Vrouw in gezin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 13:25

Sorry joepie, maar kan je even een samenvatting plaatsen? Dit is veeeeeeeeel te lang!

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2005 13:58

Ik weet dat het veel te lang is, maar kan het niet samen vatten.
Is gewoon helemaal goed om te lezen.
Sorry.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 14:26

Raido schreef:Laten we in dit topic niet verzanden in persoonlijk gekat, laten we reageren op de inhoudelijke punten..

Inderdaad, dat had ik niet moeten doen. Excuses aan PeterD.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 14:36

Hum :) bedoelde het eigenlijk juist andersom maar goed, waar waren we gebleven ik probeer me door een preek heen te worstelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 14:43

We waren van 2 kanten bezig, dus ook mijn excuus.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 feb 2005 14:48

En uiteraard kan een man helpen in de huishouding. Net als de vrouw een handje meehelpt in het zakenleven. Zoals bijv. mn boterhammen klaarmaken

Wow! Als ik jouw vrouw was...pffft....dan had ik op een goede morgen gezegd: dat doe je lekker zelf maar! En rest van t huishouden ook, dan ga ik lekker werken!

Ik ben het helemaal met de statements van Sabra eens. Ik vind ook niet dat dit soort teksten uit de Bijbel aangehaald kunnen worden en in deze tijd geplaatst. Vroeger werden de vrouwen in het geheel niet opgeleid. Tegenwoordig doen er veel een academische opleiding.
Als ik dan even voor mezelf spreek: waar doe je dat dan allemaal voor als je toekomstige man zegt: jij blijft later maar thuis bij de kinderen?

Wat is er toch met die mannen dat ze niet een dagje in willen leveren, om de vrouw de kans te geven ook te werken?

Kben maar wat blij dat mijn verloofde accepteert dat ik later blijf werken, en wat in wil schikken. Anders zou ik dat huwelijk niet eens zijn aangegaan...
Engaged @ 07-01-2005

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2005 15:10

sela vindt het ook vooral 'traditie volgen' als je ervoor kiest rollen als werkende man / huisvrouw over te nemen.

nu, wat is er mis met traditie volgen?
aan de andere kant: we leven vandaag.
de tradities van de laatste tientallen jaren waren in de crisisjaren voor de oorlog heel anders. of in de bijbel. wat is je eikpunt.

enne idd.: applaus voor sabra!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 15:10

Wow! Als ik jouw vrouw was...pffft....dan had ik op een goede morgen gezegd: dat doe je lekker zelf maar! En rest van t huishouden ook, dan ga ik lekker werken!
En zoiets vind ik nou echt HYPERbelachelijk, lachwekkend, als mij vrouw later zou werken zal ik haar brood smeren, niet omdat ik dat zo graag doe maar omdat ik van haar hou, en zo zal het ook andersom zijn. Dat is een vorm van liefde en zorgen voor, waarom veeg je je kind later hun kont af... omdat je dat zo lekker werk vind? I guess... :) *NOT*

Ik ben het helemaal met de statements van Sabra eens. Ik vind ook niet dat dit soort teksten uit de Bijbel aangehaald kunnen worden en in deze tijd geplaatst. Vroeger werden de vrouwen in het geheel niet opgeleid.
Vroegah was alles beitah... was er toen zoveel verkeerd dan? De vrouw was thuis voor de kinderen, wow wat moet het toch heerlijk zijn om je kinderen elke dag te zien, de uiting, de verpersoonlijking van de liefde, het lijkt me meer een zegen dan een vloek als je als vrouw fulltime huisvrouw mag zijn..

Als ik dan even voor mezelf spreek: waar doe je dat dan allemaal voor als je toekomstige man zegt: jij blijft later maar thuis bij de kinderen?
Ligt er aan wat je studeerd, rechten of antropologische sociologie of wat voor maffe opleidingen er zijn.. En als de kids het huis uit zijn, begin je toch gewoon weer ;-) duurt maar 20 jaar, als je ze goed opvoed :P

Wat is er toch met die mannen dat ze niet een dagje in willen leveren, om de vrouw de kans te geven ook te werken?
Ahaaaa... dus huisvrouw zijn is geen werken. :mrgreen: huisvrouwen doen niks.

