Schuldvraag kruisiging Jezus Christus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wie kan de kruisiging van Jezus Christus het meest aangerekend worden?

iedere zondaar in verleden, heden en toekomst
26
81%
God de Vader
1
3%
de Romeinen (Pilatus en ondergeschikten)
0
Geen stemmen
de Joden (Religieuze leiders en volk)
3
9%
God, de Zoon, Jezus Christus zelf
0
Geen stemmen
anders, namelijk...(zet het antwoord in een posting)
2
6%

Totaal aantal stemmen: 32

henkie
Beheerder

Schuldvraag kruisiging Jezus Christus

Berichtdoor henkie » 19 mar 2003 18:30

N.a.v. de discussie 'joden en christenen' http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=1371
is door Torenspits de bovenstaande poll aangevraagd. Hij wil eens zien hoe de meningen verdeeld zijn t.a.v. de schuldvraag van de kruisiging.
Laatst gewijzigd door henkie op 19 mar 2003 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 19 mar 2003 18:36

ik vind de poll niet sluitend. Want zonder zonde was het niet nodig dat er iemand gestraft zou worden. Zonder zonde hadden we zelf kunnen betalen voor de zonde, maar juuist omdat er zonde was moest er betaald worden dus helaas. God de vader vond dat er iemand betalen moest en vond tegelijk dat hij zo genadig was dat de mensen dat niet zelf hoefden te doen. Konden ze ook niet, ik weet het, maar Hij zei in principe: nu zul je sterven en dat is door zijng enade dus niet gebeurd. De Here Jezus was zelf bereid te sterven voor onze zonden, dus God de Vader heeft niet gezegd dat Hij het moest doen.
De joden zijn menselijker wijs de schuldigen, want zij hebben Hem immers verkettert terwijl ze ergens wel beter hadden kunnen weten. De romeinen zijn schuldig omdat zij zo slap waren dat ze het recht niet durven te laten gelden, namelijk Jezus vrijspreken.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 19 mar 2003 18:46

‘t En zijn de Joden niet,
Heer Jesu, die U kruisten,
noch die verraderlijk U togen voor ‘t gerecht,
Noch die versmadelijk U spogen in ‘t gezicht,
Noch die U knevelden en stieten U vol puisten,

‘t En zijn de krijgslui niet,
die met hun felle vuisten
Den rietstok hebben of den hamer opgelicht,
Of het vervloekte hout op Golgotha gesticht,
Of over Uwen rok t’saam dobbelden en tuisten

Ik ben ‘t, o Heer, ik ben ‘t die U dit heb gedaan,
Ik ben de zware boom die U had overlaan,
Ik ben de taaie streng waarmee gij gingt gebonden,
De nagel en de speer, de gesel die U sloeg,
De bloedbedropen kroon die Uwen schedel droeg;
Want dit is al geschied, eilaas! Om mijne zonden.

Revius

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 19 mar 2003 19:40

joris schreef:ik vind de poll niet sluitend. Want zonder zonde was het niet nodig dat er iemand gestraft zou worden. Zonder zonde hadden we zelf kunnen betalen voor de zonde, maar juuist omdat er zonde was moest er betaald worden dus helaas. God de vader vond dat er iemand betalen moest en vond tegelijk dat hij zo genadig was dat de mensen dat niet zelf hoefden te doen. Konden ze ook niet, ik weet het, maar Hij zei in principe: nu zul je sterven en dat is door zijng enade dus niet gebeurd. De Here Jezus was zelf bereid te sterven voor onze zonden, dus God de Vader heeft niet gezegd dat Hij het moest doen.
De joden zijn menselijker wijs de schuldigen, want zij hebben Hem immers verkettert terwijl ze ergens wel beter hadden kunnen weten. De romeinen zijn schuldig omdat zij zo slap waren dat ze het recht niet durven te laten gelden, namelijk Jezus vrijspreken.

Inderdaad, collectieve schuld!
Ik stem blanco, alleen jammer dat die optie er niet is...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 mar 2003 20:00

Sorry, er ging iets mis. de 'anders, namelijk.." optie was mislukt.

Jullie kunnen alsnog kiezen.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 19 mar 2003 22:08

Iedere zondaar is in principe schuldig aan de kruisiging van Jezus. Aangezien ieder mens zondigt zou je kunnen zeggen dat ieder mens schuldig is aan Zijn kruisiging.
Afbeelding

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Schuldvraag kruisiging Jezus Christus

Berichtdoor Maranatha » 19 mar 2003 23:14

Romeinen 3:12 allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet een .

Dus mijn antwoord is iedereen. Door de zonde, die wij iedere dag weer doen, nagelen we Hem weer iedere dag aan het kruis .
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 19 mar 2003 23:58

Wat een rare vreselijke poll!!

Schuldvraag, alsof Jezus slachtoffer was. Grenzend aan blasfemie!

Christus kwam om Gods wil te doen! De wil van God richt zich op het tot zich brengen van zondaren door Christus.

het is een uitdrukking van zijn groet Liefde. Zijn kruisiging is niet veroorzaakt door het zondigen van de mens, maar wel noodzakelijk geworden. Maar niemand van de mensheid is in staat God zich hieraan te laten onderwerpen. Het is volledig zijn eigen wil!

Henkie,ik snap niet dat je op zo'n onzinnig verzoek ingaat!
Geen ontwikkeling zonder conflict!

olifant
Verkenner
Verkenner

och

Berichtdoor olifant » 20 mar 2003 00:09

ik bemerk dat arhtur t er niet mee eens is.
wel. Ik vind t ook een onzinnige pol: tenminste, beetje aparte keuzes staan dr tussen.

Maar vind gedicht van Revius dat C...nogwat hierboven schreef wel toepasselijk ja.

Mwah. Arthur, t is niet veroorzaakt door mensen, maar wel onze schuld.
of is t wel veroorzaakt en moet Hij het ondergaan???
ave

Rader

Berichtdoor Rader » 20 mar 2003 09:21

Afgelopen zondag een prachtige preek gehoord over Simon van Cyrene.
Kort gezegd.
Het leek of hij onterecht het kruis droeg.
De werkelijkheid is anders. Hij is een zoon van Adam en hij draagt dus terecht het kruis dat hij (en jij en ik) verdienen. Het draagt het achter Christus. Het wonder van genade is dat Christus op Golgotha aan het kruis geslagen en werd en niet Simon (en jij en ik).

Rudolf

Torenspits
Mineur
Mineur

Berichtdoor Torenspits » 20 mar 2003 10:12

Ik zou iedereen even tot de orde willen roepen en eerst eens de discussie 'joden en christenen' te lezen, als ze dat nog niet gedaan hebben.
De bijdragen van Chloe, Jozz, Maranatha en Rader zijn hier niet op zijn plaats maar horen in de discussie 'joden en christenen'.
Die discussie is vrij snel op een zijspoor geraakt, maar de eerste 2 pagina's moet je wel even gelezen hebben.
Graag daar verder discussieren, niet hier.
Dat geldt ook voor arthur die zijn verontwaardiging niet tegen de poll zou moeten richten maar tegen de oorspronkelijke discussie.
Hier alleen posten als je keuze 'anders, namelijk... (zet het antwoord in een posting)' is of als je iets aan te merken hebt op de poll.
Beetje discipline graag.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 20 mar 2003 11:32

De kruisiging kan volledig op het conto van Adam gerekend worden. Hij heeft gezondigd terwijl hij volmaakt geschapen was!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 20 mar 2003 12:29

arthur schreef:Schuldvraag, alsof Jezus slachtoffer was. Grenzend aan blasfemie

Dat is inderdaad nogal ongelukkig gekozen door mij. IK kan alleen zo niets anders bedenken. Als er wat beters komt, verander ik het.

joris

Berichtdoor joris » 20 mar 2003 12:34

ik vind het wel meevallen hoor het drama van de schuldvraag. Niets blasfemisch(tisch???) aan. menselijk gezien moet er een schuldige zijn, een aanstichter, een veroorzaker van de kruisiging. Daarmee zet je Jezus nog niet in een slachtofferrol. Want dan zouden we zeggen: arme man, hij kon er ook niets aan doen.

peentje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peentje » 20 mar 2003 12:35

Iedereen is hier aan schuldig, dus je kunt het niemand in hety bijzonder toerekenen, de romeinen en de joden niet die werden gebruikt als middel in gods hand om zijn woord te vervullen.
Iedereen is zondaar, en hebben dus allemaal meegeholpen aan de kruisiging van Jezus, maar we beseffen dat lang niet allemaal.
What a wonderfull girl!!

Terug naar “Archief”