Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Houden van een vrouw, hoe moet dat?

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 14:49

Tja, dat is wat ik me onderhand ernstig begin af te vragen.
Om alle twijfels over mijn seksuele geaardheid weg te nemen: ik ben gewoon heteroseksueel aangelegd. Gewoon, heel normaal dus.

Als 31-jarige man spreekt het natuurlijk wel voor zich, dat ik met wat dames te maken heb gehad. Dat levert zo je ervaringen op. Maar die stemmen mij nou bepaald niet zo vrolijk. Als ik naga hoe ik de vrouwelijke eigenheden heb ervaren... Dan blijven toch vooral deze indrukken na, en ik put even uit alles, zowel wat ik praktisch ervaren heb, als wat ik gelezen heb.
- In contactueel opzicht zie ik ze als tegendraadse en recalcitrante figuren, die je met een hoop argwaan aankijken. =; Het lijkt wel alsof ze denken zich alles te kunnen permitteren, en ondertussen hun best doen om het contact op een zo laag mogelijk pitje te houden. (Geldt overigens niet voor alle dames, lijkt mij.) Gewoon lekker nuchter en gezellig? (Waar m.i. alle reden voor is, aangezien een werkelijk bijzondere vrouw die werkelijk de moeite is voor een huwelijk zeer zeldzaam is.) Daarin geldt voor de dames: nooit van gehoord!
- Waar ze vooral goed in zijn: je voor de gek houden, je om de tuin leiden. Het kan vaak lijken alsof ze een hoop aandacht voor je hebben, en dat ze daarbij gedragingen vertonen waaruit je het gevoel krijgt dat het meer is dan gewoon, maar regelmatig blijkt het achteraf een grote illusie. Dan kan ik weinig anders concluderen dan: dat vragen om aandacht en zo, was niks anders dan aanstellerij wat nergens over ging, blijkbaar.
- Ze zijn subjectivistisch van aard, zodat de deur openstaat voor allerlei corruptie e.d. Het gaat ze niet om hoe de dingen zijn, maar om hoe zij die dingen ervaren. De objectieve werkelijkheid, waarop mannen zich doorgaans nogal spitsen, interesseert ze niet zo. Ze laten zich liever verleiden door een marokkaanse lover-boy die tenminste stoer is, een dikke bolide rijdt en veel geld heeft 8) , dan zich in te laten met een eerlijke maar wat onzekere :-# jongeman die gewoon recht-toe-recht-aan en 'down to earth' is en er niet aan denkt hen voor de gek te houden.
- Er kunnen allerlei dingen een rol spelen, en merkbaar aan ze zijn, die naar mijn besef nergens over gaan. Waaruit ik concludeer: ze zijn getikt, gek. Maar als je niet uitkijkt als man laat je je maar zo in de luren leggen, en ben jij de grote verliezer. \:D/
- Ze zeggen ook niet gewoon wat ze denken, maar gaan daar heel anders mee om. Dat gaat vooral met veel allegorie, dialectiek en 'humbug'. 8-[
- En heb daar dan als man vervolgens geen kritiek op, want dan kom je aan het principe van vrouwelijke onschendbaarheid! [-X (Pfff, verwaand nest! :x Kritiek is m.i. niet meer dan een normaal verschijnsel waarover je met elkaar open en eerlijk moet kunnen communiceren.)
- Ze lijken wel niet te weten wat ze willen. Nooit eens zoiets van: 'ik vind jou gaaf, en al vind je mij misschien niet zo indrukwekkend, ik wéét wat ik vind van jou en je brengt me niet van de wijs: ik gedraag me spontaan, open en hartelijk naar jou toe, en wat jij daarvan vindt is jouw zaak.' Kortom: niks geen power, niks geen drive lijken ze te hebben. Eerder zijn het van die passieve, lusteloze types, die wel op hun stoeltje blijven wachten op jou, en als je dan komt denken ze zich alles te kunnen permitteren en jij moet het maar slikken. *)
- Voor spontane hartelijkheid moet je ook niet bij ze zijn. Je ontvangt het niet van ze. Maar als je ze zelf zo benadert denken ze binnen de korste keren dat je verkering wil of zo. ](*,) (Ooit wel eens gehoord van nuchter denken...? En het feit dat een ware liefde hoogst uitzonderlijk is? Nee, je zou nog eens objectief moeten gaan denken, en je ideeën corrigeren...)
- Vooral als het mooie, knappe dames betreft: die zijn meesters in het zich aanstellen, en je te confronteren met een hoop schijn (de 'humbug'). Die lijken te denken dat ze sowieso toch wel interessant zijn, en dat hun karakter er niet zo toe doet. Niks is wat mij betreft minder waar. Dames met weinig aanzien, de eenvoudigen die niet zo veel bekijks hebben, lijken daarentegen juist verreweg de prettigsten in de omgang.

