Waarom onvergeefbare zonde?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Lana
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 jul 2004 13:02
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Lana » 31 aug 2004 13:03

Is het niet zo dat je als je zondigt tegen de H.G., je dit natuurlijk nooit vergeven kan/zal worden, want je zal nooit om vergeving vragen van je zonden..Daar heb je de H.G. immers voor nodig! Als je de H.G. Zijn werk niet laat doen, houdt het hele verhaal op...

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 31 aug 2004 17:38

mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)
32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen den Heiligen Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw26), noch in de toekomende.
33 Of maakt den boom goed27) en zijn vrucht goed; of maakt den boom kwaad en zijn vrucht kwaad;28) want uit de vrucht wordt de boom gekend.


God kan alles vergeven, God is goed en God is almachtig.

Toch zijn er altijd dingen die ik niet begrijp:

maleachi 1:
2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE; maar gij zegt: Waarin hebt Gij ons liefgehad? Was niet Ezau Jakobs broeder? spreekt de HEERE; nochtans heb Ik Jakob liefgehad.
3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb5) zijn bergen gesteld6) tot een verwoesting, en zijn erve7) voor de draken der woestijn.

Exodus 10:
27 Doch de HEERE verhardde Farao's hart; en hij wilde hen niet laten trekken.

Hoe kan dat nou. Kozen Farao en Ezau dan niet zelf?

En zo ook bovenstaande:

Wat is de lastering van de Geest. Is dat zonde doen, nee want Christus heeft alle zonde overwonnen en dat kan vergeven worden. Het blijven in de zonde misschien, of het ontkennen van de Geest. Ik zou het echt niet weten.

Maar zolang wij in Christus blijven zullen we deze lastering niet begaan.

Josh

Berichtdoor Josh » 31 aug 2004 19:35

Charity...je spreek Gods Woord tegen...

Gods Woord zegt:
mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)


En jij zegt eronder, dat GOD alles vergeeft; nou: niet dus! Lastering tegen de Geest dus beslist niet. Maar dat was hierboven al besproken.

Geloof is een Geestesgave. Zou GOD iemand die aan afgoderij doet en daarvoor kiest geloof schenken? Zo iemand kiest al tegen GOD...en GOD is Geest volgens de Bijbel...dus zo iemand kiest bij voorbaat al tegen de Geest; zoals de Farao ea.

Mensen echter die voor GOD gekozen hebben en zich hebben laten dopen en op enig moment later door handoplegging de Geestesgaven ontvangen (en dit is dus geweldig!) en toch de Gaven afwijzen, niet willen inzetten of zelfs tegen God, Gebod en Gods Zoon kiezen...die lasteren de Geest die je leidt; de Wil en Macht van GOD wordt aangetast en getreden.

Je eigen wil doen = zondigen. En juist voor die zonden stierf Jezus aan het kruis. Dit nogmaals doen door te zondigen tegen de Geest zou opnieuw vereisen dat Jezus gekruisigd zou worden (terwijl je dat al had aangenomen door de doop); voor de 2e maal dus.

Deze zonde tegen GOD, GODS GEEST en GODS ZOON is zo erg, dat die dus ook niet vergeven kan worden.

Josh

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 31 aug 2004 23:02

Josh schreef:Charity...je spreek Gods Woord tegen...

Gods Woord zegt:
mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)


't was ook een beetje bedoeld van dit zeggen ze altijd, (dus dat God alles kan vergeven, dat God goed is en almachtig)

Maar soms is dat moeilijk te begrijpen als je leest wat er in de Bijbel staat, soms kom je teksten tegen die heel tegenstrijdig met elkaar zijn.


Dus bijv. dat hij ezau gehaat heeft en jacob liefgehad.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2425
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 sep 2004 09:23

misschien meer strijdig met wat ze soms zeggen in de kerk? bv. dat citaat wat jij aanhaalde :wink: daaruit kun je volgens mij concluderen dat God dus niet iedereen liefheeft.

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 01 sep 2004 22:57

Yael schreef:misschien meer strijdig met wat ze soms zeggen in de kerk? bv. dat citaat wat jij aanhaalde :wink: daaruit kun je volgens mij concluderen dat God dus niet iedereen liefheeft.


ja in de kerk, maar ook in de bijbel soms zelf. Zoals dat je, je ouders moet eren...

