Marnix schreef:joos schreef:hijwel schreef:Maar het kan toch zijn dat er mensen in het boek staan die God er maar uit haalt omdat ze zich niet willen bekeren?
Nou ja, wat is dat nu weer?! Alsof God dan niet ZELF beslist wie zich zullen bekeren en wie niet. Of God niet ZELF mensen uitverkoren en verworpen heeft! En als Hij ons voor de tijd geroepen heeft, zal Hij ons in de tijd ook zeker trekken!!
Mensen, volgens mij is het vrij zinloos hier verder over te praten, we KUNNEN dit gewoon niet precies begrijpen! De geopenbaarde dingen zijn voor ons en onze kinderen, maar de verborgen dingen zijn - en blijven - voor de Heere onze God.
Blijkbaar niet.
De bijbel zegt: God wil dat niemand verloren gaat maar dat ieder behouden wordt.
Als Hij zou beslissen wie er wel en niet verloren gaan zou Hij bewust mensen verloren laten gaan en dat komt dan niet overeen met deze bijbeltekst. Nogmaals, geloven doe je omdat God het geeft... niet geloven doe je niet omdat God het niet geeft.
Ja Marnix, God beslist wie verloren gaat en wie niet. Hij heeft (met eerbied bedoeld) de touwtjes in handen. Hij is volkomen vrij, de één te behouden en de ander verloren te laten gaan. Zoals die pottenbakker dat bepaald met het vat ter ere en het vat ten onere.
Overigens kunnen wij God nooit de schuld geven als wij verloren gaan. Wij zelf zijn van hem afgeweken. Het is verdiend als wij voor eeuwig verloren zullen gaan.
En dan ben ik het met je laatste zin dus wel eens. God geeft het geloof. Maar als je niet geloofd, kan je daar God niet de schuld van geven, omdat we zelf in Adam zijn gevallen.
Marnix schreef:Jas schreef:Ja die sluiten dat wel uit. Zij zullen dat beest niet kunnen aanbidden vanwege die verzegeling. Wat houdt het woord verzegeling volgens jou in dan?
Ik weet het niet, maar gezien de teksten die ik aanhaalde betekent het blijkbaar niet dat er niemand in en uit het boek kan worden gehaald. En wanneer is die verzegeling er? Wanneer dingen in Openbaringen plaatsvinden is moeilijk te zeggen.
Overigens betekent het niet dat God onwetend is. Stel, een kind wordt gedoopt. Het wordt dan in zijn/haar ouders geheiligd. Stel, dat kind sterft op jonge leeftijd. Is het kind dan gered? Ik denk het wel. Ik denk dat de naam van het kind vanaf de geboorte opgetekend staat in het boek der levenden. Maar als het kind groter wordt en op een gegeven moment God de rug toekeert, kan het dan niet inderaad zo zijn dat die naam wordt geschrapt uit het boek? Dat wil niet zeggen dat God van tevoren niet wist wat dat kind zou kiezen.
Marnix, eenmaal geschreven in het boek des levens, zal Hij je er nooit meer uit schrappen. Denk aan Openbaring 3 ver 5, waar de ware gelovigen te Sardis bemoedigd worden dat zij niet uit het boek uitgedaan zullen worden.
Maar even algemeen, wat maken wij ons druk over dat boek?
De verborgen dingen zijn voor God, de geopenbaarde voor de mensen. Laten we daar dan mee werken, en niet de discussie aangaan of je in het boek sta, of je er uit geschrapt kan worden, of wat dan ook. Dat is voor ons verborgen. Dan kunnen we toch nooit daar een zinnige discussie over voeren, of vergis ik me nou?