Als ik hier met mannen over spreek, lijken die dat bepaald niet tegen te spreken. Integendeel, die bevestigen mijn indrukken alleen maar.
Voorbeelden van uitspraken die ik mij herinner:
"Het functioneert af en toe inderdaad nogal merkwaardig."
"Het zijn allemaal rotwijven. Het is slechts de kunst om diegene te vinden van wie je dat het minste kan zeggen."
"Ze uiten zich zo raar. Als ze iets zeggen, voel je gelijk aan: ja, je zegt nou wel dit, maar je bedoelt heel wat anders! :^o Zo ontstaan allerlei problemen die niet werkelijk bestaan. Het lijkt wel alsof de vrouw geschapen is om de man te pesten."
"Kortom: ze zijn gewoon raar." (Reactie op een heel verhaal van mij van het verband tussen de dialectische theologie van Karl Barth - waarin ja tegelijkertijd ineens nee is en andersom - en vrouwen. "Die Karl Barth begreep vrouwen waarschijnlijk beter dan wie dan ook.")
"Mijn ervaring is dat dames heel vaag zijn in wat ze willen."
"Volgens mij zijn vrouwen lang niet zo eerlijk als mannen."

Mijn ervaringen helpen mij dus bepaald niet om van vrouwen te gaan houden. Integendeel, die leren het mij eerder af. De bevestiging door andere mannen van dergelijke ervaringen versterken mij daar nog eens in.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde was ik nog bang voor eenzaamheid: stel dat je als vrijgezel zelfstandig woont... Maar die angst is weggevallen. Het blijkt dat ik me prima redt als vrijgezel, en dat je daarmee een gelukkig bestaan hebt in vele opzichten: de enorme vrijheid die hebt, je overzichtelijke huishouden die niet zo veel geld kost. En contact onderhouden met andere mensen, daar is gelegenheid genoeg voor.
Tel dat eens bij elkaar op, en de vraag blijft over: waar zijn dames nog nodig voor, wat mij betreft?

Of laat ik de vraag anders formuleren: houden van een vrouw, hoe moet dat?
Ik weet het geloof ik niet meer. :-k

Of zijn er misschien anderen die mijn scepticisme kunnen doorbreken? Mannen die positieve dingen over dames kunnen zeggen, bijvoorbeeld. Kom er maar mee, want ik sta er open voor.
Sorry dat ik nogal negatief ben. Langs deze weg hoop ik een hoop gal uit te spugen, wat zich in de loop der tijden gevormd heeft.
Ik heb wat gegeneraliseerd. Ik mag toch hopen dat er ook nog redelijke goede vrouwen bestaan? Misschien heb ik me ook wel veel te veel met de verkeerde dames bezig gehouden, dat zou kunnen.
Ik heb ook een beetje het idee dat de genoemde vrouwelijke ziekelijkheden in reformatorische kring meer voorkomen dan elders. (Mede samenhangend met een bepaald geestelijk klimaat??? :-k )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 12 feb 2005 15:28

:oops: ik geloof dat ik een aantal punten wel herken... :mrgreen:
Maar ook niet alles hoor!!!
ik heb wel humor en ik ben zeeeeer nuchter.
Maar wel vervelend dat je deze ervaringen hebt. :(

Ik denk dat het bij vrouwen wel eens zo is dat iets niet is wat het lijkt, ja.