En als je dan het verhaal van Jezus leeft waarin hij dan zegt: Vrouw, wat heb ik met u te doen.

Dat moet ik niet tegen m'n ouders zeggen hoor.

maar ja...

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3430
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 17 feb 2005 14:56

Josh schreef:Charity...je spreek Gods Woord tegen...

Gods Woord zegt:
mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)


En jij zegt eronder, dat GOD alles vergeeft; nou: niet dus! Lastering tegen de Geest dus beslist niet. Maar dat was hierboven al besproken.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Johannes de Doper had gepredikt dat Gods koninkrijk aanstaande was, waarvan vergeving van de zonden de binnenleiding was in dat rijk. Nu brengt Jezus die vergeving en vergadert Gods volk voor Gods rijk. Elke zonde (tegen medemensen) en elke lastering (van God) zal vergeven worden. Er is dus sprake van algehele amnestie.
Echter, in 31b schijnt een uitzondering gemaakt te worden. Indien men de Geest lastert, wordt men buiten het koninkrijk gesloten. In de context wordt gedoeld op de Farizeeën die het werk van de Geest in Christus bestempelen als duivels. Ofwel: buiten de Gezalfde met de Geest kan men niet delen in de vergeving. Er is geen andere weg dan de Gezalfde. Het gaat hier dus niet om de vergeving van alle zonden min één, maar de enige weg waarlangs die vergeving tot stand komt.
In 32 vindt een toespitsing plaats. Zelfs acties tegen de Mensenzoon om hem aan te klagen en zelfs te doden (12,2.10.14.24), kunnen worden vergeven (omdat ze in onwetendheid (Hand 3,17!) en te goeder trouw handelen). Men verspert de toegang echter wanneer men de Geest tegenspreekt. Dit betekent niet, dat er nooit meer vergeving voor die zonde is, maar dat zolang men de Geest tegenspreekt men geen vergeving (dus voor alle zonden!) ontvangt, nu en nooit niet. Alleen erkenning van de vergissing (nl. dat ze tegen de heilige van God hebben gesproken), haalt de versperring weg.
De verzen 31-32 suggereren geen uitzondering op de genade, maar sporen aan om door Jezus het rijk binnen te gaan.
Naar: dr J van Bruggen, Matteüs

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 feb 2005 15:20

Allereerst, iedere zonde is een zonde tegen de Heilige Geest, alleen niet iedere zonde tegen de Heilige Geest is de lastering van de Geest en dat is de onvergefelijke zonde (waarvan we logischerwijs kunnen uitgaan dat het ook de zonde is waar Johannes in zijn brief over spreekt).

Het verhaal van fraternoster klinkt logisch, maar hoe verklaar je dan dat Johannes oproept niet meer te bidden voor mensen die deze zonde begaan hebben (zo toch vreemd zijn indien zij toch nog vergeven konden worden).

Het enige concrete voorbeeld van lastering van de Geest wat we hebben is het benoemen van het werk van de Geest als duivels...

Ik vind het al met al een lastig verhaal. Zelfs de christenmoord van Paulus werd hem vergeven, je zou toch haast zeggen dat Paulus die christelijke beweging ook wel eens "duivels"genoemd zal hebben (misschien een gevaarlijke aanname). Veel mensen stellen dat het zou gaan om het "willens en wetens" veroordelen van het werk van de Geest, maar dat zou dus haast inhouden dat het zou gaan om gelovigen mensen, zij kunnen toch alleen de Geest herkennen? Maar dat waren de farizeeen uit het verhaal weer zeer zeker niet...

Het blijft een ingewikkeld verhaal vind ik... Zeker als je bedenkt dat Johannes er van uit gaat dat wij die zonde ook zouden moet kunnen herkennen. Hij roept immers op niet voor die mensen te bidden en dan moet je toch wel weten over wie het gaat....

:roll:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3430
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 17 feb 2005 15:58

@tlantis schreef:Allereerst, iedere zonde is een zonde tegen de Heilige Geest, alleen niet iedere zonde tegen de Heilige Geest is de lastering van de Geest en dat is waar Johannes het over hheft
Johannes heeft het over de 'doodzonde', volgens Calvijn geloofsafval. Dat is dus niet hetzelfde als de lastering tegen de Geest. Voor afvalligen moet je niet meer bidden.

