Moderator: Moderafo's
mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)
Josh schreef:Charity...je spreek Gods Woord tegen...
Gods Woord zegt:mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal den mensen vergeven worden;23) maar de lastering tegen den Geest24) zal den mensen niet vergeven worden.25)
Yael schreef:misschien meer strijdig met wat ze soms zeggen in de kerk? bv. dat citaat wat jij aanhaaldedaaruit kun je volgens mij concluderen dat God dus niet iedereen liefheeft.
Josh schreef:Charity...je spreek Gods Woord tegen...
Gods Woord zegt:mattheus 12:30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
En jij zegt eronder, dat GOD alles vergeeft; nou: niet dus! Lastering tegen de Geest dus beslist niet. Maar dat was hierboven al besproken.
Johannes heeft het over de 'doodzonde', volgens Calvijn geloofsafval. Dat is dus niet hetzelfde als de lastering tegen de Geest. Voor afvalligen moet je niet meer bidden.@tlantis schreef:Allereerst, iedere zonde is een zonde tegen de Heilige Geest, alleen niet iedere zonde tegen de Heilige Geest is de lastering van de Geest en dat is waar Johannes het over hheft
Wat ook Paulus deed. Maar hem is het vergeven, omdat hij erkende dat in Christus Gods Geest woont:Het enige concrete voorbeeld van lastering van de Geest wat we hebben is het benoemen van het werk van de Geest als duivels...
1 Tim 1 schreef: 12 Ik dank Christus Jezus, onze Heer, dat hij mij kracht gegeven heeft en het mij heeft toevertrouwd hem te dienen, 13 hoewel ik hem vroeger heb bespot, vervolgd en beschimpt. Toch heeft hij zich over mij ontfermd, omdat ik door mijn ongeloof niet wist wat ik deed. 14 Onze Heer heeft mij zijn genade in overvloed geschonken, evenals het geloof en de liefde die we in Christus Jezus bezitten. 15 Deze boodschap is betrouwbaar en verdient onze volledige instemming: Christus Jezus is in de wereld gekomen om zondaars te redden. Ik was de eerste, 16 en juist over mij heeft Christus Jezus zich ontfermd; ik was de eerste aan wie hij zijn grote geduld toonde, zodat ik een voorbeeld werd voor allen die in hem geloven en het eeuwige leven zullen ontvangen.
Precies, en daarom bestaat de 'zonde tegen de H. Geest' alleen in die zin, dat ieder die niet in Jezus als Gods Gezalfde met de Geest gelooft de h. Geest lastert.Veel mensen stellen dat het zou gaan om het "willens en wetens" veroordelen van het werk van de Geest, maar dat zou dus haast inhouden dat het zou gaan om gelovigen mensen, zij kunnen toch alleen de Geest herkennen? Maar dat waren de farizeeen uit het verhaal weer zeer zeker niet...
Zoals ik al zei, het gaat daar om afvalligen.johannes roept immers op niet voor die mensen te bidden en dan moet je toch wel weten over wie het gaat....
Lijkt erop dat Calvijn ook de link legt...Johannes Calvijn schreef:There is a sin unto death. I have already said that the sin to which there is no hope of pardon left, is thus called. But it may be asked, what this is; for it must be very atrocious, when God thus so severely punishes it. It may be gathered from the context, that it is not, as they say, a partial fall, or a transgression of a single commandment, but apostasy, by which men wholly alienate themselves from God. For the Apostle afterwards adds, that the children of God do not sin, that is, that they do not forsake God, and wholly surrender themselves to Satan, to be his slaves. Such a defection, it is no wonder that it is mortal; for God never thus deprives his own people of the grace of the Spirit; but they ever retain some spark of true religion. They must then be reprobate and given up to destruction, who thus fall away so as to have no fear of God.
Were any one to ask, whether the door of salvation is closed against their repentance; the answer is obvious, that as they are given up to a reprobate mind, and are destitute of the Holy Spirit, they cannot do anything else, than with obstinate minds, become worse and worse, and add sins to sins. Moreover, as the sin and blasphemy against the Spirit ever brings with it a defection of this kind, there is no doubt but that it is here pointed out.
But it may be asked again, by what evidences can we know that a man's fall is fatal; for except the knowledge of this was certain, in vain would the Apostle have made this exception, that they were not to pray for a sin of this kind. It is then right to determine sometimes, whether the fallen is without hope, or whether there is still a place for a remedy. This, indeed, is what I allow, and what is evident beyond dispute from this passage; but as this very seldom happens, and as God sets before us the infinite riches of his grace, and bids us to be merciful according to his own example, we ought not rashly to conclude that any one has brought on himself the judgment of eternal death; on the contrary, love should dispose us to hope well. But if the impiety of some appear to us not otherwise than hopeless, as though the Lord pointed it out by the finger, we ought not to contend with the just judgment of God, or seek to be more merciful than he is.
Ik doelde op deze zin, omdat hij hierin de kern van zijn uitleg weergeeft. Dat hij dan nog de link legt met de lastering van de Geest zal wschl. aan zijn uitleg van Mt. liggen.@tlantis schreef:Johannes Calvijn schreef:There is a sin unto death. I have already said that the sin to which there is no hope of pardon left, is thus called. But it may be asked, what this is; for it must be very atrocious, when God thus so severely punishes it. It may be gathered from the context, that it is not, as they say, a partial fall, or a transgression of a single commandment, but apostasy, by which men wholly alienate themselves from God.
Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.But if the impiety of some appear to us not otherwise than hopeless, as though the Lord pointed it out by the finger, we ought not to contend with the just judgment of God, or seek to be more merciful than he is.
Een duidelijke scheiding is gewoon heel moeilijk te maken en iemand opgeven is niet zomaar iets! Dan zijn we al snel geneigd te zeggen: "laten we dan maar nooit iemand opgeven"... maar ja, wat doen we dan nog met deze tekst?
Daar ben ik wel in geinteresseerd... dus als je een keer tijd en zin hebtfraternoster schreef:In 1 Kor 5 is sprake van iemand die in zonde leeft en overgegeven wordt aan satan. Ik heb nu even geen tijd om me daarin te verdiepen, maar volgens mij draait het daar om de vraag hoe je het 'behoud van de geest in de dag van de Heer Jezus' opvat.
Jah, misschien wel, maar dan kan ik er praktisch gezien nog steeds niet mee uit de voeten. Wanneer is iets "hopeloos"... daar geeft Calvijn geen antwoord op, maar dat is wel de vraag die direct voortkomt uit zijn uitleg.fraternoster schreef:Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.
@tlantis schreef:Jah, misschien wel, maar dan kan ik er praktisch gezien nog steeds niet mee uit de voeten. Wanneer is iets "hopeloos"... daar geeft Calvijn geen antwoord op, maar dat is wel de vraag die direct voortkomt uit zijn uitleg.fraternoster schreef:Calvijn is terecht heel voorzichtig. Maar de quote die ik hierboven van hem heb geselecteerd lijkt mij een zeer goede interpretatie van Johannes' tekst.
Lalage schreef:oohooo wat zondig zeg, kaartjes verkopen in de bioscoop...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten