caprice schreef:Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.
... en gelooft het Evangelie.
Ik zou daar aan toe willen voegen: en handel er naar.
Moderator: Moderafo's
caprice schreef:Pierro schreef:En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....
... en er wel eens toe kon leiden dat ik hier vertrok.
Maar de meerderheid zal daar toch niet om rouwen.
Pierro schreef:Volgens mij heeft hier niemand iets gezegd over de bekering van anderen en de waarheid daarover. Wat ik wel bespeur is dat er geen plaats lijkt te zijn voor een oproep tot geloof en bekering. Daarnaast ben ik van mening dat opscherping ten alle tijden gewenst blijft! En als je daar geen behoefte aan hebt en gelijk dat soort opmerkingen gaat bestrijden dan zegt dat mijns inziens heel veel over de mensen en hun belevingswereld.....
caprice schreef:... en gelooft het Evangelie.
Pierro schreef:In dat geval zou ik zeggen: lees je bijbel ja! God's Woord waar we op kunnen bouwen! Maar je geeft het zelf ook al aan dat je de antwoorden op je levensvragen daar kunt vinden.
Ik zou zeggen, lees je bijbel!
Optimatus schreef:caprice schreef:Collateral schreef:maar met alleen "bekeert u" kan ik weinig.
... en gelooft het Evangelie.
Ik zou daar aan toe willen voegen: en handel er naar.
Riska schreef:Pierro schreef:Volgens mij heeft hier niemand iets gezegd over de bekering van anderen en de waarheid daarover. Wat ik wel bespeur is dat er geen plaats lijkt te zijn voor een oproep tot geloof en bekering. Daarnaast ben ik van mening dat opscherping ten alle tijden gewenst blijft! En als je daar geen behoefte aan hebt en gelijk dat soort opmerkingen gaat bestrijden dan zegt dat mijns inziens heel veel over de mensen en hun belevingswereld.....
Ik bestrijd de opmerking niet - dat is jouw interpretatie. Ik zeg alleen dat ik het soms wat anders zie en dat ik vind dat de oproep "bekeert u en gelooft het Evangelie" meer thuishoort op een andere plek waar niet-gelovigen met elkaar in gesprek zijn.
Opscherping ten alle tijde gewenst? Ja, maar ik zou die oproep niet (altijd) laten klinken, omdat ik te weinig van mijn gesprekspartners weet over hoe zij dagelijks hun geloof invullen.
Dan heb ik iets over mij van: "Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde"... Alleen als ik bespeur dat iemand misschien heel ver is weggedwaald door een opmerking, dan zou het misschien kunnen zijn dat ik die oproep doe. Het zou nl. ook heel averechts kunnen werken.
Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....
Aragorn schreef:Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....
Maar, maar.. dit is toch geen openbaar preekforum? Ik bedoel: in een discussie is een oproep tot bekering helemaal niet relevant. In de meeste gevallen geldt dus niet 'waar het kan'. Natuurlijk zijn er ook genoeg topics waar het wel kan, maar het is gewoon erg storend als het gebeurt waar het niet kan. Ik ervaarhet roepen van losse opmerkingen eerder als inhoudelijke vervlakking eigenlijk..
Bovendien maakt het ook niet echt sense om 'bekeert u!' te zeggen als dat niet echt binnen het gesprek past, het mist ieder doel.
Maargoed, ik begin in herhaling te vallen geloof ik..![]()
Overigens kan het best hoor, als iedereen de 'regels' maar begrijpt, accepteert en in praktijk probeert te brengen. En dat is vaker wel dan niet het geval.![]()
P.s. Ik zou caprice ook niet graag zien vertrekken; ik geniet van zijn vloeiende beheersing van de tale Kanaans!
Optimatus schreef:Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.
Wauw.... eensch!
Pierro schreef:Aragorn schreef:Pierro schreef:Daarnaast ben ik van mening dat de oproep tot bekering en geloof niet genoeg naar voren kan komen. Althans, daar waar het kan. En als er dan mensen zijn die zich daar aan storen zegt dat mijns inziens al genoeg over de belevingswereld van mensen. Ik proef hier in de eerdere posts al direct de verwerping van de oproep tot bekering en geloof. Dit met name na de posts van Caprice. En die verwerping en gelijk al dat commentaar horen mijns inziens ook bij de vervlakking die hier gaande is en alleen maar doorgaat....
Maar, maar.. dit is toch geen openbaar preekforum? Ik bedoel: in een discussie is een oproep tot bekering helemaal niet relevant. In de meeste gevallen geldt dus niet 'waar het kan'. Natuurlijk zijn er ook genoeg topics waar het wel kan, maar het is gewoon erg storend als het gebeurt waar het niet kan. Ik ervaarhet roepen van losse opmerkingen eerder als inhoudelijke vervlakking eigenlijk..
Bovendien maakt het ook niet echt sense om 'bekeert u!' te zeggen als dat niet echt binnen het gesprek past, het mist ieder doel.
Maargoed, ik begin in herhaling te vallen geloof ik..![]()
Overigens kan het best hoor, als iedereen de 'regels' maar begrijpt, accepteert en in praktijk probeert te brengen. En dat is vaker wel dan niet het geval.![]()
P.s. Ik zou caprice ook niet graag zien vertrekken; ik geniet van zijn vloeiende beheersing van de tale Kanaans!
Kijk nu reageer je op mijn post maar inhoudelijk klopt het niet. Ik heb duidelijk gezegd: daar waar het kan! En dat is volgens mij in de discussies rondom religie en geloof. En ik moet erbij zeggen dat het ook niet overal kan, want je merkt terecht op dat het ook zijn doel kan missen...
Pierro schreef:Optimatus schreef:Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.Wauw.... eensch!
Kijk en dit soort opmerkingen vallen voor mij ook onder de inhoudelijke vervlakking. Aragorn is het niet direct eens met mijn stelling maar onderbouwt z'n mening wel. En wat zie ik hier? Gelijk weer een of andere belediging richting de zogenaamde rechtzinnigen... Dat soort dingen storen mij, en dat geldt ook voor de bijval (helaas zonder argumenten)
Direct maar weer dat klaarstaan met kritiek en beledigingen.... Jammer!
Optimatus schreef:Pierro schreef:Optimatus schreef:Weet je wat mij stoort? Dat het feit dat je het niet altijd eens bent met de in hun eigen ogen rechtzinnigen en dat dit meteen als vervlakking wordt afgedaan. Dat getuigt van een arrogantie zonder weerga.Wauw.... eensch!
Kijk en dit soort opmerkingen vallen voor mij ook onder de inhoudelijke vervlakking. Aragorn is het niet direct eens met mijn stelling maar onderbouwt z'n mening wel. En wat zie ik hier? Gelijk weer een of andere belediging richting de zogenaamde rechtzinnigen... Dat soort dingen storen mij, en dat geldt ook voor de bijval (helaas zonder argumenten)
Direct maar weer dat klaarstaan met kritiek en beledigingen.... Jammer!
Ik weet niet hoe vaak ik heb mogen incasseren dat ik een vrijzinnige snuiter ben alleen omdat ik het niet eens ben met de rechterflank van de Gereformeerde gezindte.
Neem me niet kwalijk, maar een dergelijk dédain heb ik voor de zogenaamde rechtzinnigen nooit getoond.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten