Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:41

hijwel schreef:
Maar die ellendekennis moet een deel zijn van het zaligmakend werk des Geestes. Hij overtuigt ons nl. van onze ellende.

de heilige geest is niet buiten jezus te krijgen. Want het is Zijn Geest.

Een bloot filosofische beschouwing van onze ellende is niet zaligmakend en drijft niet uit tot Christus. Dat onderscheid wil ik toch wel maken omdat ik zie dat te gemakkelijk de geestelijke doodstaat van de mens wordt doodgezwegen. Letterlijk dus.

Waarom niet? Wij hoeven niet eerst een enorme behoefte te hebben voordat we in aanraking komen met Jezus. Jezus zelf kan ons opzoeken en dan pas de behoefte opwekken. (God werkt ook op de door jou beschreven manier hoor)

En dat een mens vanuit die doodstaat ook niet recht zijn ellende kan zien. Hij is immers geestelijk dood maar weet dat niet dan alleen met het natuurlijk verstand omdat het hem geleerd wordt.

klopt, buiten jezus zullen we onze zonde nooit leren kennen. Daarom niet eerst zonde kennis en dan Jezus.. Nee jezus en dan zondekennis.

Ja maar dan zal die zondekennis er dus ook moeten zijn wanneer men stelt dat men in Jezus is. Je kunt dus niet zeggen, ik ben in Jezus, maar mijn ellende ken ik niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 feb 2005 13:51

jas schreef:Ja maar dan zal die zondekennis er dus ook moeten zijn wanneer men stelt dat men in Jezus is. Je kunt dus niet zeggen, ik ben in Jezus, maar mijn ellende ken ik niet.

ja er zal zeker wel zondekennis komen. In welke mate ligt er net aan hoe goed je Jezus leert kennen. En wat hij jou gaat leren.

de samaritaanse vrouw zag haar zonde (overspel) toen ze jezus ontmoete. Levi zag naar zijn ontmoeting met Jezus dat hij gestolen had van mensen en gaf het terug. Paulus kwam God tegen en zag dat hij gezondigt had door gods kinderen te vermoorden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2005 16:45

Precies. Paulus zag eerst Jezus en toen zag hij dat hij fout was geweest. Soms zien mensen ook eerst ellende en komen dan bij God. Het kan beiden. In ieder geval gaan geloof en ellendekennis altijd samen, zoals Jas al zegt, je kan niet wedergeboren zijn en je ellende niet kennen, want als je die niet kent, waar zou je dan Jezus voor nodig hebben?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 00:34

Marnix schreef:Precies. Paulus zag eerst Jezus en toen zag hij dat hij fout was geweest. Soms zien mensen ook eerst ellende en komen dan bij God. Het kan beiden. In ieder geval gaan geloof en ellendekennis altijd samen, zoals Jas al zegt, je kan niet wedergeboren zijn en je ellende niet kennen, want als je die niet kent, waar zou je dan Jezus voor nodig hebben?

In sommige dingen zijn we het dan toch eens. :wink:

jannes
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jannes » 09 feb 2005 11:01

Weet je want nou zo moeilijk is? Waaruit bestaat elendekennis precies. Uit een leeg gevoel? Uit een diepe smart, zoals dat vaak wordt genoemd etc. Het is allemaal erg lastig. :cry:

groetjes mij

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 11:30

jannes schreef:Weet je want nou zo moeilijk is? Waaruit bestaat elendekennis precies. Uit een leeg gevoel? Uit een diepe smart, zoals dat vaak wordt genoemd etc. Het is allemaal erg lastig. :cry:

Ellendekennis is primair de wetenschap dat de gemeenschap met God verbroken is. De breuk tussen God en de mens vanuit de val dus. Daaruit voort komt meer specifieke kennis, zoals waardoor die breuk veroorzaakt wordt, de hoedanigheid van de mens, etc.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 12:09

jas schreef:
jannes schreef:Weet je want nou zo moeilijk is? Waaruit bestaat elendekennis precies. Uit een leeg gevoel? Uit een diepe smart, zoals dat vaak wordt genoemd etc. Het is allemaal erg lastig. :cry:

Ellendekennis is primair de wetenschap dat de gemeenschap met God verbroken is. De breuk tussen God en de mens vanuit de val dus. Daaruit voort komt meer specifieke kennis, zoals waardoor die breuk veroorzaakt wordt, de hoedanigheid van de mens, etc.

