erfelijke 'aandoeningen' ~ huwelijk - kinderen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 09 feb 2005 19:16

Geeft niks -ik vind het knap dat je zo positief kunt denken! En ik ben ervan overtuigd dat jij je kinderen ook werkelijk veel liefde zult geven met zo'n instelling. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 09 feb 2005 21:16

moeilijke vraag niet elk kind hoeft een ziekte of afwijking mee te krijgen van zijn ouders, en een zwak kind hoeft niet alleen uit zwakke ouders geboren te worden.

zelf heb ik een "trechter borst" een put de tegen hanger van "de kippe borst" uit stekende botten,

dat is uiterlijk maar niet erg. :)

toch kan ik niet echt antwoorden of het verkeerd is met iemand te trouwen met kans op erfelijke aandoeningen!

?? ik reageer binnekort nog eens eerst effe nadenken ?:| :roll: :idea:

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 09 feb 2005 21:21

Mondriaan schreef:zelf heb ik een "trechter borst" een put de tegen hanger van "de kippe borst" uit stekende botten,

toch kan ik niet echt antwoorden of het verkeerd is met iemand te trouwen met kans op erfelijke aandoeningen!

Nou - uiterlijk kan ook erg zijn! Dat schisis bijvoorbeeld. Hoe moet ik me die trechterborst trwns voorstellen?! Ken wel iemand met n kippeborst, dat zie je met n shirt, dit ook?! :|

Fijn dat je er nog (extra) over na wilt denken!! Ben benieuwd...
Persoonlijk denk ik niet dat het verkeerd is om met iemand te trouwen met kans op erfelijke aandoeningen.. Medicijnen of gewoon de combinatie man-vrouw kan soms ook tot dat soort aandoeningen lijden overigens..

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 09 feb 2005 21:52

joos schreef:
Mondriaan schreef:zelf heb ik een "trechter borst" een put de tegen hanger van "de kippe borst" uit stekende botten,

Nou - uiterlijk kan ook erg zijn! Dat schisis bijvoorbeeld. Hoe moet ik me die trechterborst trwns voorstellen?! Ken wel iemand met n kippeborst, dat zie je met n shirt, dit ook?! :|

Fijn dat je er nog (extra) over na wilt denken!! Ben benieuwd...
Persoonlijk denk ik niet dat het verkeerd is om met iemand te trouwen met kans op erfelijke aandoeningen.. Medicijnen of gewoon de combinatie man-vrouw kan soms ook tot dat soort aandoeningen lijden overigens..

bedankt,
je ziet het normaal niet! als ik alleen t-shirt aanheb dan kan het een beetje naar binnen vallen waardoor je het wel ziet!

kijk ik ben man en daardoor valt het niet op! wel met zwemmen dat mensen naar je kijken! maar ach....iedereen heeft wel wat, alleen het mijne valt dan op!! :mrgreen: :wink:

bij mij zit de put boven hart longen en geeft iets kortademigheid! bij druk rennen, klimmen, traplopen :shock: :-$

en even dit als je trouwt met iets in je wat erfelijk is! je weet het! er zijn ook mensen die niks hebben en wel een syndroom van down kind krijgen!

dus dat zegt ook niet alles! :?: :roll:

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 09 feb 2005 21:57

Mondriaan schreef:en even dit als je trouwt met iets in je wat erfelijk is! je weet het! er zijn ook mensen die niks hebben en wel een syndroom van down kind krijgen!

dus dat zegt ook niet alles! :?: :roll:

Ja ik weet het. Bedankt trwns. Ik denk... dat ik wat te veel op mezelf zie door hierover in te zitten... :oops: :|

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: erfelijke 'aandoeningen' ~ huwelijk - kinderen

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 21:59

joos schreef:Hoe denken jullie over het krijgen van kinderen als vast staat dat er een vergrote kans is op erfelijke aandoeningen?
Ben benieuwd!

het ligt eraan welke erfelijke aandoening, als het een ernstige is, dan geen voortplanting. 8) (mijn mening)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2005 23:25

'Wel is bekend dat schisis in sommige families vaker voorkomt dan op grond van het toeval is te verwachten. Aangenomen wordt dat meerdere factoren, waaronder erfelijke, een rol spelen bij het ontstaan ervan.'

Dus het hoeft niet perse erfelijk te zijn. Schisis is nog wel overkomelijk, maar er zijn ook ziektes als Huntington. Tegenwoordig kunnen ze je erop testen, maar vroeger moest je maar afwachten of je het kreeg, want tegen de tijd dat zich dat openbaart ben je je vruchtbare leeftijd net voorbij.

Het lijkt mij heel moeilijk, maar zoals altijd zou ik ervoor bidden, wat je sowieso moet doen volgens mij als je erover denkt om aan kinderen te beginnen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 feb 2005 23:38

Uhmmm.... tja hier kom ik dan aan:

Mijn opa was hartpatient! (is op jonge leeftijd overleden hij is 53 jaar geworden).

Mijn moeder heeft nu al 1 broer, 2 zussen die al een aantal keren aan het hart zijn geopereerd (omleidingen). 1 zus van haar heeft ook klachten rondom het hart. (het gaat zo het rijtje af).

Een schoonzus van mijn moeder (mijn tante dus) en daar de kinderen en kleinkinderen (van het vrouwelijke geslacht) worden vanaf hun 12e levensjaar om de zoveel tijd op controle gesteld onder een gyneacoloog. (dit i.v.m. kanker waar ze aan is overleden).

Maar goed, dit openbaart zich dus pas op latere leeftijden.

Er zit wel verschil in wat voor soort (erfelijke)ziekte's het gaat.
En zoiets mag je zeker in de handen van God leggen.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 09 feb 2005 23:54

Evelien schreef:Uhmmm.... tja hier kom ik dan aan:

Mijn opa was hartpatient! (is op jonge leeftijd overleden hij is 53 jaar geworden).

