapverwekkende manier waarop hij het brengt, maar dat neemt niet weg dat ik de houding van de wegblijvers heel erg afkeur. Ik vind dat de makkelijkste weg/weg van de minste weerstand. JUIST als je moeite met zo'n man heb is t gebed zo belangrijk. En niet alleen dat God hem de juiste woorden in zijn mond legt maar net zo goed gebed voor je eigen luisterhouding.

Overigens is er de hele week gebed nodig want juist dan zijn ze hun preek aan t voorbereiden.

Verder ben ik van mening dat er gigantisch veel gebed nodig is voor alle dominees die er nu zijn. Maar vooral ook voor de mannenbroeders van t curatorium want dat er daar iets vreselijk mis is daar ben ik heilig van overtuigd.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 24 aug 2005 13:11

Beste Snien,

Ik kan er niets aan doen maar wat jij hierboven geschreven hebt, vind ik persoonlijk erg "vooringenomen" over komen. Ds Van Gelder heeft het mis, het curatorium heeft het mis. En jij bent daar heilig van overtuigd. Ik vind jouw reactie echter ronduit onheilig, niet in het minst omdat elke onderbouwing ontbreekt.

Groeten,
CW

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 24 aug 2005 22:32

CW schreef:Beste Snien,

Ik kan er niets aan doen maar wat jij hierboven geschreven hebt, vind ik persoonlijk erg "vooringenomen" over komen. Ds Van Gelder heeft het mis, het curatorium heeft het mis. En jij bent daar heilig van overtuigd. Ik vind jouw reactie echter ronduit onheilig, niet in het minst omdat elke onderbouwing ontbreekt.

Groeten,
CW

Vooringenomen? Lol, als je me zou kennen zou je in ieder geval dat woord sowieso niet gebruiken want als iets NIET rijmt is dat wel vooringenomen en snien.

En wat betreft die onderbouwing......zucht........ik zie dat dit je eerste bericht is. Misschien dat je dus nog niet zo op de hoogte bent van alle andere topics over de gergem waarin die onderbouwingen reeds breed uitgemeten zijn.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 08:14

[quote="snien"]
Vooringenomen? Lol, als je me zou kennen zou je in ieder geval dat woord sowieso niet gebruiken want als iets NIET rijmt is dat wel vooringenomen en snien.

En wat betreft die onderbouwing......zucht........ik zie dat dit je eerste bericht is. Misschien dat je dus nog niet zo op de hoogte bent van alle andere topics over de gergem waarin die onderbouwingen reeds breed uitgemeten zijn.[/quote]

Ik ben wel degelijk redelijk op de hoogte, ook als was dit mijn eerste bericht op RefoWeb. De reden dat ik mij aangemeld heb, is juist gelegen in het feit dat ik mij regelmatig irriteer aan de gemakkelijke en onheilige reacties, met name richting GG.

Ik zeg niet dat er geen kritiek mogelijk is, begrijp mij goed. Maar de wijze waarop bijvoorbeeld over dominees gesproken wordt, is wel erg ongenuanceerd en dat is dan nog zacht uitgedrukt. Als je bijvoorbeeld vind dat een dominee op verkeerde wijze Gods Woord uitdraagt op de preekstoel, zou je dat volgens mij vooral in de "binnenkamer" moeten "bespreken". Of je nu gelijk hebt, of niet, de wijze waarop jij nu ds Van Gelder neergezet hebt, is hoe dan ook denigrerend en niet-constructief; een smet op de gehele GG en dus ook naar jouzelf toe.

Overigens vraag ik mij af, Snien. Als jij naar Goes gaat verhuizen, heb je kerkelijk (als dat de GG blijft) toch een flink probleem?

Groeten,
CW

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 25 aug 2005 08:26

CW schreef: Als je bijvoorbeeld vind dat een dominee op verkeerde wijze Gods Woord uitdraagt op de preekstoel, zou je dat volgens mij vooral in de "binnenkamer" moeten "bespreken". Of je nu gelijk hebt, of niet, de wijze waarop jij nu ds Van Gelder neergezet hebt, is hoe dan ook denigrerend en niet-constructief; een smet op de gehele GG en dus ook naar jouzelf toe.

Overigens vraag ik mij af, Snien. Als jij naar Goes gaat verhuizen, heb je kerkelijk (als dat de GG blijft) toch een flink probleem?

Groeten,
CW

Wees niet benauwd, dat wordt ook wel degelijk in 'de binnenkamer' besproken. Maar ik vind niet dat het altijd bij de binnenkamer moet blijven. Door het ook buiten de binnenkamer er over te hebben kan je juist ook anderen oproepen tot gebed.
Het gaat er ook niet om een dominee zwart te maken, als dat zo was zou ik juist niet zeggen dat er gebed nodig is.

Er is wel degelijk iets mis in de gergem. Als me dat koud zou laten zou ik het niet waard vinden er voor te bidden. Juist omdat ik het erg vind dat we de verkeerde kant op (zijn) (ge)gaan geef ik aan dat er zoveel gebed nodig is voor de gergem.

Wat betreft Goes......dat wordt geen probleem want ik ga over naar de CGK in Goes.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 08:34

[quote="snien"][quote="CW"] Als je bijvoorbeeld vind dat een dominee op verkeerde wijze Gods Woord uitdraagt op de preekstoel, zou je dat volgens mij vooral in de "binnenkamer" moeten "bespreken". Of je nu gelijk hebt, of niet, de wijze waarop jij nu ds Van Gelder neergezet hebt, is hoe dan ook denigrerend en niet-constructief; een smet op de gehele GG en dus ook naar jouzelf toe.

Groeten,
CW[/quote]

Wees niet benauwd, dat wordt ook wel degelijk in 'de binnenkamer' besproken. Maar ik vind niet dat het altijd bij de binnenkamer moet blijven. Door het ook buiten de binnenkamer er over te hebben kan je juist ook anderen oproepen tot gebed.
Het gaat er ook niet om een dominee zwart te maken, als dat zo was zou ik juist niet zeggen dat er gebed nodig is.

Er is wel degelijk iets mis in de gergem. Als me dat koud zou laten zou ik het niet waard vinden er voor te bidden. Juist omdat ik het erg vind dat we de verkeerde kant op (zijn) (ge)gaan geef ik aan dat er zoveel gebed nodig is voor de gergem.

Wat betreft Goes......dat wordt geen probleem want ik ga over naar de CGK in Goes.[/quote]

Probeer ook te beseffen dat er veel, heel veel mensen zijn die vinden dat het wel meevalt, althans op het terrein van de op RefoWeb veel besproken problemen. Die ook wel beseffen dat er veel mis is maar dat toch wat anders vertalen naar de praktijk. Ik zou nog wel meer in willen brengen maar dat zou meer iets zijn voor een privebericht. Maar helaas werkt deze functie bij mij niet.

Groet,
CW

Terug naar “Archief”