Waarbij ik aan wil merken dat het een kennen met het hart moet zijn en niet met het verstand.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2005 12:15

PeterD schreef:
jas schreef:

Waarbij ik aan wil merken dat het een kennen met het hart moet zijn en niet met het verstand.
want?... wat maakt dat uit?... hoe weet je het verschil?..... Sinds wanneer zijn er voorwaarden?....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 12:18

@mic schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

want?... wat maakt dat uit?... hoe weet je het verschil?..... Sinds wanneer zijn er voorwaarden?....

Het verschil? Heel simpel. Als je het met je hart kent, is het echt. Met het verstand kan iemand anders het je wijsgemaakt hebben, en hoeft het niet echt te zijn.

Wie praat er over voorwaarden????? Jij dus. De vraag was wat ellende kennis is...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 feb 2005 12:27

PeterD schreef:
jas schreef:

Dat spreekt voor zich. Met enkel het verstand leeft men de breuk tussen de mens en God niet in.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 12:58

PeterD schreef:Waarbij ik aan wil merken dat het een kennen met het hart moet zijn en niet met het verstand.

ook met het verstand. Niks in ons menselijk lichaampje gaat buiten je verstand om. Ook niks in je lichaam gaat om je gevoel heen. Wij zijn een geheel. Wij mogen zonder voorwaarde komen bij Jezus. (of je nou meer met het hart, of met je gevoel of met je verstand komt). Jezus wil ons hebben zoals we nu zijn.

Nadat we Jezus hebben leren kennen leert God ons vanzelf hoe we God moeten lief hebben, hoe we onze naaste moeten liefhebben en onszelf. Jezus zegt dit zelf in de samenvatting van de wet.
37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

als je zegt.. dat het een kennen van het hart moet zijn en niet van het verstand heb je het wat mij bereft mis.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 13:00

er staat in het Shema Yisrael: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand''

daar staat dus ook het hart bij Hijwel :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 13:29

Hart en verstand. Alleen verstand is niet genoeg.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 09 feb 2005 13:36

PeterD schreef:
@mic schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Het verschil? Heel simpel. Als je het met je hart kent, is het echt. Met het verstand kan iemand anders het je wijsgemaakt hebben, en hoeft het niet echt te zijn.

Wie praat er over voorwaarden????? Jij dus. De vraag was wat ellende kennis is...

Waarom is het echter? En welke voorwaarden stel ik?

Het enige doel van zondekennis is dat het ons doet beseffen dat we Jezus nodig hebben. En iets beseffen kun je volgens mij niet puur verstandelijk doen. Maar hoe het ook zij, de bijbel roept ons nergens op naar onze zondekennis te kijken, maar in geloof naar Gods offer. We worden nergens opgeroepen in onszelf te gaan wroeten om te kijken of we ons zondig genoeg voelen, of we dat verstandelijk of gevoelsmatig beleven of wat dan ook. Alleen maar om te vertrouwen op het offer van Jezus.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 feb 2005 13:48

@mic schreef:
PeterD schreef:
@mic schreef:
PeterD schreef:
jas schreef:

Waarom is het echter? En welke voorwaarden stel ik?

Het enige doel van zondekennis is dat het ons doet beseffen dat we Jezus nodig hebben. En iets beseffen kun je volgens mij niet puur verstandelijk doen. Maar hoe het ook zij, de bijbel roept ons nergens op naar onze zondekennis te kijken, maar in geloof naar Gods offer. We worden nergens opgeroepen in onszelf te gaan wroeten om te kijken of we ons zondig genoeg voelen, of we dat verstandelijk of gevoelsmatig beleven of wat dan ook. Alleen maar om te vertrouwen op het offer van Jezus.

* gaat hier verder niet op in omdat we in herhalingen gaan vallen :roll:

Terug naar “Archief”