Gerdien B. schreef:Zo kan de koster ook bij de dominee en kerkenraad een lampje gaan laten branden!
Is dat soms een moderne versie van de zandloper die vroeger in sommige kerken stond?
Moderator: Moderafo's
SDG schreef:Maar ach, 't was zomer, het zonnetje scheen, en soms is 't ook wel eens makkelijk om je schouders op te kunnen halen over rare Zeeuwse folklore![]()
![]()
Pivo schreef:hoe bedoel je dit? dat ze niet mooi spelen?André schreef:Welnee joh, de meeste (ge)refo's zijn cultuur barbaren als het om orgel begeleiding gaat. (jammer van de investering enzo)
Pivo schreef:hoe bedoel je dit? dat ze niet mooi spelen?André schreef:Welnee joh, de meeste (ge)refo's zijn cultuur barbaren als het om orgel begeleiding gaat. (jammer van de investering enzo)
Sabra schreef:Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen over de seizoenkaarten, de business-seats en de grote sponsors.
Pivo schreef:Marnix schreef:parsifal schreef:SDG schreef:Hm, wij waren eens in een klein plaatsje in Zeeland (ik zal geen naam noemen, maar als je het ei eruit haalt ligt het ook in Overijssel), waar de vakantiegasten buiten moesten blijven staan tot de eigen gemeenteleden allemaal gearriveerd waren. Pas daarna kwam de koster de vakantiegasten halen, gezin voor gezin, en wees hen een van de overgebleven plekjes. Een sterk staaltje van "eigen volk eerst", wat op mij toen een bijzonder vreemde en ongastvrije indruk maakte...
en terecht. De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente. (Beter zou een openluchtdienst geweest zijn, of een grote tent.) Maar de kerkdienst is niet een soort consumptieartikel wat evenredig verdeeld moet worden. Het missen van een van de leden van dat deel van de gemeente is een soort ramp, die niet te helen is door wat consumptieve vakantiegasten.
Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen
Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten. Is het geen consumptieartikel?
Oh alle dorstigen, komt tot de waterbron, u die geen geld hebt komt koopt en eet
Er is genoeg voor iedereen... als er gasten zijn gaat dat toch niet ten koste van de gemeenteleden? De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente waarin ieder die daar geen lid is van harte welkom zou moeten zijn en niet minder dan gemeenteleden behandeld moet worden, in tegendeel.
Dergelijke acties getuigen van een gebrek aan naastenliefde, een gebrek aan doen van Gods wil.... Jezus roept op je naaste uitnemender te achten dan jezelf, dienstbaar en nederig te zijn..... dat is in zo'n situatie absoluut niet het geval, het is farizees jezelf beter vinden dan de rest en egoistisch niet de minste willen zijn. Het wordt tijd dat zulke mensen zich eens in de bijbel gaan verdiepen in plaats van braaf vooraan in de kerk te zitten maar de bijbel niet schijnen te kennen.
maar die mensen hebben natuurlijk plaatsgeld betaald dus willen ze daar ook kunnen zittenzonder gekheid:
als je kijkt hoe druk het soms is in de kerk in vakantieoorden, dan kan ik het me voorstellen dat ze eerst de eigen gemeente de kans geven op een plek! Het is toch raar als je ergens achter in het halletje moet gaan zitten omdat er zonodig van die vakantiegangers bij jou naar de kerk willen?Soms hebben ze zelfs speciale toeristendiensten!!!
Maar het verhaal van die toeristen vind ik een uitzondering omdat er in die plaatsen soms enorm veel vreemden zijn. Normaliter moet er niet zo'n lampje zijn dat ben ik het roerend met de anderen eens.
Marnix schreef:Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen
Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten. Is het geen consumptieartikel?
Oh alle dorstigen, komt tot de waterbron, u die geen geld hebt komt koopt en eet
Er is genoeg voor iedereen... als er gasten zijn gaat dat toch niet ten koste van de gemeenteleden? De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente waarin ieder die daar geen lid is van harte welkom zou moeten zijn en niet minder dan gemeenteleden behandeld moet worden, in tegendeel.
Dergelijke acties getuigen van een gebrek aan naastenliefde, een gebrek aan doen van Gods wil.... Jezus roept op je naaste uitnemender te achten dan jezelf, dienstbaar en nederig te zijn..... dat is in zo'n situatie absoluut niet het geval, het is farizees jezelf beter vinden dan de rest en egoistisch niet de minste willen zijn. Het wordt tijd dat zulke mensen zich eens in de bijbel gaan verdiepen in plaats van braaf vooraan in de kerk te zitten maar de bijbel niet schijnen te kennen.
parsifal schreef:Marnix schreef:Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen
Het gaat niet om het jezelf beter vinden. Het gaat er om wat het gemeente zijn inhoudt. Ook ik heb mijn bedenkingen als het om het beste plaatsje gaat en als het van de brandweer mag, denk ik ook dat een jongere best op de grond kan zitten om plaats te maken voor wat gasten. Het gaat me eigenlijk meer om de extreem drukke vakantie plaatsen waar de eigen gemeente niet meer in het gebouw zou passen. De kerkdienst is juist de plaats om samen in eenheid God te aanbidden. Het is niet alleen voor consumptie. Daarom zeg ik dat het niet erg gezond is als de eigen gemeente er niet meer bijpast.
In vakantieplaatsen zou eigenlijk een extra dienst belegd moet worden, als het allemaal niet meer in het gebouw dreigt te passen. De gasten zijn op geen enkele manier minder, maar ze zijn wel minder verbonden met de gemeente die samenkomt. Daarom mijn opmerkingen.
Vaya con Dios,
parsifal
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten