Hoi Kena,
De eerste christenen waren Joden, maar werden toen ook al Messiaanse Joden genoemd.
Ben het helemaal met je eens dat de de eerste "christenen Joden waren. De eerste gemeente die beschreven wordt in Handelingen bestond dus ook uit Joden. Of ze toen ook al messiaanse Joden genoemd worden weet ik niet.
Christen is altijd een goj (goj = natie...) die zich bekeerd heeft tot het Christendom.
Hmm. Een natie? Dan wel een natie zonder land. Trouwens een christen is niet bekeerd tot het christendom, maar tot Christus.
De apostelen werden ook gewoon Joden genoemd.
De twaalven waren dat zeker en hadden ook een taak onder de Joden.
De dertiende Paulus maakte er geen geheim van zich Jood en romein noemen. Hij had ook meer een bediening om het heil aan de heidenen te verkondigen (waarbij hij vaak eerst tevergeefse pogingen deed om het de Joden die buiten het land van Israel woonden te bereiken)
Er is ook een groot verschil van geloofsuiting tussen de Messiaanse Joden en Christenen.
Heeft dit ook niet alles te maken met de onenigheid die er ontstond bij de gemeente in Jeruzalem over al die heidenen die to bekering kwamen.
Lees Handelingen 15.
Messiaanse Joden kùn je niet Christenen noemen en ook niet visaversa.
't Is maar wat je onder christen verstaat. Christen is toch niets anders een dan een romeins scheldwoord voor de mensen die in Jezus Christus geloven. Neem je dat als uitgangspunt dan kun je Messiaanse Joden gerust christenen noemen. Een christen uit de heidenen kun je geen Messiaanse Jood noemen, onze voorhuid is niet besneden en we zijn ook geen verbondsvolk.
En je hebt gelijk, Christenen hebben bij vele Joden een bijsmaak.
Hoe ondankbaar kunnen christenen uit de heidenen zijn.
Maar ik meestal niet, ik kan niet zonder mijn Christelijke broertjes en zusjes.
Door genade zijn we wel allemaal broertjes en zusjes in Yeshua HaMashiach
Geweldig zuster ( ik neem aan dat je een vrouw bent )
Shalom tova!
Genade en vrede van God, onzen Vader, en den Heere Jezus Christus.