zwart-werken, mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

zwart-werken, mag dat??

Berichtdoor suus_ » 16 feb 2005 14:50

he, ik wil van de zomer weer graag in de bediening gaan werken. mijn baas betaald mij zwart uit.
moet ik mij schuldig voelen wat betreft de ontzien van belasting gelden. of is mijn baas daar verantwoordelijk voor. :?:

stel je wordt gepakt voor wie is dan de boete?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 15:12

Voor jou en het mag niet, je steelt van de regering.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 15:21

Tja, het heet natuurlijk niet voor niets zwart werken, dus nee: het mag niet. :)

Nu kun je natuurlijk zeggen dat het misschien volgens de wet niet mag maar volgens je eigen morele kader wel, maar dat is iets wat je zelf moet bepalen. Volgens mij is vooral je baas de *censuur* als je gepakt wordt, jij bent gewoon je baantje kwijt, hij moet z'n tent misschien wel sluiten of iig een boete betalen.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 feb 2005 15:46

nee mag niet volgens mij!
zelf doe ik in mijn vrije tijd hovenierswerk (aanleg en onderhoud van tuinen). De mensen betalen met ook zwart uit! ik vind het wel moeilijk of dit wel of niet mag. Je gaat niet zomaar naar de KVK omdat het niet de bedoeling is dat ik er een officieel bedrijf van ga maken. tja wat moet je anders?

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 16 feb 2005 15:50

Raido schreef:Voor jou en het mag niet, je steelt van de regering.

niet mee eens, die is voor jezelf EN voor je baas, jij krijgt er een omdat je zwart werk verricht en je baas krijgt omdattie mens(en) in dienst heeft die zwart werken... :|

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 feb 2005 15:58

Zwart werken mag niet, dat is klaar. Soms moet het. Als er bij iemand een deurslot moet repareren, krijg je dat alleen voor elkaar bij een aower of zoiets. Of je gras maaien, noem maar op, of voor je vrouw de ramen lappen, ga er maar aan staan om dat allemaal wit te doen. Jij krijgt me een administratie waar je u tegen zegt. Conclusie: het mag niet, maar het kan soms niet anders..

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 16 feb 2005 16:02

waarnemer schreef:Zwart werken mag niet, dat is klaar. Soms moet het. Als er bij iemand een deurslot moet repareren, krijg je dat alleen voor elkaar bij een aower of zoiets. Of je gras maaien, noem maar op, of voor je vrouw de ramen lappen, ga er maar aan staan om dat allemaal wit te doen. Jij krijgt me een administratie waar je u tegen zegt. Conclusie: het mag niet, maar het kan soms niet anders..

precies dat heb ik dus ook! aangezien ik het niet zie zitten om echt een eigen bedrijf te beginnen, werk ik zwart. :|

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 16 feb 2005 16:05

ja het is een heel gedoe als je een eigen bedrijf moet beginnen en alle administratie erbij en zeker wanneer je het helemaal in je eentje gaat doen!!! :?

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 feb 2005 17:03

De vraag is hier over een beperkte periode, de zomervakantie. In die perdiode weet je precies hoeveel je verdient. Als je dan in het nieuwe jaar, 2006, een belastingformulier invult dan vul je hier bij andere inkomsten het bedrag in wat je verdient hebt. Als je dan boven een bepaalde grens komt moet je even wat terugbetalen, zoniet, dan is het niet zwart meer lijkt me. Als je namelijk niet zwart zou verdien zou je een T-formulier invullen en zou je geld terugkrijgen van de belasting.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 feb 2005 18:02

Pivo schreef:precies dat heb ik dus ook! aangezien ik het niet zie zitten om echt een eigen bedrijf te beginnen, werk ik zwart. :|

Hm.
Je bent er zelf op tegen. Dan vind ik het zwak als je het wel doet.

Iets in die trant:
"Stelen mag niet hoor!
Maar ik vind het een heel gedoe om te gaan betalen bij de kassa; kost geld en tijd enzo.
Daarom neem ik het maar mee zonder te betalen."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 18:41

Pivo schreef:
waarnemer schreef:Zwart werken mag niet, dat is klaar. Soms moet het. Als er bij iemand een deurslot moet repareren, krijg je dat alleen voor elkaar bij een aower of zoiets. Of je gras maaien, noem maar op, of voor je vrouw de ramen lappen, ga er maar aan staan om dat allemaal wit te doen. Jij krijgt me een administratie waar je u tegen zegt. Conclusie: het mag niet, maar het kan soms niet anders..

precies dat heb ik dus ook! aangezien ik het niet zie zitten om echt een eigen bedrijf te beginnen, werk ik zwart. :|

De dingen die waarnemer noemt en waarschijnlijk ook van Pivo vallen in het zogenaamde 'grijze circuit'. Daaronder vallen vriendendiensten, klusjes die door familieleden gedaan worden, kleine dingetjes, etc. Dat is opzich niet verboden. Het wordt pas echt illegaal als je structureel gaat werken zonder dat op te geven. Dus zoals beunhazen die meerdere keren per maand op pad gaan en zoals suus dus.

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 16 feb 2005 18:53

moet ik ook voor het baantje bedanken als ik heb gevraagt of ik wit kan werken en hij zegt nee :?: :|

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 16 feb 2005 18:55

suus_ schreef:moet ik ook voor het baantje bedanken als ik heb gevraagt of ik wit kan werken en hij zegt nee :?: :|

Waarom zou je dan opeens niet meer hoeven te bedanken?
Alleen omdat je het gevraagd heb?
Maakt dat het ok?

suus_
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor suus_ » 16 feb 2005 19:13

AikonGirl schreef:
suus_ schreef:moet ik ook voor het baantje bedanken als ik heb gevraagt of ik wit kan werken en hij zegt nee :?: :|

Waarom zou je dan opeens niet meer hoeven te bedanken?
Alleen omdat je het gevraagd heb?
Maakt dat het ok?

ten slote is het zijn verantwoordelijkheid. hij laat mij bewust zwart werken (en als ik het aan neem natuurlijk ook)

maar ik bedoel te zeggen hij steld zich dan helemaal verantwoordelijk :?:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 feb 2005 19:19

Als het alleen om een zomerbaantje gaat, val je waarschijnlijk in de categorie grijs werken: je hoeft geen belasting te betalen en je geeft het ook niet op. Als je niet meer dan 10.000 euro (ongeveer) per jaar verdient, hoef je er geen belasting over te betalen. Ik kreeg dit jaar zelfs een brief van de belasting dat ik geen formulier meer hoef in te vullen, totdat ik wel boven die grens kom!

Terug naar “Archief”