Het enige concrete voorbeeld van lastering van de Geest wat we hebben is het benoemen van het werk van de Geest als duivels...
Wat ook Paulus deed. Maar hem is het vergeven, omdat hij erkende dat in Christus Gods Geest woont:
1 Tim 1 schreef: 12 Ik dank Christus Jezus, onze Heer, dat hij mij kracht gegeven heeft en het mij heeft toevertrouwd hem te dienen, 13 hoewel ik hem vroeger heb bespot, vervolgd en beschimpt. Toch heeft hij zich over mij ontfermd, omdat ik door mijn ongeloof niet wist wat ik deed. 14 Onze Heer heeft mij zijn genade in overvloed geschonken, evenals het geloof en de liefde die we in Christus Jezus bezitten. 15 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden. Ik was de eerste, 16 en juist over mij heeft Christus Jezus zich ontfermd; ik was de eerste aan wie hij zijn grote geduld toonde, zodat ik een voorbeeld werd voor allen die in hem geloven en het eeuwige leven zullen ontvangen.


Veel mensen stellen dat het zou gaan om het "willens en wetens" veroordelen van het werk van de Geest, maar dat zou dus haast inhouden dat het zou gaan om gelovigen mensen, zij kunnen toch alleen de Geest herkennen? Maar dat waren de farizeeen uit het verhaal weer zeer zeker niet...
Precies, en daarom bestaat de 'zonde tegen de H. Geest' alleen in die zin, dat ieder die niet in Jezus als Gods Gezalfde met de Geest gelooft de h. Geest lastert.

johannes roept immers op niet voor die mensen te bidden en dan moet je toch wel weten over wie het gaat....
Zoals ik al zei, het gaat daar om afvalligen.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 feb 2005 16:26

Johannes Calvijn schreef:There is a sin unto death. I have already said that the sin to which there is no hope of pardon left, is thus called. But it may be asked, what this is; for it must be very atrocious, when God thus so severely punishes it. It may be gathered from the context, that it is not, as they say, a partial fall, or a transgression of a single commandment, but apostasy, by which men wholly alienate themselves from God. For the Apostle afterwards adds, that the children of God do not sin, that is, that they do not forsake God, and wholly surrender themselves to Satan, to be his slaves. Such a defection, it is no wonder that it is mortal; for God never thus deprives his own people of the grace of the Spirit; but they ever retain some spark of true religion. They must then be reprobate and given up to destruction, who thus fall away so as to have no fear of God.

Were any one to ask, whether the door of salvation is closed against their repentance; the answer is obvious, that as they are given up to a reprobate mind, and are destitute of the Holy Spirit, they cannot do anything else, than with obstinate minds, become worse and worse, and add sins to sins. Moreover, as the sin and blasphemy against the Spirit ever brings with it a defection of this kind, there is no doubt but that it is here pointed out.

But it may be asked again, by what evidences can we know that a man's fall is fatal; for except the knowledge of this was certain, in vain would the Apostle have made this exception, that they were not to pray for a sin of this kind. It is then right to determine sometimes, whether the fallen is without hope, or whether there is still a place for a remedy. This, indeed, is what I allow, and what is evident beyond dispute from this passage; but as this very seldom happens, and as God sets before us the infinite riches of his grace, and bids us to be merciful according to his own example, we ought not rashly to conclude that any one has brought on himself the judgment of eternal death; on the contrary, love should dispose us to hope well. But if the impiety of some appear to us not otherwise than hopeless, as though the Lord pointed it out by the finger, we ought not to contend with the just judgment of God, or seek to be more merciful than he is.
Lijkt erop dat Calvijn ook de link legt...

Ook vind ik dit een beetje tegen de gedachte van de verbanning (1 Kor 5) ingaan. Hoe zouden we kunnen verbannen als dat tot de dood zou leiden. Je zie dat ook Calvijn in het aloude probleem terug valt: "als Johannes er over schrijft moeten we het ook kunnen aanwijzen, maar als we het aan gaan wijzen is het risico zo groot dat we het aanwijzen bij iemand die toch nog niet verloren is...". Een duidelijke scheiding is gewoon heel moeilijk te maken en iemand opgeven is niet zomaar iets! Dan zijn we al snel geneigd te zeggen: "laten we dan maar nooit iemand opgeven"... maar ja, wat doen we dan nog met deze tekst?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3430
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 17 feb 2005 16:42