Mijn moeder heeft nu al 1 broer, 2 zussen die al een aantal keren aan het hart zijn geopereerd (omleidingen). 1 zus van haar heeft ook klachten rondom het hart. (het gaat zo het rijtje af).

Een schoonzus van mijn moeder (mijn tante dus) en daar de kinderen en kleinkinderen (van het vrouwelijke geslacht) worden vanaf hun 12e levensjaar om de zoveel tijd op controle gesteld onder een gyneacoloog. (dit i.v.m. kanker waar ze aan is overleden).

Sjonge, wat erg!

Ik vraag me nu af of ik er wel goed aan heb gedaan dit topic te openen, het is zo .. ik weet niet. Pijnlijk in ieder geval. En STEL dat hier mensen zijn die bijv. schisis hebben (waar ik dan zo bang voor ben) dan heb ik ze erg zeer gedaan als ze dit gelezen hebben..
Sorry mensen! :oops:

En wie ben ik om er over te hebben, wie kan de toekomst zien. Hoeveel beter zou het zijn het in Gods handen OVER te geven - wat ik nog moeilijk vind, anders open je niet zo'n topic.. - en Hem te vragen of Hij helpen wil, hoe het ook lopen zal...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2005 09:25

joos schreef:
Evelien schreef:Uhmmm.... tja hier kom ik dan aan:

Sjonge, wat erg!

Ik vraag me nu af of ik er wel goed aan heb gedaan dit topic te openen, het is zo .. ik weet niet. Pijnlijk in ieder geval. En STEL dat hier mensen zijn die bijv. schisis hebben (waar ik dan zo bang voor ben) dan heb ik ze erg zeer gedaan als ze dit gelezen hebben..
Sorry mensen! :oops:

En wie ben ik om er over te hebben, wie kan de toekomst zien. Hoeveel beter zou het zijn het in Gods handen OVER te geven - wat ik nog moeilijk vind, anders open je niet zo'n topic.. - en Hem te vragen of Hij helpen wil, hoe het ook lopen zal...

Tuurlijk moet je je niet schuldig voelen!!! Dan zou je haast geen topic meer kunnen openen joos.

Gewoon open laten deze topic.

(dit zet ook wel tot denken)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 09:57

Het zijn jou kinderen, van je samen, natuurlijk is het een keuze die je gaat maken. God wil er ook voor die kinderen zijn, en ja, ik vrees ook heel erg dat een van onze kinderen ook CE zal hebben, dat wordt een dubbele misschien zelfs een driedubbele pijn.

1. Voor kind dat het heeft.
2. Voor mijn vriendin die het heeft, en van zichzelf pijn heeft, en de pijn van het kind deelt.
3. Voor mij, om mijn vriendin die het dan heeft, nu heeft en het kind zien lijden.

Maar toch willen we kinderen
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 10 feb 2005 10:23

Moeilijke vraag. Hangt nogal van de ziekte/afwijking af vind ik. Kijk bij mij in de familie hebben meerdere mensen last van een of meer mismaakte vingers. Geen proleem natuurlijk. Aan het andere uiterste, een verhaal over een oud-collega van me. Eerste kind had zware hartafwijking plus spierziekte. Eerst maanden in het ziekenhuis en daarna weer om de haverklap. Kon pas op zijn derde lopen. Kan nit rennen, een heuvel oplopen of druk spelen. Hij gaat hoogstwaarschijnlijk maar een jaar of 18 worden. Tweede kind: precies dezelfde afwijking. In dat geval snapt iedereen wel dat er geen derde zal komen. Maar heel veel dingen liggen daar tussen in.... tja, waar moet je de grens leggen? Misschien als het op jonge leeftijd tot levensbedregende situates leidt???

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 feb 2005 10:48

Nee.. :(

Jezus zegt: laat de kinderen tot mij komen, daar staat niet bij, maar de kinderen in een rolstoel niet. Ofwel, ik zou gewoon kinderen willen, ookal bestaan er reele kansen dat ze gehandicapt zijn..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 10 feb 2005 11:35

Raido schreef:Nee.. :(

Jezus zegt: laat de kinderen tot mij komen, daar staat niet bij, maar de kinderen in een rolstoel niet. Ofwel, ik zou gewoon kinderen willen, ookal bestaan er reele kansen dat ze gehandicapt zijn..

maar stel dat je kinderen duchenne blijken te hebben.. beide zoontjes van je.. dan is het toch wel logisch als je de keus maakt om voor niet nog een kindje te gaan...

ik weet wel dat mocht ik 2 kinderen krijgen met een ernstige handicap/afwijking ik dan zeker niet voor een 3e zou gaan.... je moet ook kijken naar wat je aankunt... en ik heb zelf het idee dat ik niet meer aan kan..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 feb 2005 11:42

trijntjejohanna schreef:
Raido schreef:Nee.. :(

maar stel dat je kinderen duchenne blijken te hebben.. beide zoontjes van je.. dan is het toch wel logisch als je de keus maakt om voor niet nog een kindje te gaan...

ik weet wel dat mocht ik 2 kinderen krijgen met een ernstige handicap/afwijking ik dan zeker niet voor een 3e zou gaan.... je moet ook kijken naar wat je aankunt... en ik heb zelf het idee dat ik niet meer aan kan..

stel dat je na 4 jaar denkt van: nou ik zou best nog wel een kindje er bij willen dan zou dat opzich niks mis mee zijn!!! Dat zie je wel vaak dat als er 1 of 2 kinderen met een handicap geboren zijn dat er na een aantal jaren toch weer kinderen komen.

Terug naar “Archief”