Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Ellendekennis?

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 00:19

Mapleleaf schreef:Ik zet mijn vraagtekens bij hoe sommigen tegen het 'stuk der ellende' of de 'ellendekennis' aankijken. Alsof het iets is waar we wel even bij stil moeten staan want er zonder kunnen we niet, maar daarna zo snel mogelijk doormoeten walsen naar de 'verlossing' en de 'dankbaarheid'. Alsof ellendekennis iets afschuwlijks is.

Bij ellendekennis denk ik aan: Je zelf volkomen schudig weten tegen over God, een diep besef of kennis van wat de zonde is en wat ze doet en in je eigen geen gerechtigheid zien vanwege je zonden.

Dat is toch helemaal geen afschuwlijk plaatsje. Op die plek wordt de zondaar vernederd en God verhoogd. Op die plaats is in en aan onszelf er niets meer aan te doen en zijn we helwaardig. Op die plaats is er plaats voor de gerechtigheid van een Ander. Daar waar God wordt toegevallen en we het met Hem eens zijn in alles! Daar is plaats voor Christus!
De 'oudjes' noemden dat wel eens 'het zoete recht'. Zouden we niet staan naar die kennis?

Ik ben het in sommige opzichten met je eens, maar in sommige ook absoluut niet. Wat je schrijft klinkt heel reformatorisch, maar is het niet.
Je schrijft; "alsof ellendekennis iets afschuwelijks is". Het antwoord daarop is: ja, inderdaad. Echte ellendekennis is iets afschuwelijks. Want daarin ziet de zondaar zichzelf als zo totaal verdorven, zo godslasterlijk, zo schuldig aan alles wat er met Gods heerlijke schepping door zijn schuld gebeurd is, zo als tegen een goeddoend God gezondigd te hebben, dat het een vreselijke gewaarwording is. Daar wordt de zondaar zo met schaamte en schande bevangen over zichzelf dat hij zich met Adam verbergt voor Gods aangezicht en zal trachten om zich te tooien met eigen gemaakte vijgebladeren. Maar dat is toch echt niet de beste plaats. De beste plaats is wanneer hij vanuit die diepe ellende door God opgezocht wordt en bekleed wordt met de Gerechtigheid van Christus. Die opzoekende zondaarsliefde van dat Heerlijke Opperwezen. Het is daardoor, door die Liefde, dat het zondaarshart werkelijk gebroken en zijn geest verslagen wordt. En dan, zijn ellende beschouwend t.o.v. Gods grote Barmhartigheid jegens hem, wordt de zondaar op de meest nederige plaats neergezet en ziet hij Gods oppermachtige Majesteit en Liefde. Er is geen zondaar ter wereld met een oprechte ellendekennis die die ellendekennis als een bloot feit gaat verheerlijken als hij ook niet mag blikken in en op die Goddelijke Liefde jegens hem en in de openbaring van de Zoon van God die die ellende voor Hem heeft weggedragen aan het kruis. Het is het grootste gevaar en het meest subtiele arminianisme om de ellende te roemen en te verheerlijken zonder dat men in Christus ingelijfd is. Daarom bestaat de ware vernedering van de zondaar niet uit slechts een kennen van zijn ellende, maar uit een kennen van zijn ellende vanuit die Heerlijke Borg en Middelaar. En ja, de zondaar valt sowieso het Recht Gods toe. Maar dat zoete recht zoals je dat noemt is ook geworden tot een cliché en wordt maar te pas en te onpas gebruikt. Maar ik zal je eerlijk zeggen, als God maar een sprankje van Zijn Recht aan ons openbaart, dan zouden wij verteren als we niet in Christus waren. Er is niet één zondaar die echt naar de hel wil. Alles zal een mens geven voor zijn leven zegt Job en zo is dat ook in de wedergeboorte. Wees daarom niet al te wijs en niet al te rechtvaardig. De wens tot zielsbehoud kan niet zomaar weggecijferd worden. Het Recht Gods toevallen is als uitdrukking gemakkelijke gezegd, maar in de beleving onhoudbaar en elke zondaar zal met God worstelen om behouden te worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 11 feb 2005 05:27

Ik ben het volledig met je eens, maar ik wilde even een tegengeluid laten horen en even aan het denken zetten. Bedankt voor je antwoord.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 09:04

Mapleleaf schreef:Ik ben het volledig met je eens, maar ik wilde even een tegengeluid laten horen en even aan het denken zetten. Bedankt voor je antwoord.

