Christus lijden voor heel de wereld?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 05 feb 2005 10:00

waarnemer schreef:
jas schreef: Bij de eerste oprechte zucht die wij slaken, doet Hij dat ook.

Is dit niet remonstrants? Als je nu maar oprecht zucht, dan verhoord God je. Hier ligt de grond toch weer in de mens, in het "oprechte" bidden.
Goddelozen worden gerechtvaardigd en geen oprechten.

hoe zou "klopt en u zal open gedaan worden' er in figuurlijke zin uit zien?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2005 12:00

jas schreef:De verdienste van Christus strekt zich uit over alle mensen maar niet alle mensen zullen Hem door het geloof aannemen. Christus heeft niet tevergeefs geleden, dat staat vast. Het getal is bepaald, staat vast. Alleen, wij weten niet of wij er eentje van zijn. Daarom hebben we daar verder ook niets mee te maken en moeten we gewoon net zo lang de Heere aanhoudend smeken tot Hij ons in liefde aanneemt. Bij de eerste oprechte zucht die wij slaken, doet Hij dat ook. Want Hij is getrouw en die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.

Als het getal al vast staat, waarom kan God dan volgens de bijbel nog namen toevoegen en schrappen aan het boek der levenden? Waarom staan die er dan van tevoren niet alvast in.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 19:37

waarnemer schreef:

Is dit niet remonstrants? Als je nu maar oprecht zucht, dan verhoord God je. Hier ligt de grond toch weer in de mens, in het "oprechte" bidden.

Nee, dat is niet remonstrants, want een mens kan niet oprecht zuchten en bidden. Dan is het toch van de Heere, ook al beseft zo iemand dat op dat moment zelf nog niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 00:07

waarnemer schreef:

Nee mijn beste, want als je goed doorredeneert, is degene die een oprechte zucht slaakt op hetzelfde moment ook gerechtvaardigd, en van Gods kant zelfs in tijd iets daarvoor. Anders kan het geen oprechte zucht zijn. Maar door die zucht mag de zondaar zich verhoord weten. Hij zal het ook weten dat hij een oprechte zucht geslaakt heeft.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 00:11

Marnix schreef:
jas schreef:De verdienste van Christus strekt zich uit over alle mensen maar niet alle mensen zullen Hem door het geloof aannemen. Christus heeft niet tevergeefs geleden, dat staat vast. Het getal is bepaald, staat vast. Alleen, wij weten niet of wij er eentje van zijn. Daarom hebben we daar verder ook niets mee te maken en moeten we gewoon net zo lang de Heere aanhoudend smeken tot Hij ons in liefde aanneemt. Bij de eerste oprechte zucht die wij slaken, doet Hij dat ook. Want Hij is getrouw en die tot Hem komt zal Hij geenszins uitwerpen.

Als het getal al vast staat, waarom kan God dan volgens de bijbel nog namen toevoegen en schrappen aan het boek der levenden? Waarom staan die er dan van tevoren niet alvast in.

Die staan er ook tevoren al in. Alleen, er is geen mens die in Gods boek kan kijken en ooit gekeken heeft. Het is een manier om voor te stellen welke eigenschappen degene hebben die God heeft uitverkoren. En dat het niet hebben van de eigenschappen van de ware gelovige in elk geval geen bewijs is dat men wel uitverkoren is. M.a.w. alleen de ware gelovigen staan in dat boek en God deelt ook alleen aan hen mee dat ze er in staan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 feb 2005 22:21

Volgens mij staat dat er niet hoor.... er staat toevoegen/schrappen. Niet iets over inzage in het boek.... Of moeten we de bijbel op dit punt maar niet te letterlijk nemen? Staan ze al wel in het boek maar zegt de bijbel gewoon wat anders dan wij vinden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 23:36

Marnix schreef:Volgens mij staat dat er niet hoor.... er staat toevoegen/schrappen. Niet iets over inzage in het boek.... Of moeten we de bijbel op dit punt maar niet te letterlijk nemen? Staan ze al wel in het boek maar zegt de bijbel gewoon wat anders dan wij vinden?

We lezen in Openb. 21:27; En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams. En in Openb. 13:8; En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.".
2 Kor. 1:22;"Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven."
Uit deze verzen blijkt het volgende:
- In het nieuwe Jeruzalem komen alleen degenen die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
- degenen wier namen in dit boek geschreven zijn, zullen ervoor bewaard worden het beest te aanbidden. Allen die niet in dit boek staan, zullen dat beest nl. wel aanbidden.
- de uitverkorenen zijn verzegeld met het onderpand van de Geest. Zij kunnen niet uit het boek geschrapt worden. Het is dus een manier van spreken zodat men er op let dat wanneer men goddeloos handelt hiermee tekenen vertoont van degenen die niet in dat boek staan.

André

Berichtdoor André » 06 feb 2005 23:52

jas schreef:- In het nieuwe Jeruzalem komen alleen degenen die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
- degenen wier namen in dit boek geschreven zijn, zullen ervoor bewaard worden het beest te aanbidden.

