Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2005 22:18

caprice schreef:
Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

... en gelooft het Evangelie.

Ik zou daar aan toe willen voegen: en handel er naar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 feb 2005 22:20

caprice schreef:
Pierro schreef:En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

... en er wel eens toe kon leiden dat ik hier vertrok.
Maar de meerderheid zal daar toch niet om rouwen.

Toch niet om de mening van de ''afkerige kinderen''? :wink:
Maar ik zie in vertrekken geen oplossing.
Die laatste zin denk je zelf maar ik geloof niet dat dat algemeen gedachtegoed is. (niet zo negatief doen he over je eigen mening.) :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2005 22:20

Pierro schreef:Volgens mij heeft hier niemand iets gezegd over de bekering van anderen en de waarheid daarover. Wat ik wel bespeur is dat er geen plaats lijkt te zijn voor een oproep tot geloof en bekering. Daarnaast ben ik van mening dat opscherping ten alle tijden gewenst blijft! En als je daar geen behoefte aan hebt en gelijk dat soort opmerkingen gaat bestrijden dan zegt dat mijns inziens heel veel over de mensen en hun belevingswereld.....

Ik bestrijd de opmerking niet - dat is jouw interpretatie. Ik zeg alleen dat ik het soms wat anders zie en dat ik vind dat de oproep "bekeert u en gelooft het Evangelie" meer thuishoort op een andere plek waar niet-gelovigen met elkaar in gesprek zijn.
Opscherping ten alle tijde gewenst? Ja, maar ik zou die oproep niet (altijd) laten klinken, omdat ik te weinig van mijn gesprekspartners weet over hoe zij dagelijks hun geloof invullen.
Dan heb ik iets over mij van: "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde"... Alleen als ik bespeur dat iemand misschien heel ver is weggedwaald door een opmerking, dan zou het misschien kunnen zijn dat ik die oproep doe. Het zou nl. ook heel averechts kunnen werken.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 feb 2005 22:21

caprice schreef:... en gelooft het Evangelie.

Je snapt wel wat ik bedoel he. :)

Pierro schreef:In dat geval zou ik zeggen: lees je bijbel ja! God's Woord waar we op kunnen bouwen! Maar je geeft het zelf ook al aan dat je de antwoorden op je levensvragen daar kunt vinden.

Ik gaf tussen de haakjes (heel kort door de bocht) de standaard-antwoorden die men meestal geeft, dus niet mijn mening...

Ik zou zeggen, lees je bijbel!

Doe ik nog steeds, maar ik denk niet dat ik er ooit weer van overtuigd raak dat de bijbel het 'waarachtige woord van God' is. Maar niettemin vind ik het een mooi en veelal ook leerzaam boek.

Optimatus schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.

... en gelooft het Evangelie.

Ik zou daar aan toe willen voegen: en handel er naar.

Dat zit al bij het 'bekeert u' inbegrepen. ;)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 16 feb 2005 22:23

Riska schreef:
Pierro schreef:Volgens mij heeft hier niemand iets gezegd over de bekering van anderen en de waarheid daarover. Wat ik wel bespeur is dat er geen plaats lijkt te zijn voor een oproep tot geloof en bekering. Daarnaast ben ik van mening dat opscherping ten alle tijden gewenst blijft! En als je daar geen behoefte aan hebt en gelijk dat soort opmerkingen gaat bestrijden dan zegt dat mijns inziens heel veel over de mensen en hun belevingswereld.....

Ik bestrijd de opmerking niet - dat is jouw interpretatie. Ik zeg alleen dat ik het soms wat anders zie en dat ik vind dat de oproep "bekeert u en gelooft het Evangelie" meer thuishoort op een andere plek waar niet-gelovigen met elkaar in gesprek zijn.
Opscherping ten alle tijde gewenst? Ja, maar ik zou die oproep niet (altijd) laten klinken, omdat ik te weinig van mijn gesprekspartners weet over hoe zij dagelijks hun geloof invullen.
Dan heb ik iets over mij van: "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde"... Alleen als ik bespeur dat iemand misschien heel ver is weggedwaald door een opmerking, dan zou het misschien kunnen zijn dat ik die oproep doe. Het zou nl. ook heel averechts kunnen werken.

De eis om te getuigen en anderen op te roepen ligt er vanuit God's Woord. Daarbij komt dat ik ook geloof dat wij 'dagelijks bekeerd' moeten worden, aangezein we elke dag weer zondigen. En dan is het zeker heel goed dat we elke keer weer elkaar oproepen tot bekering en geloof om scherp te blijven en niet te verzakken in een matheid in het geloof....

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 22:40

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2005 23:43

Wat ik me net zit af te vragen...
Er zijn mensen die vinden dat hier vervlakking optreedt en soms vinden zij ook dat zij niet met fatsoen tegemoet getreden worden. Aan de andere kant hebben zij continu op buitengewoon onvriendelijke wijze commentaar op andersdenkenden.

Voorbeeldje:
Een tijdje terug stelde ik voor met een klein groepje eens bij elkaar naar de kerk te gaan.

Dit voorstel werd overschaduwd door een ongekend onbeschofte hetze tegen het in andere gemeenten ter kerke gaan. Dan denk ik: als je niet mee wilt, prima, maar val anderen dan niet lastig.

Ander voorbeeldje:
Een meisje had een lesbische tante en die ging trouwen met een andere lesbische madam. Daar kun je een mening over hebben, dat is allemaal pima - ik ben tegen het homohuwelijk - maar doe dat dan wel op een beetje een fatsoenlijke manier.

Je kunt elkaar best de waarheid vertellen, dat is uitstekend, maar doe het wel op een fatsoenlijke manier en kap met kwetsen.

