Zoals al eerder is gezegd, Katholieken aanbidden geen beelden. Dat is een misvatting die je vaker ziet in protestantse kringen. Voor een Katholiek is een beeld middel om tot God te komen, zoals ook de Bijbel dat is. Ik quote een stukje uit een andere discussie (beeldenstorm in Tilburg onder Algemeen)
Als Orthodox is de Kerk voor mij de "plaats" van Gods Zelf-openbaring en is de Bijbel een middel daartoe, maar niet het enige middel. Maar een Icoon is al evenzeer zo'n middel. God heeft, zo geloven Orthodoxen, de Bijbel gegeven in en aan de kerk, maar ook bv de Iconen.
Ditzelfde geldt voor Katholieken (een icoon kan zowel een beeld als een schildering zijn). Nog een quote van S_Bulgakov ter afsluiting:
Dit alles is een heel andere invalshoek, en wellicht één die wij niet zullen delen, of overeen zullen komen, maar wellicht kunnen we tot een wederzijds verstaan van elkaar komen, laat dat dan "mission accomplished" zijn. Ik wil liever niet in een welles-nietus spel komen, of tot "zieltjeswinnerij-argumentatie" overgaan.
Ik sluit mij van harte bij Sergej aan. En nu weer on-topic.
Ik vind het op zich een leuk idee, om zo'n positieve draai te geven aan de 10 geboden.
Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)