Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 feb 2005 08:36

Gerdien B. schreef:Zo kan de koster ook bij de dominee en kerkenraad een lampje gaan laten branden!

Is dat soms een moderne versie van de zandloper die vroeger in sommige kerken stond?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 feb 2005 11:42

André schreef:Welnee joh, de meeste (ge)refo's zijn cultuur barbaren als het om orgel begeleiding gaat. (jammer van de investering enzo)
hoe bedoel je dit? dat ze niet mooi spelen?

Pivo
Luitenant
Luitenant

Re: Simpele antwoorden geven

Berichtdoor Pivo » 03 feb 2005 11:44

SDG schreef:Maar ach, 't was zomer, het zonnetje scheen, en soms is 't ook wel eens makkelijk om je schouders op te kunnen halen over rare Zeeuwse folklore :lol: :lol:

nou je reacties hier getuigen er niet echt van dat je de schouders er over ophaald :lol:
volgens mij zijn zulke kerken tegenwoordig een uitzondering hoor (ook in zeeland). wij hebben geen lampje voor bezoekers en geen tegenhoudende koster

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 12:23

Pivo schreef:
André schreef:Welnee joh, de meeste (ge)refo's zijn cultuur barbaren als het om orgel begeleiding gaat. (jammer van de investering enzo)

Ik denk dat ze er geen oor voor hebben wat goed is en wat fout.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2005 12:26

Tja, waarschijnlijk hebben alleen muzikaal ingestelde personen de vaardigheid om het orgespel te beoordelen. Dat ligt niet bepaald aan refo's. Daarnaast denk ik dat binnen de reformatorische kring er naar verhouding veel organisten zijn c.q. mensen die veel van deze muziek luisteren.

André

Berichtdoor André » 03 feb 2005 13:20

Pivo schreef:

Het schijnt :!: dat er bij ons in de kerk een pracht orgel staat, komt er iemand een concert geven wie was er toen toch, die "huisorganist" uit de bovenkerk, slechts een paar rijen bezet in de kerk.
Of b.v. tijdens de bouw van de nieuwe kerk destijds werd het orgel als sluitpost op de begroting gebruikt :?
kBen een paar keer bij Gerrit kommers wezen luisteren, handje vol mensen, was nog gratis ook :?
Laat ik stoppen me op te winden :lol:

joepie

Berichtdoor joepie » 03 feb 2005 14:21

Ik doe altijd net of ik het lampje niet begrijp :oops: :mrgreen:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 feb 2005 14:29

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen over de seizoenkaarten, de business-seats en de grote sponsors.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 22:28

Sabra schreef:Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vragen over de seizoenkaarten, de business-seats en de grote sponsors.

Je zou Philips eens kunnen benaderen. Misschien hebben ze trek in een aktie "Ook Philips laat het licht in de duisternis schijnen" o.i.d. Je weet maar nooit. Als de directie groen licht geeft, loop je binnen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 feb 2005 13:39

Pivo schreef:
Marnix schreef:
parsifal schreef:
SDG schreef:Hm, wij waren eens in een klein plaatsje in Zeeland (ik zal geen naam noemen, maar als je het ei eruit haalt ligt het ook in Overijssel), waar de vakantiegasten buiten moesten blijven staan tot de eigen gemeenteleden allemaal gearriveerd waren. Pas daarna kwam de koster de vakantiegasten halen, gezin voor gezin, en wees hen een van de overgebleven plekjes. Een sterk staaltje van "eigen volk eerst", wat op mij toen een bijzonder vreemde en ongastvrije indruk maakte...

en terecht. De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente. (Beter zou een openluchtdienst geweest zijn, of een grote tent.) Maar de kerkdienst is niet een soort consumptieartikel wat evenredig verdeeld moet worden. Het missen van een van de leden van dat deel van de gemeente is een soort ramp, die niet te helen is door wat consumptieve vakantiegasten.

Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen :)

Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten. Is het geen consumptieartikel?

Oh alle dorstigen, komt tot de waterbron, u die geen geld hebt komt koopt en eet :)

Er is genoeg voor iedereen... als er gasten zijn gaat dat toch niet ten koste van de gemeenteleden? De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente waarin ieder die daar geen lid is van harte welkom zou moeten zijn en niet minder dan gemeenteleden behandeld moet worden, in tegendeel.

Dergelijke acties getuigen van een gebrek aan naastenliefde, een gebrek aan doen van Gods wil.... Jezus roept op je naaste uitnemender te achten dan jezelf, dienstbaar en nederig te zijn..... dat is in zo'n situatie absoluut niet het geval, het is farizees jezelf beter vinden dan de rest en egoistisch niet de minste willen zijn. Het wordt tijd dat zulke mensen zich eens in de bijbel gaan verdiepen in plaats van braaf vooraan in de kerk te zitten maar de bijbel niet schijnen te kennen.

maar die mensen hebben natuurlijk plaatsgeld betaald dus willen ze daar ook kunnen zitten :lol: zonder gekheid:
als je kijkt hoe druk het soms is in de kerk in vakantieoorden, dan kan ik het me voorstellen dat ze eerst de eigen gemeente de kans geven op een plek! Het is toch raar als je ergens achter in het halletje moet gaan zitten omdat er zonodig van die vakantiegangers bij jou naar de kerk willen? :shock: Soms hebben ze zelfs speciale toeristendiensten!!!
Maar het verhaal van die toeristen vind ik een uitzondering omdat er in die plaatsen soms enorm veel vreemden zijn. Normaliter moet er niet zo'n lampje zijn dat ben ik het roerend met de anderen eens.

