KRO Tien Beloften

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 23:14

Johanna schreef:Hoi Lorijntje,

Waarom alles zo positief en aardig brengen? Misschien omdat dat beter werkt dan negatief en onaardig?

Johanna

Iets wat niet klopt daar moet je niet aardig over doen. Gewoon zeggen waar het op staat. Ook wereldse mensen snappen hier totaal niks van. Ik heb al van veel mensen gehoord dat ze het een warrig verhaal vinden wat ze niet aanspreekt. (o.a. opgevangen van gesprekken in de trein)
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 06 feb 2005 23:20

wie van wie er hier klachten heeft over deze reclame heeft zich al tot KRO gewend ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 23:39

spacy schreef:wie van wie er hier klachten heeft over deze reclame heeft zich al tot KRO gewend ?

Ik heb er geen klachten over hoor. Maar als ik me niet vergis vroeg de topicopener naar meningen. Als die mening waarnaar gevraagd wordt alleen positief mag zijn had hij dat er even bij moeten zeggen. Ik constateer slechts dat dit niet de 10 geboden zijn maar om nou meteen bij de kro een klacht te gaan indienen gaat me te ver. Ze doen maar.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 07 feb 2005 08:29

Ik heb nergens gezegd dat de meningen alleen maar positief mochten zijn, hoor! En trouwens ik ben geen hij, maar een zij! :wink:
En dat het niet ''de'' 10 geboden zijn, had ik al door maar daarom had ik er ook bijgezet : R.K. (zie de openingspost).

Het argument dat mensen er weinig of niks van begrijpen (in eerste instantie) vind ik eigenlijk afdoende om het meteen maar helemaal af te schrijven. Hetzelfde argument: ''het is vaag, ingewikkeld, vergezocht en onduidelijk'' hoor ik namelijk ook over de kerkdienst, de bijbel en de preek :!:

Het zou duidelijker zijn geweest als ze de tekst van het (R.K.) gebod er bij zouden hebben gezet, klein eronder ofzo.

EQ.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 feb 2005 11:38

Caprice, het zijn ook niet de tien geboden... Ik geloof dat jij er weinig van hebt begrepen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2005 11:55

Goed van de KRO een van de weinige omroepen die nog durft te bekennen dat ze Katholiek of christelijk zijn, de N(c)RV kan er een voorbeeld aannemen.

Caprice : daar komt het beeldencircus weer hoor, het zit je wel erg hoog, terwijl je zelf een of andere verantwoorde avatar (afgod) hebt.. Show je met je avatar de waarheid van je geloof? En er zijn er meer..

Natuurlijk is het beter om het hard te zeggen, confrontatie, de 10 geboden maar daarom is dit nog niet verkeerd (sluit zich aan bij Jas)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Melody

Berichtdoor Melody » 07 feb 2005 14:28

hmm... het kan weer eens twee kanten op. óf ze spotten op subtiele maar brute manier met alles waar 'christelijk' voor gezet kan worden, óf ze zijn op een geweldige manier bezig het christendom te promoten zonder het zo te brengen. ik ga toch voor de laatste; prachtig initiatief! d:)b d:)b d:)b

caprice

Berichtdoor caprice » 08 feb 2005 06:43

kurtyo schreef:Caprice, het zijn ook niet de tien geboden... Ik geloof dat jij er weinig van hebt begrepen.

Raido schreef:Caprice : daar komt het beeldencircus weer hoor, het zit je wel erg hoog, terwijl je zelf een of andere verantwoorde avatar (afgod) hebt.. Show je met je avatar de waarheid van je geloof? En er zijn er meer.

Mijn mening is niet welkom? Volgens mij stelde ik alleen maar een feit aan de orde, van iets dat mij opviel.
Ik wil niet zeggen dat meteen het idee fout is, maar slechts in de uitvoering zit een slordige fout die je niet over het hoofd kunt zien.

Ik vraag me overigens af wat (een plaatje van) Datheen te maken heeft met 'de waarheid van mijn geloof'. Datheen is niet tot heilige verheven is naar Roomse begrippen. Ik aanbid hem niet, kniel niet voor hem, en verwacht van hem ook geen grote dingen. Het enige wat ik doe wat met hem te maken heeft is Psalmen zingen of luisteren uit zijn berijming.

