Juk opleggen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SanderW

Juk opleggen

Berichtdoor SanderW » 10 feb 2005 21:31

Vaak valt mij op dat wij in onze reformatorische kerken graag onze broeders en zusters een zwaar juk opleggen. Zodra iemand even wat anders denkt over een bepaalde leer, een dogma of wat dan ook wat voorgeschreven is wordt er vaak direct of indirect gedreigd dat hij/zij de weg kwijt is. In de eerste gemeente zag je ook dat men soms heel wettisch bezig was. Een goed voorbeeld is Handelingen 15 waar er een felle strijd was binnen de gemeente over de besnijdenis. Petrus staat dan uiteindelijk op en wijst de aanwezigen erop dat men de ander geen juk op mag leggen door ze bepaalde dingen op te dringen die God juist ongedaan heeft gemaakt.
Letterlijk zegt hij:

7 En toen daarover veel verschil van mening rees, stond Petrus op en zeide tot hen: Mannen broeders, gij weet, dat God van de aanvang af mij onder u heeft verkoren, opdat door mijn mond de heidenen het woord van het evangelie zouden horen en geloven. 8 En God, die de harten kent, heeft getuigd door hun de heilige Geest te geven evenals ook aan ons, 9 zonder enig onderscheid te maken tussen ons en hen, door het geloof hun hart reinigende. 10 Nu dan, wat stelt gij God op de proef door een juk op de hals der discipelen te leggen, dat noch onze vaderen, noch wij hebben kunnen dragen? 11 Maar door de genade van de Here Jezus geloven wij behouden te worden op dezelfde wijze als zij.

Ik vraag me af of wij in onze kerken niet vaker naar Petrus moeten luisteren en onze broeders en zusters geen juk op moeten leggen. Wat is jullie mening?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 00:46

Je zei het in feite zelf al; iets opleggen wat God ongedaan gemaakt heeft. Of iets opleggen wat God Zelf niet doet, geboden en leringen van mensen etc. Maar aan de andere kant zou het natuurlijk de taak van de ware kerk zijn om mensen wel te houden aan de zuivere leer naar Gods Woord. Dan leg je ze wel iets op, maar dat is dan geen andere juk dan dat wat de Schrift leert. Niet elke vorm van 'opleggen' is dus per definitie verkeerd.
Ik moet er dan meteen bij zeggen, dat hetgeen sommige kerken opleggen juist wel geboden en leringen van mensen zijn, en dat ze hetgeen de Bijbel voorschrijft, juist niet opleggen of leren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 11 feb 2005 07:11

In dit licht kun je artikel 32 van de NBG denk ik wel lezen.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 08:56

Een ware kerk zou inderdaad de mensen de zuivere leer moeten leren alleen bestaat een zuivere kerk helaas niet. In elke kerk zitten mensen en aangezien geen enkel mens volmaakt is de kerk ook niet volmaakt en dus ook niet zuiver. Ik denk dat het daarom erg belangrijk is om te kijken wat de kerk zegt en wat de bijbel zegt en dat we onze mening moeten baseren op wat de bijbel zegt en niet alles wat de kerk zegt kwakkeloos aan moeten nemen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 09:07

SanderW schreef:Een ware kerk zou inderdaad de mensen de zuivere leer moeten leren alleen bestaat een zuivere kerk helaas niet. In elke kerk zitten mensen en aangezien geen enkel mens volmaakt is de kerk ook niet volmaakt en dus ook niet zuiver. Ik denk dat het daarom erg belangrijk is om te kijken wat de kerk zegt en wat de bijbel zegt en dat we onze mening moeten baseren op wat de bijbel zegt en niet alles wat de kerk zegt kwakkeloos aan moeten nemen.

Men leze art.28 en 29 van de Geloofsbelijdenis. Onze vaders waren in elk geval van mening dat er wel een ware kerk was. Maar omdat er tegenwoordig ook geen waarheid meer geleerd wordt, is het het makkelijkst om te zeggen dat dit komt omdat het hebben van een ware kerk, cq ware leer, hier onmogelijk is.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 09:17

Er zijn meerdere kerken geweest die zich de ware kerk noemden en daarmee anderen kerken eigenlijk voor leugenaars uitmaakten. Eerst was dat de RK en daarna hebben sommige protestantse kerken dat ook gedaan zoals bijvoorbeeld geref. vrijgemaakt. Voor mij is de enige ware kerk de gemeenschap van Jezus in je hart. De vaderen kunnen wel zeggen dat zij van mening dat er een ware kerk was, maar dat was inderdaad hun mening. Ik vind dat verder ook nergens terug in de bijbel dat er een ware kerk is en dat de rest niet in orde zou zijn. Wel lees ik in Openbaringen dat er aan het eind één kudde is met één Herder. Oftewel, alle christenen tesamen met Jezus als onze Leider.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 15:03

Pfft, maak dat mijn schoonouders wijs. die komen steeds met allerlie boekjes aanzetten omdat ik volgens hen ''fout'' geloof. maar hun onchristelijke zoon, daar doen ze niks aan.
het is dus erger om hervormd te zijn dan om gewoon helemaal niks te geloven.
Hoe overtuig ik hen van dit wat gezegd wordt in de Bijbel? Zij leggen die teksten toch anders uit...
Engaged @ 07-01-2005

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 15:09

Dus zal het je helaas nooit lukken om ze ervan te overtuigen dat het weleens anders kan zijn dan ze denken. Ik ken ook zulke mensen en het is soms zwaar vermoeiend om met hun te praten omdat ze altijd bij hun eigen standpunten blijven. Het enige wat je voor hun kunt doen is bidden denk ik.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 feb 2005 15:22

SanderW schreef:Ik vind dat verder ook nergens terug in de bijbel dat er een ware kerk is en dat de rest niet in orde zou zijn.

Dan heb je er waarschijnlijk nog niet genoeg in gelezen.
Blijf oefenen!

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 15:25

Misschien helpt het als je mij even vertelt waar het staat. ;) Tenzij je het zelf natuurlijk ook niet weet te vinden. :)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 feb 2005 17:29

Hierover is al een ander topic, en ik vind t erg vermoeind als we die disussie hier ook weer moeten gaan voeren.
Engaged @ 07-01-2005

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 11 feb 2005 18:15

caprice schreef:In dit licht kun je artikel 32 van de NBG denk ik wel lezen.

Welk bijbel boek is dit ?
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 11 feb 2005 18:17

M@rije schreef:Pfft, maak dat mijn schoonouders wijs. die komen steeds met allerlie boekjes aanzetten omdat ik volgens hen ''fout'' geloof. maar hun onchristelijke zoon, daar doen ze niks aan.
het is dus erger om hervormd te zijn dan om gewoon helemaal niks te geloven.
Hoe overtuig ik hen van dit wat gezegd wordt in de Bijbel? Zij leggen die teksten toch anders uit...

Jij hoeft niet te overtuigen ! Het is de Geest van God die dat doed . Wij zijn alleen vertellers van het goede nieuws niets meer of minder .

:D
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 feb 2005 18:36

brammetje schreef:

dat is geen Bijbelboek 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 12 feb 2005 06:18

Yael schreef:
brammetje schreef:

dat is geen Bijbelboek 8)

Nee, dit is een belijdenisgeschrift en wel de Nederlandse geloofsbelijdenis.

Hier kan met het vinden: http://www.theologienet.nl/nederlandse_geloofsbelijdenis.htm#32

Terug naar “Archief”