Brr.... V.I.P's. Wie het meeste betaalt krijgt de beste plek. Zelfs het verhaal van toeristen vind ik geen voorbeeld :) Naastenliefde.... houdt ook in dat je die gast in een kerkbank laat zitten en dat je desnoods zelf op de grond gaat zitten :D naastenliefde houdt niet in: Dit is MIJN kerk, IK ga hier altijd heen en betaal dus wil IK ook op een goede plek zitten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 feb 2005 19:46

Marnix schreef:Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen :)

Laat me raden: Na afloop paste iedereen er prima in. Dus hadden de vakantiegangers al lang kunnen gaan zitten. Is het geen consumptieartikel?

Oh alle dorstigen, komt tot de waterbron, u die geen geld hebt komt koopt en eet :)

Er is genoeg voor iedereen... als er gasten zijn gaat dat toch niet ten koste van de gemeenteleden? De kerkdienst is de samenkomst van de gemeente waarin ieder die daar geen lid is van harte welkom zou moeten zijn en niet minder dan gemeenteleden behandeld moet worden, in tegendeel.

Dergelijke acties getuigen van een gebrek aan naastenliefde, een gebrek aan doen van Gods wil.... Jezus roept op je naaste uitnemender te achten dan jezelf, dienstbaar en nederig te zijn..... dat is in zo'n situatie absoluut niet het geval, het is farizees jezelf beter vinden dan de rest en egoistisch niet de minste willen zijn. Het wordt tijd dat zulke mensen zich eens in de bijbel gaan verdiepen in plaats van braaf vooraan in de kerk te zitten maar de bijbel niet schijnen te kennen.

Het gaat niet om het jezelf beter vinden. Het gaat er om wat het gemeente zijn inhoudt. Ook ik heb mijn bedenkingen als het om het beste plaatsje gaat en als het van de brandweer mag, denk ik ook dat een jongere best op de grond kan zitten om plaats te maken voor wat gasten. Het gaat me eigenlijk meer om de extreem drukke vakantie plaatsen waar de eigen gemeente niet meer in het gebouw zou passen. De kerkdienst is juist de plaats om samen in eenheid God te aanbidden. Het is niet alleen voor consumptie. Daarom zeg ik dat het niet erg gezond is als de eigen gemeente er niet meer bijpast.

In vakantieplaatsen zou eigenlijk een extra dienst belegd moet worden, als het allemaal niet meer in het gebouw dreigt te passen. De gasten zijn op geen enkele manier minder, maar ze zijn wel minder verbonden met de gemeente die samenkomt. Daarom mijn opmerkingen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 04 feb 2005 20:59

Ik schrik hier echt van!! Lampjes om aan te geven of er gasten in de kerk mogen komen! Ik heb het nog nooit gezien maar ik vind het ronduit belachelijk!! Hoe kan je dat doen als je leeft met God?? Hoe kan je dat doen als je de bijbel leest?? Het doet mij verdriet dat er mensen zijn die denken dat het evangelie dus niet voor iedereen is.

Als het gaat om vakantiegangers denk ik dat gemeentes hier flexibel in moeten zijn. Beleg extra diensten of huur een grotere ruim of hou kerkdiensten in de buitenlucht! Zo ging dat in de tijd van Jezus ook!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 11:52

parsifal schreef:
Marnix schreef:Hehe volgens mij wil iemand hier de discussie nieuw leven inblazen :)

Het gaat niet om het jezelf beter vinden. Het gaat er om wat het gemeente zijn inhoudt. Ook ik heb mijn bedenkingen als het om het beste plaatsje gaat en als het van de brandweer mag, denk ik ook dat een jongere best op de grond kan zitten om plaats te maken voor wat gasten. Het gaat me eigenlijk meer om de extreem drukke vakantie plaatsen waar de eigen gemeente niet meer in het gebouw zou passen. De kerkdienst is juist de plaats om samen in eenheid God te aanbidden. Het is niet alleen voor consumptie. Daarom zeg ik dat het niet erg gezond is als de eigen gemeente er niet meer bijpast.

In vakantieplaatsen zou eigenlijk een extra dienst belegd moet worden, als het allemaal niet meer in het gebouw dreigt te passen. De gasten zijn op geen enkele manier minder, maar ze zijn wel minder verbonden met de gemeente die samenkomt. Daarom mijn opmerkingen.

Vaya con Dios,

parsifal

:) Als het druk is in verband met vakantie kunnen er natuurlijk bijvoorbeeld dubbele diensten belegd worden. Als de eigen gemeente er niet meer bij past is dat inderdaad niet goed maar ik vraag me af hoe snel dat zou gebeuren.... En mocht het druk zijn en er is niet op ingespeeld, dan kunnen gemeenteleden gewoon wat vroeger komen.... dat is altijd nog een stuk betere oplossing dan een lampje :D Je hebt gelijk! En het met een lampje oplossen is in ieder geval geen goede oplossing. Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 08 feb 2005 11:52

nou ik heb het verhaal van mn zusje gehoord.
die ging naar een kerk ergens bij rhenen ofzo...
moet het lampje eerst groen zijn en dan mocht je naar je plek ofzo.
belachelijk....
iedereen mag toch gewoon vrij zijn om naar zn plek te lopen en niet eerst moeten w88? gaat een beetje erg ver! :shock:
" You'll never be alone "

joepie

Berichtdoor joepie » 08 feb 2005 13:26

In de vrijgemaakte kerken die in sterk vakantie geveolige regio,s liggen worden er in de vakantie tijd meestal ook dubbele diensten belegd.
Denk hierbij aan b.v. Hardenberg, Heemse.
Wat daar dan ook gebeurd zijn dubbele collectes, waarvan er eentje voor de kerkbouw is. Is natuurlijk wel erg slim. :mrgreen:

Terug naar “Archief”