Ja en dat begrijp ik heel goed, want dat is ook nodig hier. En als ik moest kiezen tussen 2 kwaden koos ik voor de manier zoals jij het aanvankelijk in je tegengeluid verwoord hebt. Want dat sprinkhanengedrag van de mens om overal maar overheen te springen wat niet aangenaam is voor het vlees, is in elk geval nog veel erger dan het aanzetten van de ellende voor het komen tot Christus. En velen zullen met een ingebeelde Jezus verloren gaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 11:00

caprice schreef:
hijwel schreef:
PeterD schreef:Hart en verstand. Alleen verstand is niet genoeg.

oke.. en hoe voelt dat met je hart?

Dat je het doorleeft, en het niet bij een verstandelijke beschouwelijke kennis blijft.

hart, ziel, verstand, geest, gevoel zijn niet te scheiden. daarom heb je ook je verstand nodig.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 11 feb 2005 17:25

hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:

Dat je het doorleeft, en het niet bij een verstandelijke beschouwelijke kennis blijft.

hart, ziel, verstand, geest, gevoel zijn niet te scheiden. daarom heb je ook je verstand nodig.

Dat zeg ik toch ook? :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 17:27

caprice schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:

Dat zeg ik toch ook? :wink:

de vraag was ook gericht gaan peterD :wink:
(gelukkig zijn wij het dan eens)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2005 22:56

jas schreef:...Die opzoekende zondaarsliefde van dat Heerlijke Opperwezen....

Wist je dat dat een term is van bedenkelijke afkomst? Het is bedacht door degenen die een natuurlijke religie voorstonden, op basis van de menselijke rede. Het komt dus voort uit de Verlichting.
De berijming van 1773 is daar ook door gestempeld, en dus voor vervanging geschikt. (Dat de oud-gereformeerden niet mee wilden met de vereniging van 1907 [ledeboerianen + kruisgemeenten = Gereformeerde Gemeenten] had o.a. met die psalmberijming te maken.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 23:18

Boekenlezer schreef:

Wist je dat dat een term is van bedenkelijke afkomst? Het is bedacht door degenen die een natuurlijke religie voorstonden, op basis van de menselijke rede. Het komt dus voort uit de Verlichting.
De berijming van 1773 is daar ook door gestempeld, en dus voor vervanging geschikt. (Dat de oud-gereformeerden niet mee wilden met de vereniging van 1907 [ledeboerianen + kruisgemeenten = Gereformeerde Gemeenten] had o.a. met die psalmberijming te maken.)

Het zal wel. Maar voor mij is en blijft Hij toch dat Heerlijke Opperwezen, waar die term dan ook uit voortkomt. Wat die psalmberijming betreft uit 1773, dat weet ik zeker dat die niet zo best is. Weet je wel dat het liedboekpsalter veel en veel beter is en veel dichter bij de Bijbeltekst staat?

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 12 feb 2005 01:17

jas schreef:
Boekenlezer schreef:

Het zal wel. Maar voor mij is en blijft Hij toch dat Heerlijke Opperwezen, waar die term dan ook uit voortkomt. Wat die psalmberijming betreft uit 1773, dat weet ik zeker dat die niet zo best is. Weet je wel dat het liedboekpsalter veel en veel beter is en veel dichter bij de Bijbeltekst staat?

Ik hecht veel aan verschillende psalmen uit de 1773 berijming zoals psalm 25 en 119, maar ik zing graag psalters. Dat ga ik echt missen in Nederland weer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2005 01:20

Ik heb een vraag: men hamert veel op de ellende, maar in welk licht ziet men dan verlossing?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 06:14

Optimatus schreef:Ik heb een vraag: men hamert veel op de ellende, maar in welk licht ziet men dan verlossing?

In het Licht der wereld.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 feb 2005 08:21

caprice schreef:
Optimatus schreef:Ik heb een vraag: men hamert veel op de ellende, maar in welk licht ziet men dan verlossing?

In het Licht der wereld.

Dat is nu echt een antwoord die iedereen snapt :?

Wat is dat LICHT der wereld dan?
Hoe zie je dat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 feb 2005 12:23

joepie schreef:
caprice schreef:

In het Licht der wereld.

Hoe zie je dat?

Als je dat niet weet Joepie, mag je je wel ernstig afvragen hoe het met je zielsbetrekking tot Jezus gesteld is. Hij zegt immers in Joh. 8:12: "Jezus dan sprak wederom tot henlieden, zeggende: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben."

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 feb 2005 20:08

Lijkt me vrij duidelijk. Zonder het Licht de wereld (Christus) geen verlossing. Simpel toch?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 20:47

joepie schreef:
caprice schreef:

In het Licht der wereld.

Hoe zie je dat?

De vraag was: '...in welk licht...?'
Mijn antwoord was: 'In het Licht der wereld.'

Dit is toch kinderlijk eenvoudig?

Terug naar “Archief”