Marnix schreef:Volgens mij staat dat er niet hoor.... er staat toevoegen/schrappen. Niet iets over inzage in het boek.... Of moeten we de bijbel op dit punt maar niet te letterlijk nemen? Staan ze al wel in het boek maar zegt de bijbel gewoon wat anders dan wij vinden?
We lezen in Openb. 21:27; En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams. En in Openb. 13:8; En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen
niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.".
2 Kor. 1:22;"Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven."
Uit deze verzen blijkt het volgende:
- In het nieuwe Jeruzalem komen alleen degenen die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
- degenen wier namen in dit boek geschreven zijn, zullen ervoor bewaard worden het beest te aanbidden. Allen die niet in dit boek staan, zullen dat beest nl. wel aanbidden.
- de uitverkorenen zijn verzegeld met het onderpand van de Geest. Zij kunnen niet uit het boek geschrapt worden. Het is dus een manier van spreken zodat men er op let dat wanneer men goddeloos handelt hiermee tekenen vertoont van degenen die niet in dat boek staan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )