Transformed schreef:Hoi Jas:
Ik schrijft de tekst maar even uit:
En er zijn ook valse profeten onder het volg geweest, gelijk onder u valse leraars zijn zullen, die verderfelijke ketterijen bedektelijk invoeren, ook den Heere, Die hen gekocht heeft, verloochenende en een haastig verderf over zichzelven brengenden;
2 Petr.2:2
Hier staat toch wel heel duidelijk dat het bloed ook gevloeid heeft voor deze dwaalleraren, die weldegelijk verloren gaan.
Dan de uitleg van de Kantekenaren:
"Die hen gekocht heeft:
Deze worden hier gezegd van den Heere gekocht te zijn, ten aanzien dat zij zich voor zodanigen uitgeven, en van anderen naar de liefde daarvoor gehouden zijn, zolang zij in de gemeenschap der Kerk waren.
Mijn reactie:
Sorry, ik vind het een kromme redenering. Dit staat er gewoon helemaal niet. Maar dan komt de aap uit de mouw, waarom moet je het zo lezen, waarom wordt het zo verklaard, de kantekenaren vervolgen:
Zie dergelijke wijze van spreken Joh. 15:2; Openb. 22:19. Want Christus heeft door Zijn bloed waarlijk en inderdaad alleen Zijn gemeente gekocht; Hand. 20:28; Ef. 5:25. Dat is, alleen de ware gelovigen, die altijd bij Christus blijven, en Hem niet verloochenen. Zie 1 Joh. 2:19; Openb. 14:3,4.
En dit is helemaal waar Jezus heeft door zijn bloed inderdaad zijn gemeente gekocht. Het is werkelijk effectief voor hen die geloven, maar... dat betekent daarom nog niet dat Jezus door niet voor een ieder geweest is. Jezus heeft een totale overwinning gebracht. Waarom? Omdat God wil dat een ieder behouden wordt. Daarom is in principe voor een ieder de weg vrij en hoeft niemand verloren te gaan!!
Hoe duidelijk wordt het verlangen van onze God dan ook niet neergezet in deze woorden van onze apostel Paulus :
Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker; welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen. Want er is één God er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus; Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd. (1 Tim.2: 4-6)
Juist het feit dat God wil dat allen tot behoudenis komen, heeft gemaakt dat Hij Zijn Zoon ook gegeven heeft voor een ieder.
Zoals Joh.3:16 het zegt dat Hij de wereld lief gehad heeft dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft.... vs. 17...opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
En dat is de Bijbelse waarheid!
Nee dat is het niet. Zoals de kanttekenaars het uitleggen, dat is de Bijbelse waarheid. Maar zoals jij het zegt, stuur je mensen met een ingebeelde Christus naar de eeuwige verdoemenis. Uit de teksten die in de kanttekeningen vermeld worden blijkt duidelijk dat Jezus niet voor iedereen gestorven is.
Als ik bijv. 1 Petr. 2:7b-8 lees: "Deze is geworden tot een hoofd des hoeks, en een steen des aanstoots, en een rots der ergernis; Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde,
waartoe zij ook gezet zijn." En dan gaat hij verder in vers 9; "Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, etc". Petrus maakt dus grondig onderscheid tussen verworpenen (waartoe zij ook gezet zijn) en uitverkorenen.
Christus heeft dus beslist niet voor alle mensen zaligmakend geleden. Wel profiteren alle mensen mee van Zijn kruisverdienste, maar slechts om der uitverkorenen wil.
www.transformed.nl[/quote]
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )