Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:49

lindita schreef:
Raido schreef:Rot voor je (semi-serieus), maar in hoeverre zegt een ger-gem lid iets van de leer van de Ger Gem...

Ik ben Gergemmer, maar je zult vast een verkeerd beeld van de leer hebben als je de Gergem op mij baseerd :)

Wat is een GerGemmer eigenlijk voor iemand?
Vast geen Lindita... :cry:
Vast geen Raido... ik ben geen stereotyp gergemmer... TAAAAAAAAAAR!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 11 feb 2005 12:19

Bestaat er dan een stereotyp gergemmer? En zo ja, wat voor mens is dat dan? Ik soms? :mrgreen:

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 11 feb 2005 12:25

Stereotiepe GerGemmers bestaan niet. Vergelijk bijvoorbeeld de GG's van de Veluwe (niet gemeen bedoeld) met die uit de randstad bijv.. Die ZIJN niet te vergelijken. Moeten we niet doen ook denk ik.

Ik zelf zit dus in de GG van Scherpenzeel en ik voel me er niet thuis, terwijl er genoeg andere GG's zijn (ergens anders) waar ik me prima thuis zou voelen. Maar nu hel ik langzamerhand over naar HHK.. misschien..
Waar ik zelf sta?! Tja, wist ik dat maar :roll: :|

Kees van der Kruk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kees van der Kruk » 18 feb 2005 11:30

Misschien ga ik nu een beetje off-topic, maar mijn vraag is eigenlijk waarom er zo kritisch gedaan wordt over de Gereformeerde Gemeenten?

Er wordt veel over gepraat en ik denk ook dat het goed is als een kerkverband een kritische blik werpt op haar staat, zeker in de vervallen tijden in kerkelijk Nederland, maar laat het kerkverband dat dan wel zelf doen binnen haar eigen gelederen.

Maar in welke kerk is het geen puinhoop? Wanneer komt er eens een kritisch geluid over de mateloze vervlakking van het gereformeerde belijden van de Gereformeerde Bond? Wanneer wordt er eens kritisch gekeken naar alle evangelicale neigingen die de kerkelijke jeugd van onze tijd bezield? Ik merk dat als er kritiek op het evangelicale of op ' vrijzinigere' stromingen gegeven wordt, dit gelijk gezien wordt als ' not done' , terwijl er boordevol kritiek is op de gemeenten/ambtsdragers die (hoewel altijd in gebreken en met zonde bevlekt) willen blijven staan op de belijdenis der vaderen, op de leer van de reformatie, op de weg der volkomen zaligheid in Jezus Christus en de volkomen verdorvenheid van het menselijk geslacht. Kortom de ware leer, die vanuit de Apostolische tijd, via Augustinus en door de Reformatoren, Puriteinen en Nadere Reformatoren, door Gods genadige voorzienigheid, nog bewaard is gebleven., de leer gefundeerd op het fundament van de leer van de apostelen en profeten.

Met een broedelijke groet,
Kees van der Kruk
En de Farizeen en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen. (Luk. 15:2)

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 feb 2005 12:00

Kees van der Kruk schreef:Misschien ga ik nu een beetje off-topic, maar mijn vraag is eigenlijk waarom er zo kritisch gedaan wordt over de Gereformeerde Gemeenten?

Er wordt veel over gepraat en ik denk ook dat het goed is als een kerkverband een kritische blik werpt op haar staat, zeker in de vervallen tijden in kerkelijk Nederland, maar laat het kerkverband dat dan wel zelf doen binnen haar eigen gelederen.

Maar in welke kerk is het geen puinhoop? Wanneer komt er eens een kritisch geluid over de mateloze vervlakking van het gereformeerde belijden van de Gereformeerde Bond? Wanneer wordt er eens kritisch gekeken naar alle evangelicale neigingen die de kerkelijke jeugd van onze tijd bezield? Ik merk dat als er kritiek op het evangelicale of op ' vrijzinigere' stromingen gegeven wordt, dit gelijk gezien wordt als ' not done' , terwijl er boordevol kritiek is op de gemeenten/ambtsdragers die (hoewel altijd in gebreken en met zonde bevlekt) willen blijven staan op de belijdenis der vaderen, op de leer van de reformatie, op de weg der volkomen zaligheid in Jezus Christus en de volkomen verdorvenheid van het menselijk geslacht. Kortom de ware leer, die vanuit de Apostolische tijd, via Augustinus en door de Reformatoren, Puriteinen en Nadere Reformatoren, door Gods genadige voorzienigheid, nog bewaard is gebleven., de leer gefundeerd op het fundament van de leer van de apostelen en profeten.

Met een broedelijke groet,
Kees van der Kruk

Wow...hier sta ik wel even van te kijken hoor. Sinds wanneer zijn evangelicale neigingen ineens gelijk aan vrijzinnigheid? Evangelischen willen juist vanuit de bijbel leven, vrijzinnigen gooien het liefst alles overboord om er een sociale levenswijze van te maken. Twee totaal verschillende dingen juist. De jeugd neigt inderdaad erg naar de evangelische kant maar is dit slecht? Als God de jeugd die kant opleidt wie zijn wij dan om er kritiek op te hebben?
Dat de reformatorische leer de ware leer is ben ik absoluut niet met je eens! De enige ware leer is die Christus ons geleerd heeft en die wij nooit volledig voor 100% zullen snappen zolang wij hier op aarde zijn. Ook de vaders van de vorige eeuwen hebben dit nooit volledig kunnen begrijpen. Elke menselijke toevoeging is een vlek op de waarheid die Christus ons geleerd heeft. Zodoende bestaat er ook geen kerk die de ware leer brengt. De enige kerk die dat wel heeft is de gemeenschap van de Heilige Geest in ons hart.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 feb 2005 12:05

Misschien ga ik nu een beetje off-topic, maar mijn vraag is eigenlijk waarom er zo kritisch gedaan wordt over de Gereformeerde Gemeenten?