@tlantis schreef:
Johannes Calvijn schreef:There is a sin unto death. I have already said that the sin to which there is no hope of pardon left, is thus called. But it may be asked, what this is; for it must be very atrocious, when God thus so severely punishes it. It may be gathered from the context, that it is not, as they say, a partial fall, or a transgression of a single commandment, but apostasy, by which men wholly alienate themselves from God.
Ik doelde op deze zin, omdat hij hierin de kern van zijn uitleg weergeeft. Dat hij dan nog de link legt met de lastering van de Geest zal wschl. aan zijn uitleg van Mt. liggen.
But if the impiety of some appear to us not otherwise than hopeless, as though the Lord pointed it out by the finger, we ought not to contend with the just judgment of God, or seek to be more merciful than he is.

Een duidelijke scheiding is gewoon heel moeilijk te maken en iemand opgeven is niet zomaar iets! Dan zijn we al snel geneigd te zeggen: "laten we dan maar nooit iemand opgeven"... maar ja, wat doen we dan nog met deze tekst?
Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.
In 1 Kor 5 is sprake van iemand die in zonde leeft en overgegeven wordt aan satan. Ik heb nu even geen tijd om me daarin te verdiepen, maar volgens mij draait het daar om de vraag hoe je het 'behoud van de geest in de dag van de Heer Jezus' opvat.

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 feb 2005 16:49

fraternoster schreef:In 1 Kor 5 is sprake van iemand die in zonde leeft en overgegeven wordt aan satan. Ik heb nu even geen tijd om me daarin te verdiepen, maar volgens mij draait het daar om de vraag hoe je het 'behoud van de geest in de dag van de Heer Jezus' opvat.
Daar ben ik wel in geinteresseerd... dus als je een keer tijd en zin hebt :D
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
@tlantis
Sergeant
Sergeant
Berichten: 470
Lid geworden op: 25 jul 2003 10:43
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 feb 2005 16:51

fraternoster schreef:Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.
Jah, misschien wel, maar dan kan ik er praktisch gezien nog steeds niet mee uit de voeten. Wanneer is iets "hopeloos"... daar geeft Calvijn geen antwoord op, maar dat is wel de vraag die direct voortkomt uit zijn uitleg.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3430
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Berichtdoor Cicero » 18 feb 2005 14:21

@tlantis schreef:
fraternoster schreef:Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.
Jah, misschien wel, maar dan kan ik er praktisch gezien nog steeds niet mee uit de voeten. Wanneer is iets "hopeloos"... daar geeft Calvijn geen antwoord op, maar dat is wel de vraag die direct voortkomt uit zijn uitleg.


God wijst het als het ware zelf aan with his finger... Maar dan blijft het idd. nog steeds lastig.

In 1 Kor 5 gaat het om overspel, niet om geloofsafval. De gemeente heeft de macht iemand uit de gemeente te bannen die in zonde leeft. 'Zijn vlees overleveren aan Satan' beschouwt Calvijn 'simply' als excommunicatie. Maar op een tijdelijke basis, want Paulus zegt 'for the destruction of the flesh', hetwelk volgens Calvijn tegenover de eeuwige 'destruction of spirit' staat. Anders gezegd, bedoeld Paulus hier (volgens Calvijn en ik ben het met hem eens): 'Sluit hem tijdelijk buiten de gemeente van Christus, opdat zijn zondige tijdelijke leven wordt vernietigd, en hij toch eeuwig mag leven (omdat zijn ziel behouden wordt).'

In 1 Kor 5 gaat het over de tucht binnen de gemeente m.b.t. allerlei zonden, waarbij men gericht is op iemands behoud en dus ook moet bidden. Dat is toch iets anders dan afval, waar het in 1 Joh 5 over gaat, omdat er dan geen tucht meer nodig is, omdat iemand zichzelf buiten Gods gemeente heeft geplaatst.
Dit laatste is weer niet gelijk te stellen met lastering van de Geest, zie een eerdere post.

Gebruikersavatar
Carl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 288
Lid geworden op: 01 jan 2004 21:18
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 19 feb 2005 15:43

Lalage schreef:oohooo wat zondig zeg, kaartjes verkopen in de bioscoop... :?:


hihihi......ja en zwemmen in een gemengd zwembad.
nog erger: zwemmen in een gemengd zwembad op zondag.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten