Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 07 feb 2005 14:20

Verder zag ik de opmerking dat de dood niet erg hoeft te zijn, en dat het dus niet iets vreselijks is. Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens. Als er zicht mag zijn op een beter leven na dit leven kan het een heel goede ruil zijn

Goede ruil???? De beste ruil hoor! Er zijn zat mensen die de dood zien als een verlossing van dit (voor hen soms ellendige) leven op aarde! Die kijken er naar uit! En dan is een goede ruil nog erg zwak uitgedrukt...bovendien is het niet eens een ruil, maar een overgang.

@jas: fijn dat jij nu ook eens geschockeerd bent. Jij hebt al vele mensen hier tegen je in het harnas gejaagd.

Zo flauw..........
Engaged @ 07-01-2005

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:32

kurtyo schreef:Ik heb niet alles gelezen maar wil ingaan op de opstanding des vleses die Pierro aanhaalt waardoor je jezelf niet mag cremeren. Mijn vader heeft als brandweerman ooit vier compleet verkoolde lijken van kinderen uit een huis gehaald, denk je dat daar nog iets, maar dan ook iets van te maken viel? Men had geen idee wie wie was, alleen aan de lengte kon men nog iets zien. En denk je dat een 'stoffelijk overschot' nog intact blijft als je eeuwen onder de grond ligt? Ik zie de opstanding des VLESES absoluut niet als argument tegen crematie. M.i. staat God daarboven. En m.i. behoor je de opstanding des vleses niet zo letterlijk te nemen. Of laat jij jezelf invriezen/balsemen whatever om je lichaam intact te laten?

Ik dacht dat ik ook aangegeven had dat het hier ging om een wilsbeschikking van de mens. Uiteraard zullen de lichamen die verdronken zijn of verbrand zijn of iets dergelijks, volkomen verteerd zijn. Daar is totaal niets meer van over. Maar dat is ook geen crematie, dat zijn dingen die niet gepland zijn.
Wat ik bedoel is dat wij niet de laatste macht over ons lichaam willen behouden. Het gaat erom dat je lichaam volledig aan God toebehoort. Aan onze Schepper! En ik ben van mening dat we dat dus niet zomaar moeten vernietigen door onszelf te laten cremeren.
En nogmaals, ik weet zeker dat God ons dan ook nog wel een nieuw lichaam kan maken, maar ik vraag me af of Hij dat nog wel wil doen dan.....
Want als je zo omgaat met Zijn Schepping, door die te vernielen, waarom zou Hij je dan een nieuw lichaam scheppen?? Wie zijn wij om dat prachtige scheppingswerk te verbranden??!!
Wat versta je trouwens onder de opstanding des vleses dan? Mijns inziens is dat toch de opstanding van de dode lichamen van alle mensen die ooit geleefd hebben... Dan zal er geoordeeld worden door God, en de grote scheiding plaatsvinden, waarbij een deel van de mensheid voor eeuwig van God gescheiden zal worden, en een deel van de mensheid een geheel gezuiverd en verheerlijkt lichaam van God zal krijgen... (maar misschien is dit niet de bedoeling van de discussie om hierover te praten)

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:35

sela schreef:@pierro:
eigenlijk zijn de argumenten die je noemt niet zo sterk.
bij sommige zaken zouden we daarom misschien moeten zeggen: dat is zo de gewoonte, laten we het daarom daarbij houden [om vervlakking tegen te gaan]?

Welke niet dan? En waarom niet?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:37

PeterD schreef:
sela schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.

dankje jas. op de kist van mijn vader lagen ook bloemen.

Wat ik er mee wil zeggen is dit. Bloemen op een graf of kist proberen het erge van de dood te verbloemen in mijn ogen. De combinatie klopt niet in mijn ogen. Iets moois (bloemen) passen niet bij iets vreselijks (de dood).

In Nederland hebben we daar een gezegde over. Iets met een vlag en een modderschuit.

@jas: fijn dat jij nu ook eens geschockeerd bent. Jij hebt al vele mensen hier tegen je in het harnas gejaagd.

