Misschien ga ik nu een beetje off-topic, maar mijn vraag is eigenlijk waarom er zo kritisch gedaan wordt over de Gereformeerde Gemeenten?
Is niet offtopic hoor
Er wordt veel over gepraat en ik denk ook dat het goed is als een kerkverband een kritische blik werpt op haar staat, zeker in de vervallen tijden in kerkelijk Nederland, maar laat het kerkverband dat dan wel zelf doen binnen haar eigen gelederen.
Ja, dat moet het kerkverband ook zelf doen, maar als het kerkverband dat nu niet zelf doet? Wat dan? Dan is het soms nodig dat anderen er op wijzen!
Maar in welke kerk is het geen puinhoop? Wanneer komt er eens een kritisch geluid over de mateloze vervlakking van het gereformeerde belijden van de Gereformeerde Bond? Wanneer wordt er eens kritisch gekeken naar alle evangelicale neigingen die de kerkelijke jeugd van onze tijd bezield? Ik merk dat als er kritiek op het evangelicale of op ' vrijzinigere' stromingen gegeven wordt, dit gelijk gezien wordt als ' not done' , terwijl er boordevol kritiek is op de gemeenten/ambtsdragers die (hoewel altijd in gebreken en met zonde bevlekt) willen blijven staan op de belijdenis der vaderen, op de leer van de reformatie, op de weg der volkomen zaligheid in Jezus Christus en de volkomen verdorvenheid van het menselijk geslacht. Kortom de ware leer, die vanuit de Apostolische tijd, via Augustinus en door de Reformatoren, Puriteinen en Nadere Reformatoren, door Gods genadige voorzienigheid, nog bewaard is gebleven., de leer gefundeerd op het fundament van de leer van de apostelen en profeten.
Kritisch geluid over de vervlakking van de Gereformeerde Bond? Hoezo? Kzou niet weten waar dat nu weer goed voor is! De Gereformeerde Bond is volgens mij nog steeds een in haar belijden van de reformatie.
Evangelicale neigingen verkeerd? Ja, ik heb net een stuk gemaakt over evangelischen maar die neigingen die ze hebben zijn veeeeeeeel beter dan al die reformatorische neigingen. Let alleen maar op het evangeliseren. Wie meer... reformatorischen of evangelischen?
Misschien een beetje off-topic, maar ik moest hier wel ff op reageren!
GerGemmers zijn overal verschillend, zie Lelystad en Arnhem maar eens tegenover bijvoorbeeld Beekbergen. Stereotiepe Gergemmers bestaan idd niet. Ze hebben zoveel verschil tegenwoordig.