Kben maar wat blij dat mijn verloofde accepteert dat ik later blijf werken, en wat in wil schikken. Anders zou ik dat huwelijk niet eens zijn aangegaan...
Dat zou ik ook accepteren als ik van mijn vriendin hou, ik wil kost wat het kost met haar trouwen, al zou ik huisman moeten zijn...

Welke vloek rust er op het woord huisvrouw?

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 16 feb 2005 15:22

Sabra schreef:De rol die de man krijgt toebedeeld is die van de verantwoordelijkheid.

Sabra schreef:Vrouwen hebben ongeveer 80 jaar pas stemrecht. Dat recht is niet op voorspraak van de orthodoxe en reformatorische christenen tot stand gekomen.

als de man de verantwoordelijkheid over de vrouw heeft... waarom moet de vrouw dan zonodig stemrecht hebben?!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 15:25

Philindertje schreef:
als de man de verantwoordelijkheid over de vrouw heeft... waarom moet de vrouw dan zonodig stemrecht hebben?!

Misschien is het jou ontgaan, maar vrouwen kunnen heel erg goed zelf hun standpunt bepalen en dus ook zelf afwegen op welke partij ze stemmen.

Wanneer je vind dat vrouwen niets hoeven, dus geen opleiding, geen kans op een maatschappelijke carrière, geen recht van spreken etc, dan ben je net te laat. De Taliban hebben geen macht meer, misschien dat je in een ander islamitisch land terecht kunt?

sela

Berichtdoor sela » 16 feb 2005 15:27

Philindertje schreef:
Sabra schreef:De rol die de man krijgt toebedeeld is die van de verantwoordelijkheid.

Sabra schreef:Vrouwen hebben ongeveer 80 jaar pas stemrecht. Dat recht is niet op voorspraak van de orthodoxe en reformatorische christenen tot stand gekomen.

* sela d'r mond valt open van verbazing *

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 feb 2005 15:29

Sabra schreef:
Philindertje schreef:

Misschien is het jou ontgaan, maar vrouwen kunnen heel erg goed zelf hun standpunt bepalen en dus ook zelf afwegen op welke partij ze stemmen.

Wanneer je vind dat vrouwen niets hoeven, dus geen opleiding, geen kans op een maatschappelijke carrière, geen recht van spreken etc, dan ben je net te laat. De Taliban hebben geen macht meer, misschien dat je in een ander islamitisch land terecht kunt?

Wow, dit is nog eens een verzameling drogredenen bij elkaar. Probeer de discussie een beetje zuiver te houden. De vraag van Philindertje is niet onlogisch. De antwoorden van jou zijn geen antwoorden op de vraag, enkel een diskwalificatie van de vragensteller.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 feb 2005 15:31

parsifal schreef: De vraag van Philindertje is niet onlogisch. De antwoorden van jou zijn geen antwoorden op de vraag, enkel een diskwalificatie van de vragensteller.

De vraag is wel onlogisch als zij mijn bijdrages goed gelezen had. En inderdaad mijn laatste opmerking was een diskwalificatie, en nog zo bedoeld ook.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 16 feb 2005 15:31

M@rije schreef:Wow! Als ik jouw vrouw was...pffft....dan had ik op een goede morgen gezegd: dat doe je lekker zelf maar! En rest van t huishouden ook, dan ga ik lekker werken!

Ben ik effe blij dat het niet zo is! :mrgreen:

Afijn dr hebben er meer tegen me gezegd dat ze blij zijn niet met mij getrouwd te zijn. Aan de andere kant, ik ben er ook blij mee.
En ik kom er ook voor uit thuis totaal niets in te brengen te hebben hoor!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2005 15:34

De man heeft verantwoordelijkheid tegenover God niet tegenover de regering, verantwoordelijkheid voor haar als persoon niet voor haar mening.

Terug naar “Archief”