Maar goed, over hoe jij een wel een leuke voruw kan krijgen, kunnen de mannen onder ons je denk ik beter adviseren!

Dus, MANNEN!!!
the most important things in life are not things

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 feb 2005 15:35

Sorry hoor Boekenlezer,
Wat voor wonderbaarlijke vrouwen bent u tegen gekomen in uw leven?
Misschien had u gewoon pech, en hebt u steeds de verkeerde vrouw ontmoet. Er zijn ongetwijfeld een hoop vrouwen zoals u ze beschrijft, maar er zijn ook een hoop vrouwen die wel lief, betrouwbaar, geduldig en zuinig zijn, en die echt helemaal 100% voor hun man gaan.
Die van hun man houden en hem volgen in alles, maar dat moet wel groeien, liefde moet groeien en van 2 kanten komen.
Groetjes, Magda

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 15:45

lindita schreef:...
...

Dat is tegelijkertijd iets wat me wel interesseert, in de zin van: maar hoe werkt dat dan? Waardoor wordt dat dan veroorzaakt? (Het zal wel vanzelf en onbewust gaan, vermoed ik. En dat maakt het zo moeilijk, vind ik. Je kunt ze er dan moeilijk op aan spreken.)
Nou heb ik een beetje de ervaringen dat dames zich niet graag zo maar in hun ziel laten kijken. Maar ja, ik vraag het toch maar. (Vragen staat vrij. Antwoorden is niet verplicht. Zo denk ik dan maar.) Misschien schiet ik wel niks op met het weten van dit, want vrouwen zullen toch wel ongrijpbaar blijven voor het mannelijke begrip. Maar aan de andere kant: het is misschien weer een steentje in de muur.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 15:59

Mariamagdalena schreef:...maar dat moet wel groeien, liefde moet groeien en van 2 kanten komen.
...

Maar heb je dan nooit dat je gewoon ongelofelijk veel van iemand houdt, ongeacht hoe die persoon verder doet en zo? Voor mij is dat niet onbekend hoor, ook al is het zeldzaam!
En nee, dat groeit niet heel langzaam, maar vrij snel en onweerstaanbaar. Ook als die ander niet verliefd op mij is. Dan heeft mijn liefde 'boddy', dan heb ik 'drive'.

André

Berichtdoor André » 12 feb 2005 16:00

Ehmmm, misschien eerst eens een tip:
Ken je het boek mannen komen van mars, vrouwen komen van venus?
Zoniet, echt eens gaan lezen dan!!
En wat denk ik ook heel belangrijk is, stel jezelf "open" op, en verbied 8) de vrouw in kwestie met hints te werken, vraag haar of ze ajb wil zeggen wat ze wil, to the point. :mrgreen:

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 12 feb 2005 16:00

Hehe, wat een geweldig topic... :D

Wist je niet dat mannen van Mars komen en vrouwen van Venus? :wink:

Tip: lees eens wat boeken of artikelen over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat is zeer boeiend en voor jou vast ook heel herkenbaar. In een goede relatie kunnen man en vrouw elkaar juist heel goed aanvullen omdat ze zo verschillend zijn. Maar dan moet je je wel bewust zijn van wat de verschillen enz zijn.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 16:03

André schreef:Ehmmm, misschien eerst eens een tip:
Ken je het boek mannen komen van mars, vrouwen komen van venus?
Zoniet, echt eens gaan lezen dan!!
En wat denk ik ook heel belangrijk is, stel jezelf "open" op, en verbied 8) de vrouw in kwestie met hints te werken, vraag haar of ze ajb wil zeggen wat ze wil, to the point. :mrgreen:

Ja, die boekjes ken ik, en ik heb ze. (Kleine boekjes. Het kan zijn dat er ook grote versies van zijn.)
Maar ja, het probleem 'vrouw' los je er niet mee op. Ik heb het gevoel dat het vooral je aanzet tot allerlei gerationaliseer, wat volgens mij niet erg doeltreffend is in het sociale verkeer.
Echter, wel bedankt voor de goede tips.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 12 feb 2005 16:10

Boekenlezer schreef:
...

Dat is tegelijkertijd iets wat me wel interesseert, in de zin van: maar hoe werkt dat dan? Waardoor wordt dat dan veroorzaakt? (Het zal wel vanzelf en onbewust gaan, vermoed ik. En dat maakt het zo moeilijk, vind ik. Je kunt ze er dan moeilijk op aan spreken.)
Nou heb ik een beetje de ervaringen dat dames zich niet graag zo maar in hun ziel laten kijken. Maar ja, ik vraag het toch maar. (Vragen staat vrij. Antwoorden is niet verplicht. Zo denk ik dan maar.) Misschien schiet ik wel niks op met het weten van dit, want vrouwen zullen toch wel ongrijpbaar blijven voor het mannelijke begrip. Maar aan de andere kant: het is misschien weer een steentje in de muur.

Ik merk het bij mijn vrienden weleens.
Voorbeeld: ik was vandaag in de trein vergeten een kaartje te kopen. Ik moest dus extra betalen bij de conducteur en ik was daar heel boos om.
Dus ik bel een vriend om uit te blazen.
"Zeg, ik was vandaag boos joh!"
Vriend: "O ja?"
"Ja, kaartje vergeten, conducteur, extra betalen, boos." (het kwam er een beetje grappig uit, dat doe ik dus altijd, terwijl ik dan best boos ben, ik hoop dan dat de ander dit oppikt, maar...)
"O, dombo!"
GRRRR...

Nu denk ik: het is gewoon een miscommunicatie. Ik moet leren om te zeggen: ik ben boos! GRRR!, ipv: ik ben boos, hihi! Dat is dus wat ik bedoel met: het komt er anders uit dan ik bedoel. Ik denk dat het vrouwen eigen is om zulke subtiele signalen te geven. Maar ik denk dat mannen zoals die vriend over het algemeen wat gevoeliger kunnen reageren, dus wat minder bot en nuchter!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Je mag me ook pb-en, ik heb nog wel meer voorbeelden (ik heb veel jongensvrienden :wink:)

Lindita
the most important things in life are not things

André

Berichtdoor André » 12 feb 2005 16:20

Boekenlezer schreef:Maar ja, het probleem 'vrouw' los je er niet mee op. Ik heb het gevoel dat het vooral je aanzet tot allerlei gerationaliseer, wat volgens mij niet erg doeltreffend is in het sociale verkeer.

Mhaw, dat denk ik dus niet, je kunt "leren" omgaan met je vrouw of vrouwen int algemeen, door kennis te nemen van het fenomeen vrouw :)
Kijk want zonder te rationaliseren kom je er blijkbaar ook niet uit, toch?
Ik vind het btw een vervelend woord in deze, want het gaat niet alleen om ratio maar ook om gevoelens.
En aangezien dat zowel een eigenschap is die zowel de man als de vrouw in meer of mindere mate heeft........
Trouwens om de/een vrouw als een probleem te zien ook al is het tussen haakjes los je ook niet veel mee op.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat nu ik 41 ben uhum, het moeilijk is een vrouw te vinden (voor alle duidelijkheid ik ben niet op zoek) die een echt maatje voor je kan zijn wederzijds, ik ken ze wel maar de leeftijd is dan niet helemaal synchroon, of ze zijn al getrouwd enzo 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 16:21

lindita schreef:
Boekenlezer schreef:
...

Ik merk het bij mijn vrienden weleens.
Voorbeeld: ik was vandaag in de trein vergeten een kaartje te kopen. Ik moest dus extra betalen bij de conducteur en ik was daar heel boos om.
Dus ik bel een vriend om uit te blazen.
"Zeg, ik was vandaag boos joh!"
Vriend: "O ja?"
"Ja, kaartje vergeten, conducteur, extra betalen, boos." (het kwam er een beetje grappig uit, dat doe ik dus altijd, terwijl ik dan best boos ben, ik hoop dan dat de ander dit oppikt, maar...)
"O, dombo!"
GRRRR...