Wat is die laatste opmerking voor een onzinnige losse flodder? We waren hier aan het discussieren over de dood, waar gaat dat laatste over dan? Wil je ook even je gram halen, kerel?! Effe een snerende opmerking richting Jas, voelt wel goed zeker?! Jammer hoor!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 07 feb 2005 19:38

eigenlijk vind ik dat er hier best wel veel gezeurd word :oops:
ik bedoel ik vind het best dat je het er niet mee eens ben als iemand bloemen op een graf of wat dan ook doet,,
maar voor mij betekend het heel veel om even naar het graf van me opa te gaan,, misschienook omdat er nooit iemand komt,,
*khep er trouwens net met me ma een lantaarntje met een kaars opgezet :D *
maar als je het er niet mee eens bent met bloemen enzo zeg dan niet dat ze de dood "verbloemen" ik bedoel hier niemand persoonlijk mee hoor!! maar ik weet zeker dat jullie mensen hier mee kwetsen!! voor sommige mensen betekend bloemen nou eenmaal veel!!
denk daar ff overna :!:
en btw ik bedoel jullie in het algemeen hoor,,
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2005 19:40

Pierro schreef:En nogmaals, ik weet zeker dat God ons dan ook nog wel een nieuw lichaam kan maken, maar ik vraag me af of Hij dat nog wel wil doen dan.....

Sorry voor jou, maar ik vind je redenering krom en God is anders dan jij hier neerzet, daarvan ben ik overtuigd...
Het schijnt niet tot je door te dringen dat tegenwoordig regelmatig graven geruimd worden en alle eventueel nog aanwezige botten bij elkaar geveegd worden en in één graf gekieperd. Hoe dan?

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:41

yvonne schreef:eigenlijk vind ik dat er hier best wel veel gezeurd word :oops:
ik bedoel ik vind het best dat je het er niet mee eens ben als iemand bloemen op een graf of wat dan ook doet,,
maar voor mij betekend het heel veel om even naar het graf van me opa te gaan,, misschienook omdat er nooit iemand komt,,
maar als je het er niet mee eens bent met bloemen enzo zeg dan niet dat ze de dood "verbloemen" ik bedoel hier niemand persoonlijk mee hoor!! maar ik weet zeker dat jullie mensen hier mee kwetsen!! voor sommige mensen betekend bloemen nou eenmaal veel!!

Jij zegt nu toch ook dingen die andere mensen niet gewend zijn en dus ook niet zouden doen?! Waarom zouden anderen dan niet mogen zeggen dat ze bloemen bij het graf "de dood verbloemen" vinden??!!!
Dat volg ik niet helemaal.... De bedoeling is dat iedereen zijn of haar mening mag geven en die dan met argumenten probeert te onderbouwen.....

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 feb 2005 19:45

Riska schreef:
Pierro schreef:En nogmaals, ik weet zeker dat God ons dan ook nog wel een nieuw lichaam kan maken, maar ik vraag me af of Hij dat nog wel wil doen dan.....

Sorry voor jou, maar ik vind je redenering krom en God is anders dan jij hier neerzet, daarvan ben ik overtuigd...
Het schijnt niet tot je door te dringen dat tegenwoordig regelmatig graven geruimd worden en alle eventueel nog aanwezige botten bij elkaar geveegd worden en in één graf gekieperd. Hoe dan?

Riska

stof zijt ge en tot stof zult u wederkeren :wink:
dan ben je toch nog steeds begraven ookal is het in een massagraf.

maar God kan iedereen opwekken, of ie nu gecremeerd is of begraven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 19:46

yvonne schreef:eigenlijk vind ik dat er hier best wel veel gezeurd word :oops:

Sorry voor jou en veel anderen, maar zoals jullie een mening hebben over het wel kunnen van bloemen op een begrafenis, heb ik de mening (met nog wat anderen) dat dat dus niet kan. Als we daar al niet meer over mogen discussieren, vraag ik me af wat de waarde van een topic als deze is.
Zolang de mening verteld blijft worden hier dat men het fijn vindt dat er bloemen op een begrafenis aanwezig zijn, heeft de "tegenpartij" het recht aan te geven dat zij er niet voor zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2005 19:47

