hijwel schreef:Maar die ellendekennis moet een deel zijn van het zaligmakend werk des Geestes. Hij overtuigt ons nl. van onze ellende.
de heilige geest is niet buiten jezus te krijgen. Want het is Zijn Geest.Een bloot filosofische beschouwing van onze ellende is niet zaligmakend en drijft niet uit tot Christus. Dat onderscheid wil ik toch wel maken omdat ik zie dat te gemakkelijk de geestelijke doodstaat van de mens wordt doodgezwegen. Letterlijk dus.
Waarom niet? Wij hoeven niet eerst een enorme behoefte te hebben voordat we in aanraking komen met Jezus. Jezus zelf kan ons opzoeken en dan pas de behoefte opwekken. (God werkt ook op de door jou beschreven manier hoor)En dat een mens vanuit die doodstaat ook niet recht zijn ellende kan zien. Hij is immers geestelijk dood maar weet dat niet dan alleen met het natuurlijk verstand omdat het hem geleerd wordt.
klopt, buiten jezus zullen we onze zonde nooit leren kennen. Daarom niet eerst zonde kennis en dan Jezus.. Nee jezus en dan zondekennis.
Ja maar dan zal die zondekennis er dus ook moeten zijn wanneer men stelt dat men in Jezus is. Je kunt dus niet zeggen, ik ben in Jezus, maar mijn ellende ken ik niet.