Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 18:48

Dat kan, dan halen we eerst al die maffe lampjes weg uit de kerken en dan kunnen we hier melden dat ze er niet meer zijn en het topic achterhaald is geworden. :mrgreen:

Melody

Berichtdoor Melody » 11 feb 2005 20:41

Wow je had die topictitel beter anders kunnen doen... getuigt wel weer van het achter-je-eigen-mening-staan; niet echt te begrijpen voor buitenstaanders... :lol: (verder ben ik het volledig met je eens dat het onzin is en alle vorm van gastvrijheid de deur wijst)

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 08 mar 2005 15:20

die lampjes... moeilijk. Als ik denk aan n pretpark ofzo... er zijn altijd van die mensen met vrijkaartjes/ 'tienrittenkaarten' o.i.d. en die mogen er meteen in, hoeven niet in de rij voor de kaartjesverkopers. De vaste bezoekers van de kerk mogen ook eerst in de kerk. Het is gwoon logisch, overal gaat dit zo.
In onze kerk hebben we geen lampje, en het is ook niet nodig omdat het eigenlijk nooit volzit... maar op zich is het niet zo heel raar om zo'n lampje aan te schaffen!

daarbij komt nog, dat als de gemiddelde nederlander ergens heengaat, hij toch niet een kwartier vóór tijd aankomt. Dat veel kerkgangers dat nou eenmaal vaak doen... ik denk dat veel nieuwelingen niet zo vroeg komen, omdat dit gwoon nergens zo gebruikelijk is.
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2005 16:49

Philindertje schreef:die lampjes... moeilijk. Als ik denk aan n pretpark ofzo... er zijn altijd van die mensen met vrijkaartjes/ 'tienrittenkaarten' o.i.d. en die mogen er meteen in, hoeven niet in de rij voor de kaartjesverkopers. De vaste bezoekers van de kerk mogen ook eerst in de kerk. Het is gwoon logisch, overal gaat dit zo.
In onze kerk hebben we geen lampje, en het is ook niet nodig omdat het eigenlijk nooit volzit... maar op zich is het niet zo heel raar om zo'n lampje aan te schaffen!

daarbij komt nog, dat als de gemiddelde nederlander ergens heengaat, hij toch niet een kwartier vóór tijd aankomt. Dat veel kerkgangers dat nou eenmaal vaak doen... ik denk dat veel nieuwelingen niet zo vroeg komen, omdat dit gwoon nergens zo gebruikelijk is.

Ach onzin :) De kerk is geen pretpark :) Het is helemaal niet nodig, het is overbodig... En dat het overal zo gaat is helemaal niet waar, ik ben in heel wat kerken geweest maar nog nooit in een kerk met zo'n lampje.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SanderW

Berichtdoor SanderW » 08 mar 2005 16:56

In de bioscoop mogen mensen met een abonnement toch ook niet eerder gaan zitten dan mensen met een eenmalig kaartje?
Die lampjes zijn zo ontzettend ongastvrij als wat!!
Moet je nagaan dat je bij de hemel komt en er een lampje brand... :?

caprice

Berichtdoor caprice » 08 mar 2005 20:05

SanderW schreef:Moet je nagaan dat je bij de hemel komt en er een lampje brand... :?

Dan valt dat lampje in het niet bij het verblindende licht van de Zonne der gerechtigheid.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 mar 2005 20:16

caprice schreef:Dan valt dat lampje in het niet bij het verblindende licht van de Zonne der gerechtigheid.

Dat zou kunnen, blijft het feit dat een dergelijk lampje blijk geeft van vergaande ongastvrijheid.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 mar 2005 22:23

Sabra schreef:
caprice schreef:Dan valt dat lampje in het niet bij het verblindende licht van de Zonne der gerechtigheid.

Dat zou kunnen, blijft het feit dat een dergelijk lampje blijk geeft van vergaande ongastvrijheid.

Nu ga je te ver als je dit op de hemel toepast. Of op de genadetroon. Bij Christus is iedereen welkom zónder onderscheid.

Ik vind het van weinig eerbied getuigen om zulke menselijke gedachten te hebben over het Koninkrijk Gods (helaas heb ik daar ook aan meegedaan).

En zal het Tyrus en Sidon niet verdraaglijker zijn in het oordeel omdat gij die uw leven lang in de kerk zat niet hebt gewild? Dat zal een kwelling zijn. Een leven lang de weg te hebben gehoord en niet te hebben bewandeld. Een kerkbank versleten en zich toch niet bekeerd hebben. Die mensen zal de eeuwige straf het zwaarst vallen omdat zij wisten dat er een weg was ter ontkoming. Maar zij hebben zich alleen maar druk gemaakt over een lampje in de kerk, de organist die te langzaam speelde of een deur die gedurende de kerkdienst openstond waardoor het tochtte, of waar dan ook over, maar niet over hun ziel.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 08 mar 2005 22:28

Of ze hebben zich te druk gemaakt over leerregels, catechismussen etc. en zijn nooit vanuit hun geloof tot actie overgegaan in het dagelijks leven. Of hebben mensen die niet 100% hetzelfde geloven als hun verderfelijk genoemd of noemen datgene wat ze geloven verderfelijk.
Of gebruiken zulke tale kanaans dat een buitenstaander er geen moer van snapt wat er gezegd wordt zodat diegene nooit het evangelie kan begrijpen en aanvaarden...

Feit blijft dat het lampje weg mag. :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 mar 2005 09:45

caprice schreef:

Nu ga je te ver als je dit op de hemel toepast. Of op de genadetroon. Bij Christus is iedereen welkom zónder onderscheid.

Ik vind het van weinig eerbied getuigen om zulke menselijke gedachten te hebben over het Koninkrijk Gods (helaas heb ik daar ook aan meegedaan).

Ik heb het helemaal niet over de hemel wanneer ik het heb over de vergaande ongastvrijheid die wordt gesymboliseerd door een lampje. Ik heb het puur over de kerken die een dergelijk systeem toepassen. Wel goed mijn reactie lezen.

Bovendien heb ik de hemel nog nooit gezien als een onneembaar bastion, als je het daarmee zou kunnen vergelijken. God is toegankelijker dan menigeen denkt.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 09 mar 2005 09:51

En toegankelijker dan veel christenen en kerken hoewel het niet zo zou moeten zijn aangezien we naar het beeld van Hem geschapen zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 11:22

caprice schreef:
Sabra schreef:

En in de kerk van Christus zou dat ook zo moeten zijn.

Het lampje bewijst het tegendeel: Ja je bent van harte welkom... Als iedereen zit en er nog plek voor je is. We zijn heel gastvrij... maar wij willen de goede plaatsen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 11:44

Marnix schreef:
caprice schreef:
Sabra schreef:

En in de kerk van Christus zou dat ook zo moeten zijn.

Het lampje bewijst het tegendeel: Ja je bent van harte welkom... Als iedereen zit en er nog plek voor je is. We zijn heel gastvrij... maar wij willen de goede plaatsen.

Ook in de hemel zijn rangen en standen hoor.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SanderW

Berichtdoor SanderW » 09 mar 2005 11:52

Maar wordt iedereen zonder lampje gastvrij ontvangen. :D

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 12:59

SanderW schreef:Maar wordt iedereen zonder lampje gastvrij ontvangen. :D

Ik moet je het antwoord schuldig blijven. Tot nu toe heb ik het niemand kunnen vragen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”