Heilige Geest ontvangen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 08 feb 2005 09:47

totaal mee eens, maar dus en? conclusie...

meer dan dat zou ik er niet over willen zeggen.
heb het een paar keer gehoord. heel mystiek.
begrijp het niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 11:23

jas schreef:
Lalage schreef:Er zijn verschillende soorten tongentalen volgens mij, sommige mensen spreken een bestaande taal en andere een nieuwe. Maar ik vind het erg vreemd dat jas hier op z'n gevoel afgaat.
In een boek van ds Dick van Keulen schrijft hij dat hij ook tongentaal spreekt, voor zichzelf, hij is Nederlands gereformeerd. Dus 't is echt niet alleen voorbehouden aan Pinkstermensen. Al vind ik het erg jammer dat wij er zo onbekend mee zijn, zelfs zo onbekend dat iemand als jas zo reageert.

Ach, en blijkbaar gaan de voorstanders evenzeer op hun gevoel af. Want in de Bijbel staat niets over onverstaanbare klanken uitstoten. Het Woord is helder, een openbaring, geen verduistering.
Kun jij die mensen verstaan dan met hun tongentaal?

Nee... maar als we het allemaal maar eng vinden en ons er van afzijdig houden is het ook niet zo raar dat zowel de gave van het spreken in tongen als de gave van het kunnen vertalen van tongentaal niet aanwezig zijn. Ik heb het idee dat we dat niet erg vinden want we vinden het toch maar vaag en eng en het past zodoende niet in onze nuchtere geloofswereld. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg....

Paulus geeft aan bij tongentaal dat het inderdaad vertaald moet worden, anders moet je het in de gemeente niet doen... Daarin heb je gelijk Jas, maar ondertussen is hij wel blij dat hij in tongen spreekt, want wie in tongen spreekt sticht zichzelf, maar wie profeteert sticht een gemeente.

Dus:
- Tongentaal moet vertaald kunnen worden als het in de gemeente wordt gesproken
- Zo niet, dan is tongentaal iets voor jezelf, waar je zelf door gesticht kan worden
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 12:05

Kan iemand mij eens zeggen waar die tekst staat over tongentaal?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 13:29

1 Corinthiers 14
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:38

Marnix schreef:1 Corinthiers 14

Dat begrijp ik niet. Dat hoofdstuk gaat gewoon over vreemde talen spreken. En dat heeft niks met gebrabbel in tongen te maken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2005 10:31

Ik ga helemaal niet op mijn gevoel af, ik vind tongentaal ook maar iets engs. Maar ik lees erover in de bijbel en daarom ga ik erover nadenken.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 09 feb 2005 17:39

jas schreef:

Dat begrijp ik niet. Dat hoofdstuk gaat gewoon over vreemde talen spreken. En dat heeft niks met gebrabbel in tongen te maken.

Spreken in tongen , betekent ook talen .

Ik ben op heel wat plaatsen in de wereld geweest en geloof me er zijn wat moeilijke talen hoor .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 feb 2005 00:21

brammetje schreef:
jas schreef:

Spreken in tongen , betekent ook talen .

Ik ben op heel wat plaatsen in de wereld geweest en geloof me er zijn wat moeilijke talen hoor .

Ja, maar dat dus wel bestaande talen en niet zomaar wat woeste klanken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 10:45

Misschien is het wel de taal van de bosjesmannen in irian-neenee, wie weet... Vind die talen ook altijd wat primaat-achtig klinken... Swahili enzo :D

http://www.glcom.com/hassan/lessons/use ... words.html

Hond is Mbwa :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2005 11:26

jas schreef:
Aragorn schreef:Haha, nou, geen expert hoor. Maar wat ik ervan begrepen heb klinkt tongentaal meer als een soort ondefinieerbare keelklanken, terwijl chinees veel 'scherper' is zegmaar. Maargoed, ik heb het zelf nooit gehoord, maar op basis wat ik ervan weet kan ik me moeilijk voorstellen dat het gemakkelijk te verwarren is met chinees.

Het enige wat ik van chinees weet is dat je ze kunt eten.

humor..Afbeelding

Raido schreef:Hoe zou God zo iets onverstaanbaars willen gebruiken?

Nu praat je net als de -terecht- door jou zo verafschuwde mensen die op grond van het gehoor metal uitroepen tot iets dat definitely uit de afgrond komt..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 11:38

Bedoelde het meer als 'kunnen' gebruiken, ja ik durft wel te twijfelen aan het gebruik van extreme metal, met deadgrunts en pleegrunts of hoe het heten mag... ik geloof niet echt in het bestaan van Christelijke Grindcore (Christenlijke dan weer wel ;-))

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 feb 2005 11:53

Raido schreef:Bedoelde het meer als 'kunnen' gebruiken, ja ik durft wel te twijfelen aan het gebruik van extreme metal, met deadgrunts en pleegrunts of hoe het heten mag... ik geloof niet echt in het bestaan van Christelijke Grindcore (Christenlijke dan weer wel ;-))

En daarmee kun je dus ook niks meer zeggen over mensen die niet geloven in het bestaan van christelijke metal, rock of pop..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 11:59

Aragorn schreef:
Raido schreef:Bedoelde het meer als 'kunnen' gebruiken, ja ik durft wel te twijfelen aan het gebruik van extreme metal, met deadgrunts en pleegrunts of hoe het heten mag... ik geloof niet echt in het bestaan van Christelijke Grindcore (Christenlijke dan weer wel ;-))

En daarmee kun je dus ook niks meer zeggen over mensen die niet geloven in het bestaan van christelijke metal, rock of pop..
Gij snoodaerd, ik zeg niet dat het niet kan.. ach God is almachtig :)

gurl
Mineur
Mineur

Re: Heilige Geest ontvangen

Berichtdoor gurl » 10 feb 2005 15:13

Lalage schreef:In Handelingen lees je dat mensen de Heilige Geest ontvangen en dan in tongen gaan praten. Waarom gebeurt dat in de meeste Nederlandse kerken niet? Hoe kan je merken dat je de Heilige Geest hebt ontvangen?

Ja waarom gebeurt dat in de meeste kerken niet? Omdat ze er niet voor open staan. Stel je voor dat hun programmaatje wordt omgegooid dat zou dramatisch zijn, nee dan maar geen HG.
Verder hoorde ik laatst, maar correct me if i'm wrong, dat in de traditionele kerken waar ze aan kinderdoop doen wordt geloofd dat je bij de kinderdoop al de HG krijgt. Dus hoef je er geen aandacht meer aan te besteden.
Hoe kan je merken dat je de HG hebt ontvangen? Nou iemand bid voor je, je kan het ook zelf doen, voor de doop met de HG. Dan heb je dus de HG. Als het goed is merk je dan dat je de vruchten van de Geest gaat dragen, je wordt liefdevoller, geduldiger enz. Je wordt natuurlijk niet opeens een perfect persoon ofzo je moet er nog steeds zelf wat voor doen.
Daarnaast ontvang je de gaven v/d Geest. Dat zul je waarschijnlijk niet gelijk merken. Er zijn mensen die 'automatisch' in tongen gaan spreken maar dat hoeft niet. Na verloop van tijd zul je misschien merken dat je gevoeliger bent voor de geestelijke wereld, dit kan maar hoeft niet. Over het algemeen moet je gewoon zelf aan de slag gaan met die gaven. In tongen spreken bijvoorbeeld moet je gewoon aan beginnen, eerst voel je je heel stom waarschijnlijk maar je zult merken dat het je geloof opbouwt. Andere gaven zoals profetie kun je ook ontwikkelen, ga bidden voor mensen, mensen bemoedigen enz.
En boven alles bid erover! Praat met God, vraag Hem hoe het werkt, vraag Hem om je te laten zien welke gaven Hij jou heeft gegeven enz.
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 15:35

Ja waarom gebeurt dat in de meeste kerken niet? Omdat ze er niet voor open staan. Stel je voor dat hun programmaatje wordt omgegooid dat zou dramatisch zijn, nee dan maar geen HG.
Ofwel geen tongen, geen Geest? Lekker kort door de bocht hoor.

Verder hoorde ik laatst, maar correct me if i'm wrong, dat in de traditionele kerken waar ze aan kinderdoop doen wordt geloofd dat je bij de kinderdoop al de HG krijgt. Dus hoef je er geen aandacht meer aan te besteden.
Naar mijn weten alleen in de traditionele Rooms Katholieke Kerk..

http://www.apologetique.org/nl/artikele ... entaal.htm

“De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieën, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen (tongen), zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden” (1 Korinthe 13 : 8).

http://home.hetnet.nl/~arjan26/studies/ ... entaal.htm

Terug naar “Archief”