Are you transformed

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 14 feb 2005 09:52

Het inwendig getuigenis des Geestes is volledig Bijbels. Hij getuigt namelijk in mij dat ik een kind van God ben. Hoe doet Hij dat, Hij paart zich a.h.w. aan mijn eigen geest. De Geest en mijn geest stemmen dus overeen dat de Heere mij tot een Vader is geworden. Wanneer gebeurt dat? Wanneer wij in de wedergeboorte een nieuwe natuur gekregen hebben. Een natuur die niet zondigen kan, omdat hij uit God is. Dat dit een grote verandering in de mens te weeg brengt, spreekt voor zich. God stort ons Zijn genade in (let op; niet Zijn rechtvaardigheid zoals de roomsen zeggen) waaruit wij in vernieuwing des geestes mogen leven. Helaas blijft mijn oude natuur uit Adam ook bestaan. Dat afsterven daarvan duurt tot de dood. Die 2 naturen strijden met elkaar, maar toch, Hij moet wassen en ik minder worden, oftewel de natuur uit God groeit en de natuur uit Adam wordt minder. Het is niet in woorden uit te drukken hoe groot het is om te ervaren hoe Hij door de bearbeiding van Zijn Geest woning bij mij maakte en Hij en de Vader hun intrek namen in mijn hart. Zo ben ik een geestelijke mens geworden, terwijl ik eerst vleselijk was.

Ja, zo heb ik het ook ervaren. En als mensen wel eens vragen dit te verwoorden, haal ik vaal de Dordtse Leerregels aan, hfdst. 3 en 4:

En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

En zo gaat het gehele leven door, de Heere onderwijst uit Zijn Woord en door Zijn Geest, uitwendig en inwendig.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2005 10:29

Bij mij heeft die transformatie vrij lang geduurd, beginnend in 1997 en eigenlijk nog steeds gaande. Eerst vrij onverschillig jegens God en Zijn heil, daarna fanatiek Nederlands-Hervormd en nu eerder algemeen-Christelijk waarbij ik me in de PKN en de OKKN gelijkelijk thuisvoel. Mijn geloof heeft me geen vrienden gekost, in tegendeel zelfs.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 14 feb 2005 10:46

Mijn bekering was heel radicaal, vandaar dat ik het moment ook nog weet, en net als de blinde kan zeggen: dit weet ik, dat ik blind was en nu zie.

Bijna 25 jaar geleden, ik was toen 25 jaar is de Heere Jezus mij verschenen zoals aan Zacheüs en aan Levi. Hij openbaarde Zich aan mij als het Licht der wereld. De wereld die ik zo liefhad en waarin ik zo genoot van alles wat zij te bieden had. Één ding gaf ze me niet: liefde. En daar hunkerde mijn hart zo naar. Zijn liefde raapte mij op. In die eerste tijd beleefde ik alles zo intens: smart vanwege mijn zonden, maar tegelijkertijd die overstelpende liefde. Ik zong psalm 6:2 net zo als ps 89:1, de beleving was bij allebei even intens. Ik ga nu voorbij aan de daarop volgende weg die de Heere met mij ging. Het was een ontdekkende, een ontledigende weg, en geleidelijk aan werd ik dieper ingeleid in de kennis en in het lijden van de Heere Jezus. Maar het gaat nu om het begin: een lieflijke, o zo’n lieflijke weg. Als ik klappen verwachtte kuste Hij mijn lippen, als een lammetje lag ik in Zijn schoot, dag in dag uit, vijf jaren lang. Het was zo zoet.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 14 feb 2005 18:49

Gelukkig mag ik ook zeggen dat ik in Christus Jezus ben. En daar heeft denk ik vooral heel erg de kerk (in bedoel niet: de kerk deed het) een rol in gespeeld. Voor 1 mei hoorde ik veel predikanten die een zware, mismoedige leer brachten. Maar na 1 mei hoorde ik vele predikanten, die naar ik achteraf allemaal ben achtergekomen, het Woord hadden.

Het was overigens bij mij al een aantal jaren gaande, ik ben eens na een prediking helemaal verandert, zomaar, en ben daarna weer terug gevallen in het oude, zoals daarvoor.

Maar gelukkig mag ik nu ook weten in Christus te zijn. En daar heb ik niet meer of niet minder vrienden bij gekregen. Wel vrienden in Christus. En dat mag ook genoeg wezen denk ik.

Ik heb ook altijd sterk de drang om naar iedereen het Evangelie uit te dragen. Waarom zijn er eigenlijk mensen die niet willen luisteren naar Gods stem die roept: Kom tot Mij!!! Ik begrijp dat soms niet, hoewel ik met mijn verstand weet dat deze mensen niet willen.

En daarom mag ik gelukkig weten: God is Mijn Licht, mijn Heil voor wie zou ik vrezen!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

lady Li
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor lady Li » 19 feb 2005 13:48

kurtyo schreef:Ghehe, je zegt van je zelf dat je een net en goed gelovig meisje was en bent? Nu, een negatief zelfbeeld lijk je niet te hebben. :wink:

Je kan aardig wat lijken aan de buitenkant :mrgreen: :wink:

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Are you transformed

Berichtdoor Hans Soet » 23 feb 2005 14:29

Transformed schreef:Ben jij in de laatste jaren verandert :?: En dan bedoel ik in geestelijke zin. Wat heeft daarin invloed gehad? Kerk? Vrienden? Bijbel? Jeugdkerk? De wereld? Hoe ben jij veranderd?

Vertel het eens... :mrgreen:

www.transformed.nl

Laatste tijd ben ik veranderd. En hoop daarbij dat ik daarbij ook vernieuwd mag worden. dat is niet ineens gebeurd, maar een lang proces.

Waardoor ik veranderd ben? Eigenlijk door refoweb :) Een hele tijd geleden bezocht ik dagelijks refoweb, las mee over allerlei onderwerpen, maar het boeide me waarschijnlijk niet zo. Laatste tijd bezoek ik het weer (bijna) dagelijks (hoewel ik bijna nooit een berichtje post) en ben eigenlijk daardoor ook gaan nadenken over het geloof. Op een beurs kocht ik het boekje van McGrath, Ik geloof!

Daarin las ik dat het geloof zonder de werken geen geloof is. Dat greep me wel aan, waardoor ik over mijn leven ging nadenken. Ik probeer nu veel te lezen in mijn Bijbel, andere geestelijke geschriften, en bid daarbij veel of God het wilt zegenen, dat het niet alleen een verandering is naar een net leven aan de buitenkant, maar dat Hij ook mijn Borg mag worden.

Hans

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 23 feb 2005 18:48

Hans Soet schreef:
Laatste tijd ben ik veranderd. En hoop daarbij dat ik daarbij ook vernieuwd mag worden. dat is niet ineens gebeurd, maar een lang proces.

Waardoor ik veranderd ben? Eigenlijk door refoweb :) Een hele tijd geleden bezocht ik dagelijks refoweb, las mee over allerlei onderwerpen, maar het boeide me waarschijnlijk niet zo. Laatste tijd bezoek ik het weer (bijna) dagelijks (hoewel ik bijna nooit een berichtje post) en ben eigenlijk daardoor ook gaan nadenken over het geloof. Op een beurs kocht ik het boekje van McGrath, Ik geloof!

Daarin las ik dat het geloof zonder de werken geen geloof is. Dat greep me wel aan, waardoor ik over mijn leven ging nadenken. Ik probeer nu veel te lezen in mijn Bijbel, andere geestelijke geschriften, en bid daarbij veel of God het wilt zegenen, dat het niet alleen een verandering is naar een net leven aan de buitenkant, maar dat Hij ook mijn Borg mag worden.

Hans

Hans, kijk uit. Je zegt nu wel dat het geloof zonder werken geen geloof is, maar als jij goede werken wilt gaan doen, geloof ik niet helemaal dat dat de bedoeling is. Ja, misschien bedoel je het ook wel niet zo, maar je weet maar nooit.

Die goede werken zijn voor na het ware, echte geloof ik Christus. Niet voor ervoor want dan zijn er toch geen verdiensten voor Christus.
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2005 01:09

Volgens mij bedoelt Hans gewoon, dat een geloof dat geen consequenties heeft voor de invulling van je leven nauwelijks geloof genoemd kan worden. De topic-titel luidt niet voor niets: 'Are you transformed?'...

'Goede werken gaan doen' als in 'Jezus navolgen' is helemaal niets mis mee... niet zo reformatorisch huiverig voor goede werken, hè... waar lees je dat Hans niet in Christus gelooft? Ik lees dat zelf nergens, maar het kan natuurlijk zijn dat ik slechte ogen heb :wink: Wat ik eigenlijk bedoel: probeer niet altijd het slechtste van mensen te denken :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2005 01:19

Idd. En bovendien is het gewoon waar dat men aan de boom de vruchten en aan de werken het geloof kent. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 02:29

frekje schreef:
Hans Soet schreef:

Hans

Hans, kijk uit. Je zegt nu wel dat het geloof zonder werken geen geloof is, maar als jij goede werken wilt gaan doen, geloof ik niet helemaal dat dat de bedoeling is. Ja, misschien bedoel je het ook wel niet zo, maar je weet maar nooit.