Geloof jij dat het boek des levens des Lams reeds voltooid is?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 07 feb 2005 14:31

Het boek des levens staat vast. Degenen die zalig zullen worden staan daar al in. Maar dit neemt echt niet weg dat wij lijdelijk moeten gaan afwachten. Echt niet, want zo spreekt de Bijbel niet.

Christus is een algemene voldoening gestorven. (Dat Christus bloed voor 1 zondaar genoeg zou zijn, maar ook voor iedereen). En daarom kan en MOET iedereen komen omdat God recht op je leven heeft.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2005 16:38

Spreek je nu jezelf niet tegen? Als het boek al af is hebben we door ons gedrag toch geen invloed daarop? Als iemand gelofot oet hij dat omdat hij in dat boek staat en als iemand niet gelooft omdat hij daar niet in staat?

Jas, jou tekst sluit niet uit wat ik zeg..... Er staan al een hoop mensen in dat boek.... maar blijkbaar kunnen er nog wel namen uit of bij komen.... Jou teksten sluiten dat niet uit

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 07 feb 2005 17:00

Marnix schreef:blijkbaar kunnen er nog wel namen uit of bij komen....

Oei.. wat zou dat vreselijk onzeker zijn!! Dan zou God geen God meer zijn op wie je vertrouwen kunt, want straks word je ineens uit Zn boek gehaald!! Dat kan toch niet?! 'Gode zijn AL Zijn werken van eeuwigheid bekend!!' Dat geeft toch iets meer houvast...
Nee, ik geloof echt niet dat de inhoud van het Boek des Levens nog verwisselbaar is, dat is ook onbijbels denk ik, om dat te denken...

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 feb 2005 17:26

Echter, dan haal je God naar beneden naar onze dimensie en ons begrip van eeuwigheid. In Gods begrip van eeuwigheid kan hij wel een handeling verrichten en dus ook iemand toevoegen aan het boek of verwijderen. Anders zou God geregeerd worden door zijn eigen voorzienigheid. Sterker nog, Hij zou de slaaf zijn van zijn eigen voorzienigheid. U stelt immers; Hij weet van te voren wat Hij gaat doen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 07 feb 2005 17:33

Floefloe schreef:U stelt immers; Hij weet van te voren wat Hij gaat doen.

Ik stel dat niet, dat zegt de Bijbel volgens mij.. ja idd Handelingen 9:18!! (SV)

Dus ik weet niet wat wij als 'verduisterde mensjes' daar tegenin te brengen hebben?!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 feb 2005 17:56

Floefloe schreef:Echter, dan haal je God naar beneden naar onze dimensie en ons begrip van eeuwigheid. In Gods begrip van eeuwigheid kan hij wel een handeling verrichten en dus ook iemand toevoegen aan het boek of verwijderen. Anders zou God geregeerd worden door zijn eigen voorzienigheid. Sterker nog, Hij zou de slaaf zijn van zijn eigen voorzienigheid. U stelt immers; Hij weet van te voren wat Hij gaat doen.

je hebt helemaal gelijk volgens mij!

God kan mensen uit het boek halen, en in het boek zetten. God kijkt neer vanuit een tijdloze eeuwigheid een een tijdelijke aarde. Dat zijn twee verschillende dimensies.
De eeuwigheid is gewoon te groot voor ons om het te kunnen snappen. de uitverkiezing is iets van God en voor God. Wij weten wat God wil! zijn wil maakt hij ons bekent. En daar hebben wij tijdelijke mensen genoeg aan!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 07 feb 2005 18:12

hijwel schreef:
Floefloe schreef:Echter, dan haal je God naar beneden naar onze dimensie en ons begrip van eeuwigheid. In Gods begrip van eeuwigheid kan hij wel een handeling verrichten en dus ook iemand toevoegen aan het boek of verwijderen. Anders zou God geregeerd worden door zijn eigen voorzienigheid. Sterker nog, Hij zou de slaaf zijn van zijn eigen voorzienigheid. U stelt immers; Hij weet van te voren wat Hij gaat doen.

je hebt helemaal gelijk volgens mij!

God kan mensen uit het boek halen, en in het boek zetten. God kijkt neer vanuit een tijdloze eeuwigheid een een tijdelijke aarde. Dat zijn twee verschillende dimensies.
De eeuwigheid is gewoon te groot voor ons om het te kunnen snappen. de uitverkiezing is iets van God en voor God. Wij weten wat God wil! zijn wil maakt hij ons bekent. En daar hebben wij tijdelijke mensen genoeg aan!

In letterlijke betekenis kan God dat ook, maar wie in het Boek geschreven is zal er nooit meer uitgehaald worden. Mag ons geloof dan niet zeker zijn? Als je eruit gehaald kunt worden lijkt me dat erg sterk. Je geloof zou veel zwakker zijn.

Gods besluit van eeuwigheid zal nooit veranderen. En zeker, de uitverkiezing is er wel, maar wij blijven daar vanaf. Die is niet voor ons. Wij krijgen alleen het bevel van geloof en bekering mee, en dat moet genoeg zijn.
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”