Is het de bedoeling dat ik nu ook wat over jou avatar zeggen ga? :|

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 08:06

Ik vraag me overigens af wat (een plaatje van) Datheen te maken heeft met 'de waarheid van mijn geloof'. Datheen is niet tot heilige verheven is naar Roomse begrippen. Ik aanbid hem niet, kniel niet voor hem, en verwacht van hem ook geen grote dingen. Het enige wat ik doe wat met hem te maken heeft is Psalmen zingen of luisteren uit zijn berijming.
Exact wat een Rooms Katholiek iemand ook doet, hij aanbid geen beelden, knielt niet voor beelden en verwacht ook geen grote dingen van de beelden.. maar dat is een andere discussie ;-)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 08:50

Raido schreef:Exact wat een Rooms Katholiek iemand ook doet, hij aanbid geen beelden, knielt niet voor beelden en verwacht ook geen grote dingen van de beelden.. maar dat is een andere discussie ;-)

En dat is nou gewoon niet waar. Ze knielen wel, aanbidden wel, en verwachten wel (grote) dingen van die beelden. En vooral de beelden van Maria worden zeer vereerd en gekoesterd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 09:12

Ze knielen voor een beeld, (voor als in de positie waarmen knielt), ze aanbidden niet het beeld maar God en verwachten geen dingen van die beelden, absoluut niet.. Een katholiek is een weldenkend mens hoor..

En ja in vroegere tijden was dat inderdaad zo en er zullen katholieken zijn die beelden aanbidden.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 08 feb 2005 09:38

Zoals al eerder is gezegd, Katholieken aanbidden geen beelden. Dat is een misvatting die je vaker ziet in protestantse kringen. Voor een Katholiek is een beeld middel om tot God te komen, zoals ook de Bijbel dat is. Ik quote een stukje uit een andere discussie (beeldenstorm in Tilburg onder Algemeen)
Als Orthodox is de Kerk voor mij de "plaats" van Gods Zelf-openbaring en is de Bijbel een middel daartoe, maar niet het enige middel. Maar een Icoon is al evenzeer zo'n middel. God heeft, zo geloven Orthodoxen, de Bijbel gegeven in en aan de kerk, maar ook bv de Iconen.

Ditzelfde geldt voor Katholieken (een icoon kan zowel een beeld als een schildering zijn). Nog een quote van S_Bulgakov ter afsluiting:
Dit alles is een heel andere invalshoek, en wellicht één die wij niet zullen delen, of overeen zullen komen, maar wellicht kunnen we tot een wederzijds verstaan van elkaar komen, laat dat dan "mission accomplished" zijn. Ik wil liever niet in een welles-nietus spel komen, of tot "zieltjeswinnerij-argumentatie" overgaan.

Ik sluit mij van harte bij Sergej aan. En nu weer on-topic.

Ik vind het op zich een leuk idee, om zo'n positieve draai te geven aan de 10 geboden.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 10:54

Raido schreef:Ze knielen voor een beeld, (voor als in de positie waarmen knielt), ze aanbidden niet het beeld maar God en verwachten geen dingen van die beelden, absoluut niet.. Een katholiek is een weldenkend mens hoor..

En ja in vroegere tijden was dat inderdaad zo en er zullen katholieken zijn die beelden aanbidden.

Je bent echt niet goed op de hoogte. Ze bidden wel degelijk tot de beeltenissen van Maria. Je moet eens wat vaker naar de kro kijken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 11:09

jas schreef:Je bent echt niet goed op de hoogte. Ze bidden wel degelijk tot de beeltenissen van Maria. Je moet eens wat vaker naar de kro kijken.
Hoe doe je dat als je geen tv hebt? :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 11:14

Raido schreef:
jas schreef:Je bent echt niet goed op de hoogte. Ze bidden wel degelijk tot de beeltenissen van Maria. Je moet eens wat vaker naar de kro kijken.
Hoe doe je dat als je geen tv hebt? :wink:

Ik weet niet of jij tv hebt. Ik in elk geval wel. En ik zou niet weten waarom ik die niet zou mogen hebben.

Terug naar “Archief”