Die goede werken zijn voor na het ware, echte geloof ik Christus. Niet voor ervoor want dan zijn er toch geen verdiensten voor Christus.

Dus een onbekeerd mens moet geen goede werken doen? Wat een onzin. Goede werken moet je niet doen om zalig te worden, maar je moet ze wel doen, of je nou bekeerd of onbekeerd bent.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 24 feb 2005 09:18

frekje schreef:
Hans Soet schreef:

Hans

Hai Frekje,

Natuurlijk ben ik het met jou eens dat je niet uit goede werken zalig kan worden. Daarvoor heb je Christus nodig. En die probeer ik nu te zoeken. Maar hoe kan ik nu oprecht vragen om bekering, terwijl ik bewust nog in (openbare) zonden leef? Ik probeer met mijn oude, zondige leven te breken. En daarbij weet ik ook dat ik dat niet kan, omdat een mens altijd zonde blijft doen tot zijn dood. Daarom moet je bidden of je bewaart mag worden ervoor.

Hans

boef
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boef » 24 feb 2005 17:30

idd, daar ben ik het mee eens...Goede werken zijn zeker belangrijk, (om je eigen geloof te bevestigen, om God te eren en om je naasten en jezelf te laten zien wat leven in navolging van Christus inhoudt) en goede werken zijn noodzakelijk zowel voor als na je bekering! Dus proberen te breken met zonden is juist heel goed, hoewel je daar natuurlijk niet zalig van wordt!!
Liefde is niet alles... maar zonder liefde is alles niets!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 24 feb 2005 19:30

Hans Soet schreef: Hai Frekje,

Natuurlijk ben ik het met jou eens dat je niet uit goede werken zalig kan worden. Daarvoor heb je Christus nodig. En die probeer ik nu te zoeken. Maar hoe kan ik nu oprecht vragen om bekering, terwijl ik bewust nog in (openbare) zonden leef? Ik probeer met mijn oude, zondige leven te breken. En daarbij weet ik ook dat ik dat niet kan, omdat een mens altijd zonde blijft doen tot zijn dood. Daarom moet je bidden of je bewaart mag worden ervoor.

Hans

Ten eerste zal ik even een fout van mij terugzetten. Zalig word je niet door werken, maar goede werken doen is niet verkeerd, nooit!

Jij kunt, terwijl je in openbare zonden leeft gewoon vragen om Jezus. Omdat jij niets kunt doen, om met je oude leven te breken. Zelf kun je nooit tegen de zonden strijden (kan wel), maar het gaat zeker mislukken. Maar ondanks dat je gevoelt dat je midden in zonden leeft, mag je gaan naar Christus en Hem vragen: verlos mij, huichelaar die ik ben. Die zomaar, terwijl die in zonden leeft om Hem vraagt.
Afbeelding

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 25 feb 2005 09:33

frekje schreef:
Hans Soet schreef: Hai Frekje,

Hans

Ten eerste zal ik even een fout van mij terugzetten. Zalig word je niet door werken, maar goede werken doen is niet verkeerd, nooit!

Jij kunt, terwijl je in openbare zonden leeft gewoon vragen om Jezus. Omdat jij niets kunt doen, om met je oude leven te breken. Zelf kun je nooit tegen de zonden strijden (kan wel), maar het gaat zeker mislukken. Maar ondanks dat je gevoelt dat je midden in zonden leeft, mag je gaan naar Christus en Hem vragen: verlos mij, huichelaar die ik ben. Die zomaar, terwijl die in zonden leeft om Hem vraagt.

Dat ben ik volledig met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat je dan in die zonden mag blijven leven toch!?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 feb 2005 10:55

wat heeft mij verandert?
- de jeugd uit mijn kerk (positief en eerlijk)
- jongerenavonden (SRA)
- bijbelstudie's (je leert God heel anders kennen)
- gebedsavonden (persoonlijk open en eerlijk in bijzijn van ander alles tegen God vertellen)
- internet (refoweb heeft mij mening heel wat bijgeschaaft, zie mijn eerste postings ;))
- kerk (ja.. dat heeft mij aangewakkert om God echt te gaan zoeken. Ook al heb ik het in de kerk zelf weinig gevonden)

En verder is het absolute verandering in mijn leven geweest dat ik mijn hart weg heb gegeven aan Jezus. Daarna is alles verandert in mijn denken doen en handelen! (en het verandert nog steeds)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”