Het antwoord van Pierro vond ik trouwens heel bemoedigend. Het kan dus wel, een normale dialoog tussen reformatorischen en niet-reformatorischen. Daar zou ik gaarne mee in discussie gaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 03:12

Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

Maar, maar.. dit is toch geen openbaar preekforum? Ik bedoel: in een discussie is een oproep tot bekering helemaal niet relevant. In de meeste gevallen geldt dus niet 'waar het kan'. Natuurlijk zijn er ook genoeg topics waar het wel kan, maar het is gewoon erg storend als het gebeurt waar het niet kan. Ik ervaarhet roepen van losse opmerkingen eerder als inhoudelijke vervlakking eigenlijk..

Bovendien maakt het ook niet echt sense om 'bekeert u!' te zeggen als dat niet echt binnen het gesprek past, het mist ieder doel.

Maargoed, ik begin in herhaling te vallen geloof ik.. :)

Overigens kan het best hoor, als iedereen de 'regels' maar begrijpt, accepteert en in praktijk probeert te brengen. En dat is vaker wel dan niet het geval. :)

P.s. Ik zou caprice ook niet graag zien vertrekken; ik geniet van zijn vloeiende beheersing van de tale Kanaans! :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 feb 2005 13:36

Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 13:56

Wauw.... eensch!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 18 feb 2005 19:06

Aragorn schreef:
Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....

Maar, maar.. dit is toch geen openbaar preekforum? Ik bedoel: in een discussie is een oproep tot bekering helemaal niet relevant. In de meeste gevallen geldt dus niet 'waar het kan'. Natuurlijk zijn er ook genoeg topics waar het wel kan, maar het is gewoon erg storend als het gebeurt waar het niet kan. Ik ervaarhet roepen van losse opmerkingen eerder als inhoudelijke vervlakking eigenlijk..

Bovendien maakt het ook niet echt sense om 'bekeert u!' te zeggen als dat niet echt binnen het gesprek past, het mist ieder doel.

Overigens kan het best hoor, als iedereen de 'regels' maar begrijpt, accepteert en in praktijk probeert te brengen. En dat is vaker wel dan niet het geval. :)

P.s. Ik zou caprice ook niet graag zien vertrekken; ik geniet van zijn vloeiende beheersing van de tale Kanaans! :D

Kijk nu reageer je op mijn post maar inhoudelijk klopt het niet. Ik heb duidelijk gezegd: daar waar het kan! En dat is volgens mij in de discussies rondom religie en geloof. En ik moet erbij zeggen dat het ook niet overal kan, want je merkt terecht op dat het ook zijn doel kan missen...

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 18 feb 2005 19:09

Optimatus schreef:Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.

Wauw.... eensch!

Kijk en dit soort opmerkingen vallen voor mij ook onder de inhoudelijke vervlakking. Aragorn is het niet direct eens met mijn stelling maar onderbouwt z'n mening wel. En wat zie ik hier? Gelijk weer een of andere belediging richting de zogenaamde rechtzinnigen... Dat soort dingen storen mij, en dat geldt ook voor de bijval (helaas zonder argumenten)
Direct maar weer dat klaarstaan met kritiek en beledigingen.... Jammer!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 feb 2005 20:23

Pierro schreef:
Aragorn schreef:

Kijk nu reageer je op mijn post maar inhoudelijk klopt het niet. Ik heb duidelijk gezegd: daar waar het kan! En dat is volgens mij in de discussies rondom religie en geloof. En ik moet erbij zeggen dat het ook niet overal kan, want je merkt terecht op dat het ook zijn doel kan missen...

Hm, daar heb je gelijk in. :) Ik zei dat meer met in m'n achterhoofd je opmerking dat 'daar waar het kan de oproep tot geloof en bekering niet genoeg naar voren kan komen'. Dat riep een beetje het beeld op van een dominee die zit te wachten op z'n kans om er weer eens een 'bekeert u!' tegenaan te gooien. :P Maar we komen er vast wel uit.. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 feb 2005 01:56

Pierro schreef:
Optimatus schreef:Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.

Wauw.... eensch!

Kijk en dit soort opmerkingen vallen voor mij ook onder de inhoudelijke vervlakking. Aragorn is het niet direct eens met mijn stelling maar onderbouwt z'n mening wel. En wat zie ik hier? Gelijk weer een of andere belediging richting de zogenaamde rechtzinnigen... Dat soort dingen storen mij, en dat geldt ook voor de bijval (helaas zonder argumenten)

Ik weet niet hoe vaak ik heb mogen incasseren dat ik een vrijzinnige snuiter ben alleen omdat ik het niet eens ben met de rechterflank van de Gereformeerde gezindte.

Neem me niet kwalijk, maar een dergelijk dédain heb ik voor de zogenaamde rechtzinnigen nooit getoond.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 19 feb 2005 10:06

Optimatus schreef:
Pierro schreef:

Wauw.... eensch!

Ik weet niet hoe vaak ik heb mogen incasseren dat ik een vrijzinnige snuiter ben alleen omdat ik het niet eens ben met de rechterflank van de Gereformeerde gezindte.

Neem me niet kwalijk, maar een dergelijk dédain heb ik voor de zogenaamde rechtzinnigen nooit getoond.

Dat is nonsens, Er zijn hier ook genoeg mensen die niet tot de zogenaamde rechtzinnigen behoren en een manier van discussieren hebben waarbij de zogenaamde rechtzinnigen zich vooral dom gaan voelen. Inderdaad ben jij over het algemeen geïnteresseerd in de gedachtengang van anderen, maar heel veel onderbouwing voor je eigen gedachtengang komt nu ook niet naar voren in deze discussie.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”