Pierro schreef:Jij zegt nu toch ook dingen die andere mensen niet gewend zijn en dus ook niet zouden doen?! Waarom zouden anderen dan niet mogen zeggen dat ze bloemen bij het graf "de dood verbloemen" vinden??!!!
Dat volg ik niet helemaal.... De bedoeling is dat iedereen zijn of haar mening mag geven en die dan met argumenten probeert te onderbouwen.....

Ik raad je aan de bijdragen van Jas nog eens te lezen. Dat is in deze topic heel wat liefdevoller dan jouw bijdrage.
Het is m.i. volstrekte onzin dat met bloemen 'de dood verbloemd' wordt.
Het is gewoon een uiting van je liefde voor degene die overleden is.

En Yvonne, je hebt groot gelijk dat je er een lantaartje met kaarsje hebt neergezet - je moet vooral doen wat voor jou helemaal goed voelt...

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:47

Riska schreef:

Riska

Waarom zou mijn redenering krom zijn? Het gaat hier niet om wat letterlijk mogelijk zou zijn, of wat letterlijk vernietigd wordt.... Het gaat om iets veel belangrijkers; om onze wil! Om ons eigen hart! Want met crematie zie ik het dat we het prachtige scheppingswerk van onze Schepper moedwillig vernietigen door een laatste wilsbeschikking.... Is dat nou echt zo moeilijk om te begrijpen??!!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 19:49

Riska schreef:En Yvonne, je hebt groot gelijk dat je er een lantaartje met kaarsje hebt neergezet - je moet vooral doen wat voor jou helemaal goed voelt...

Riska

Helemaal eens. Als dat voor jou persoonlijk goed voelt moet je het vooral doen!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:50

Riska schreef:
Pierro schreef:Jij zegt nu toch ook dingen die andere mensen niet gewend zijn en dus ook niet zouden doen?! Waarom zouden anderen dan niet mogen zeggen dat ze bloemen bij het graf "de dood verbloemen" vinden??!!!

Ik raad je aan de bijdragen van Jas nog eens te lezen. Dat is in deze topic heel wat liefdevoller dan jouw bijdrage.
Het is m.i. volstrekte onzin dat met bloemen 'de dood verbloemd' wordt.
Het is gewoon een uiting van je liefde voor degene die overleden is.

En Yvonne, je hebt groot gelijk dat je er een lantaartje met kaarsje hebt neergezet - je moet vooral doen wat voor jou helemaal goed voelt...

Riska

Dit gaat helemaal niet om een inhoudelijke reactie op een stelling over het wel of niet " verbloemen " van de dood....
Dit gaat over het feit dat Yvonne er moeite mee heeft dat er andere meningen geuit worden en dat ze dan zegt dat ze die liever niet hoort omdat er mogelijk andere mensen gekwetst worden. Ik wilde alleen even aangeven dat dat niet de bedoeling is van een discussie. Daar gaat het erom dat er uiteenlopende meningen zijn en die mogen dus (het liefste met argumenten onderbouwd) geuit worden....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 07 feb 2005 19:51

PeterD schreef:
Riska schreef:En Yvonne, je hebt groot gelijk dat je er een lantaartje met kaarsje hebt neergezet - je moet vooral doen wat voor jou helemaal goed voelt...

Riska

Helemaal eens. Als dat voor jou persoonlijk goed voelt moet je het vooral doen!

Inderdaad ook mee eens! Ik zeg niet dat ik het zelf zo snel zal doen, sterker nog; helemaal niet.... Maar dat is in principe iedereen voor zich.... En ik probeerde net al aan te geven dat iedereen ook een mening mag hebben, maar wel onderbouwd graag (mijns inziens)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 19:51

Ach, meningen mogen blijkbaar niet altijd geuit worden, of het wordt afgedaan als kwetsend...

Terug naar “Archief”