Is niet offtopic hoor :wink:

Ja, dat moet het kerkverband ook zelf doen, maar als het kerkverband dat nu niet zelf doet? Wat dan? Dan is het soms nodig dat anderen er op wijzen!

Kritisch geluid over de vervlakking van de Gereformeerde Bond? Hoezo? Kzou niet weten waar dat nu weer goed voor is! De Gereformeerde Bond is volgens mij nog steeds een in haar belijden van de reformatie.
Evangelicale neigingen verkeerd? Ja, ik heb net een stuk gemaakt over evangelischen maar die neigingen die ze hebben zijn veeeeeeeel beter dan al die reformatorische neigingen. Let alleen maar op het evangeliseren. Wie meer... reformatorischen of evangelischen?

Misschien een beetje off-topic, maar ik moest hier wel ff op reageren!

GerGemmers zijn overal verschillend, zie Lelystad en Arnhem maar eens tegenover bijvoorbeeld Beekbergen. Stereotiepe Gergemmers bestaan idd niet. Ze hebben zoveel verschil tegenwoordig.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 18 feb 2005 12:13

SanderW schreef: Als God de jeugd die kant opleidt wie zijn wij dan om er kritiek op te hebben?

Wow, in het topic over het curatorium van de Ger Gem wordt bestreden dat de curatoren door God geleid worden. En nu wordt ineens alle jeugd die naar de evangelische hoek vertrekt wel door God geleid?

Sorry, ik kan dit even samen niet combineren...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 12:15

Ja, dat moet het kerkverband ook zelf doen, maar als het kerkverband dat nu niet zelf doet? Wat dan? Dan is het soms nodig dat anderen er op wijzen!
Wie het onkruid in zijn eigen kerkverband wiet zit dat bij een ander niet! Het is nergens goed voor om te gaan wijzen van ohooh.. kijk de ger.gem eens, boe en boosch. Dit gebeurd, kijk toch allemaal eerst eens naar je eigen kerkverband, of dat nou HHK, PKN of wat dan ook is.

evangelicale

... evangelischen ...

Evangelicaal is heel iets anders als Evangelisch..

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 feb 2005 12:18

PeterD schreef:
SanderW schreef: Als God de jeugd die kant opleidt wie zijn wij dan om er kritiek op te hebben?

Wow, in het topic over het curatorium van de Ger Gem wordt bestreden dat de curatoren door God geleid worden. En nu wordt ineens alle jeugd die naar de evangelische hoek vertrekt wel door God geleid?

Sorry, ik kan dit even samen niet combineren...

Ik heb dat topic niet gelezen dus kan er niks zinnigs over zeggen. Maar wat ik bij de jeugd zie is dat als ze voor een leven met God kiezen ze dat ook heel bewust doen en heel hun levenstijl daarop richten. Als je kijkt naar hun denkwijze is deze evangelisch te noemen. Ik ben het met je eens dat evangelisch en evangelicaal inderdaad verschillend is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:11

Wat de reformatorische kerken nodig hebben is een opwekking, zoals onder Whitefield (evangelical van het eerste uur ;-))

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2005 13:20

Raido schreef:
SanderW schreef:
LennartvdB schreef:Een belangrijk verschil met de Chr. geref kerk is dat er in de Ger gem een eenheid van leer is.

Ja, en degene die kritiek heeft wordt al snel met een enkele reis naar de hel verbannen zodat diegene dan een andere kerk opzoekt. In hoeverre de eenheid er werkelijk is en niet opgelegd wordt is nog een interessante vraag...
Net zoals in alle andere kerken gebeurd...

Als ik het wel heb, kent de Protestantse Kerk in Nederland toch een vrij grote bandbreedte in de protestants-christelijke leer: van behoudend (Gereformeerde Bond), via de middenweg (Midden-Orthodox, Confessioneel) tot vrijzinnig.

Juist het feit dat er enige vrijheid van geweten - en dus verantwoordelijkheid - wordt overgelaten aan de gelovige vind ik een sterk punt. De Anglicaanse Kerk in Engeland en de Lutherse Kerk in Duitsland kennen deze pluriformiteit eveneens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 feb 2005 13:23

Als mensen zelf over dingen nadenken zullen ze daar meer achter staan en over kunnen getuigen dan vooschriften die door de kerk opgelegd worden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 feb 2005 13:24

Tot op zeker hoogte ja, maar wat ik een probleem is dat de PKN dan geen echte leer als kerk heeft, wat het is een soort van Holding die een aantal verschillende kerken, stromingen en leren huisvest...

SanderW

Berichtdoor SanderW » 18 feb 2005 13:26

Klopt, dat is meteen ook een nadeel voor de kerkgemeenschap hoewel je je moet afvragen in hoeverre je hetzelfde niet krijgt als mensen van de ger. gem. meer zelfstandig over zaken zouden nadenken en niet meteen alle leringen van de kerk als heilig zouden zien.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 18 feb 2005 13:27

Raido schreef:Tot op zeker hoogte ja, maar wat ik een probleem is dat de PKN dan geen echte leer als kerk heeft, wat het is een soort van Holding die een aantal verschillende kerken, stromingen en leren huisvest...

Is het ook. De PKN laat aan iedereen zelf over wat voor leer ze willen leren. De kerkorde laat daar iedereen heel erg vrij in.

(o, dit is volgens mij wel off-topic... :mrgreen: )
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”