kurtyo schreef:Ik heb niet alles gelezen maar wil ingaan op de opstanding des vleses die Pierro aanhaalt waardoor je jezelf niet mag cremeren. Mijn vader heeft als brandweerman ooit vier compleet verkoolde lijken van kinderen uit een huis gehaald, denk je dat daar nog iets, maar dan ook iets van te maken viel? Men had geen idee wie wie was, alleen aan de lengte kon men nog iets zien. En denk je dat een 'stoffelijk overschot' nog intact blijft als je eeuwen onder de grond ligt? Ik zie de opstanding des VLESES absoluut niet als argument tegen crematie. M.i. staat God daarboven. En m.i. behoor je de opstanding des vleses niet zo letterlijk te nemen. Of laat jij jezelf invriezen/balsemen whatever om je lichaam intact te laten?
Ik dacht dat ik ook aangegeven had dat het hier ging om een wilsbeschikking van de mens. Uiteraard zullen de lichamen die verdronken zijn of verbrand zijn of iets dergelijks, volkomen verteerd zijn. Daar is totaal niets meer van over. Maar dat is ook geen crematie, dat zijn dingen die niet gepland zijn.
Wat ik bedoel is dat wij niet de laatste macht over ons lichaam willen behouden. Het gaat erom dat je lichaam volledig aan God toebehoort. Aan onze Schepper! En ik ben van mening dat we dat dus niet zomaar moeten vernietigen door onszelf te laten cremeren.
En nogmaals, ik weet zeker dat God ons dan ook nog wel een nieuw lichaam kan maken, maar ik vraag me af of Hij dat nog wel wil doen dan.....
Want als je zo omgaat met Zijn Schepping, door die te vernielen, waarom zou Hij je dan een nieuw lichaam scheppen?? Wie zijn wij om dat prachtige scheppingswerk te verbranden??!!
Wat versta je trouwens onder de opstanding des vleses dan? Mijns inziens is dat toch de opstanding van de dode lichamen van alle mensen die ooit geleefd hebben... Dan zal er geoordeeld worden door God, en de grote scheiding plaatsvinden, waarbij een deel van de mensheid voor eeuwig van God gescheiden zal worden, en een deel van de mensheid een geheel gezuiverd en verheerlijkt lichaam van God zal krijgen... (maar misschien is dit niet de bedoeling van de discussie om hierover te praten)