denken bij God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 09:37

Voorop gesteld dat God niet denkt ;-) maar je hebt gelijk ik verwonder mij daar ook altijd weer over.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2005 11:59

Raido schreef:Voorop gesteld dat God niet denkt ;-) maar je hebt gelijk ik verwonder mij daar ook altijd weer over.

God denkt niet? Tuurlijk wel, je leest in de bijbel ook dat God weleens van gedachten verandert.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 12:06

Volgens mij is God en weet Hij alles al van te voren, denken is iets menselijks...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 13:52

Raido schreef:Volgens mij is God en weet Hij alles al van te voren, denken is iets menselijks...

..Hij die van eeuwigheid gedachten des vredes gehad heeft.. :wink:

Denken is juist een teken van intelligentie, en de meeste mensen geloven dat God best intelligent is. Het onderscheidt mensen van dieren en ik vermoed dat het daarom ook juist datgene is dat mensen met God overeen hebben.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 14:18

Ik denk juist liefde en muziek.. maar goed :D Ik denk dat God. God IS...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 14:38

Raido schreef:Ik denk juist liefde en muziek.. maar goed :D Ik denk dat God. God IS...

Voor muziek is ook intelligentie nodig. En het een en het ander hoeft elkaar niet uit te sluiten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 14:47

Aragorn schreef:
Raido schreef:Ik denk juist liefde en muziek.. maar goed :D Ik denk dat God. God IS...

Voor muziek is ook intelligentie nodig. En het een en het ander hoeft elkaar niet uit te sluiten.
Hoho ik beweer nergens dat God niet intelligent is, maar alleen dat Hij niet denkt..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 14:49

Raido schreef:
Aragorn schreef:

Hoho ik beweer nergens dat God niet intelligent is, maar alleen dat Hij niet denkt..

Jaja, maar ik had al beweerd dat denken een uiting van intelligentie is en dat intelligentie denkt. :P

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 14:51

Denken is een teken van intelligentie, maar zonder te denken kun je best intelligent zijn. God denkt niet, Hij weet :)

prinsesje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor prinsesje » 17 feb 2005 15:01

Ik heb even wat gezocht in de concordantie: http://www.statenvertaling.net/concordantie/

In nog geen vijf minuten research kwam ik wat teksten tegen die God allemaal in verband brachten met denken... En zoals veel teksten verklaren is zijn denken voor ons te hoog...maar HIJ DENKT... volgens deze teksten... Lees maar!

2 Samuël 14 [1 v.] Want wij zullen den dood sterven, en wezen als water, dat, ter aarde uitgestort zijnde, niet verzameld wordt. God dan zal de ziel niet wegnemen, maar Hij zal gedachten denken, dat Hij den verstotene niet van Zich verstote
Psalmen 139 [2 v.] Daarom, hoe kostelijk zijn mij, o God, Uw gedachten! hoe machtig veel zijn haar sommen!
Psalmen 40 [1 v.] Gij, o HEERE, mijn God! hebt Uw wonderen en Uw gedachten aan ons vele gemaakt, men kan ze niet in orde bij U verhalen; zal ik ze verkondigen en uitspreken, zo zijn zij menigvuldiger dan dat ik ze zou kunnen
Psalmen 92 [1 v.] O HEERE! hoe groot zijn Uw werken! zeer diep zijn Uw gedachten.
Jeremia 29 [1 v.] Want Ik weet de gedachten, die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads, dat Ik u geve het einde en de verwachting.
Jeremia 49 [1 v.] Daarom hoort des HEEREN raadslag, dien Hij over Edom heeft beraadslaagd, en Zijn gedachten, die Hij gedacht heeft over de inwoners van Theman: Zo de geringsten van de kudde hen niet zullen nedertrekken! Indien hij hunlieder woning niet boven hen zal verwoesten!
Jeremia 50 [1 v.] Daarom hoort den raadslag des HEEREN, dien Hij over Babel heeft beraadslaagd, en Zijn gedachten, die Hij gedacht heeft over het land der Chaldeeën: Zo de geringsten van de kudde hen niet zullen nedertrekken! Zo hij de woning boven hen niet zal verwoesten!
Micha 4 [1 v.] Maar zij weten de gedachten des HEEREN niet, en verstaan Zijn raadslag niet; dat Hij hen vergaderd heeft als garven tot den dorsvloer.
2 Korinthiërs 2 [1 v.] Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend.

Liefs Prinsesje

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 15:33

Ja er staat ook in de Bijbel dat Gods ogen de hele wereld doorwandelen.

1. God heeft geen ogen
2. Dan zouden ze nog niet wandelen

Ik blijf bij mijn punt dat God niet denkt maar weet, het is nergens goed voor om als God te denken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 15:37

Raido schreef:Ja er staat ook in de Bijbel dat Gods ogen de hele wereld doorwandelen.

1. God heeft geen ogen
2. Dan zouden ze nog niet wandelen

Ik blijf bij mijn punt dat God niet denkt maar weet, het is nergens goed voor om als God te denken.

Denken = hersenactiviteit. God is toch actief? God bedenkt toch plannen, heeft meningen, etc? Het is overal goed voor om te denken, ook al wil de religie dat soms anders doen lijken. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 15:59

Denken = hersenactiviteit. God heeft geen hersens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2005 16:17

Raido schreef:Denken = hersenactiviteit. God heeft geen hersens.

Oke, nieuwe poging: denken = het actief zijn van de geest. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 16:35

God is een geest...

Terug naar “Archief”