Nu denk ik: het is gewoon een miscommunicatie. Ik moet leren om te zeggen: ik ben boos! GRRR!, ipv: ik ben boos, hihi! Dat is dus wat ik bedoel met: het komt er anders uit dan ik bedoel. Ik denk dat het vrouwen eigen is om zulke subtiele signalen te geven. Maar ik denk dat mannen zoals die vriend over het algemeen wat gevoeliger kunnen reageren, dus wat minder bot en nuchter!

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Je mag me ook pb-en, ik heb nog wel meer voorbeelden (ik heb veel jongensvrienden :wink:)

Lindita

Tsjonge, die is wel complex...
Daar moet ik even over nadenken. Maar ik denk ik 'm wel redelijk begrijp.
Kun je nagaan hoe ingewikkeld de realiteit dan wel is zonder die uitleg...!
Volgens mij is het dan ook niet de goede manier om het als man proberen te vatten, want dan denk je je suf! Ik zie verbale communicatie toch als de enige oplossing. Gewoon dieper doorpraten of zo, en niet de hersens gaan lopen pijnigen. Maar ja... dan moet die openheid er maar net zijn, en die is er nu eenmaal niet altijd.

Melody

Berichtdoor Melody » 12 feb 2005 16:22

Lang leve de diversiteit ... en wie zegt dat vrouwen wél iets begrijpen van mannen? :P

André

Berichtdoor André » 12 feb 2005 16:22

@Boekenlezer, Dat zijn dus die hints waar ik op doelde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 16:26

André schreef:
Boekenlezer schreef:Maar ja, het probleem 'vrouw' los je er niet mee op. Ik heb het gevoel dat het vooral je aanzet tot allerlei gerationaliseer, wat volgens mij niet erg doeltreffend is in het sociale verkeer.

Mhaw, dat denk ik dus niet, je kunt "leren" omgaan met je vrouw of vrouwen int algemeen, door kennis te nemen van het fenomeen vrouw :)
Kijk want zonder te rationaliseren kom je er blijkbaar ook niet uit, toch?
Ik vind het btw een vervelend woord in deze, want het gaat niet alleen om ratio maar ook om gevoelens.
En aangezien dat zowel een eigenschap is die zowel de man als de vrouw in meer of mindere mate heeft........
Trouwens om de/een vrouw als een probleem te zien ook al is het tussen haakjes los je ook niet veel mee op.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat nu ik 41 ben uhum, het moeilijk is een vrouw te vinden (voor alle duidelijkheid ik ben niet op zoek) die een echt maatje voor je kan zijn wederzijds, ik ken ze wel maar de leeftijd is dan niet helemaal synchroon, of ze zijn al getrouwd enzo 8)

Maar er kan zo ontzèèèttend veel energie gaan zitten in dat rationele denken, vooral als je flink verliefd bent! Vandaar dat ik het over gerationaliseer had, en dat het voor mij een beetje een bijsmaakje heeft van: ik heb het er niet zo op. Als ik het intuïtief afkan vind ik dat prettiger. (Maar ja, op dat punt nemen de dames je dan weer 'in de maling'.)

Overigens, een jong meisje kan ook leuk zijn! :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2005 16:33

Melody schreef:Lang leve de diversiteit ... en wie zegt dat vrouwen wél iets begrijpen van mannen? :P

Dat weet ik. Mannen zijn voor vrouwen ook moeilijk, heb ik wel gehoord. Gelukkig maar, want anders stonden we niet quite.

Maar soms denk ik wel eens: ik zou wel willen dat ik met bepaalde dames wat makkelijker in contact kwam, dat ze wat opener zouden zijn en dat ze zich niet zo snel ergeren. (Dat laatste proef ik dan intuïtief. Ik ben nogal gevoelig.)
Dus: dat ze het gewoon lekker nuchter opvatten, in de wetenschap dat de kans niet groot is dat ik haar als huwelijkspartner ambieer (positief gezegd: gewoon lekker gezellig goeie vrienden zonder nonsens als hetgeen wat je meestal kunt verwachten). Nuchterheid bevordert ook de duurzaamheid van een contact.
Gezellig contact zonder bijbedoelingen is enorm leuk, en bovendien gezond voor mijn sociale vaardigheden.

Terug naar “Archief”