Psalm 50:15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Psalm 50:15

Berichtdoor debbie » 07 feb 2005 10:00

Wat vinden jullie van Psalm 50:15?

En roep Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen,
en gij zult Mij eren.

Hebben jullie daar wel eens een preek of meditatie of bijbelstudie over gehoord, of wat is jullie mening over dit bijbelgedeelte? Zelf heeft dit bijbelgedeelte mij erg bemoedigd om belijdenis af te leggen, over een paar maanden.

debbie

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 feb 2005 11:12

Een erg mooi gedeelte Debbie! Het is WAAR wat hier staat, dus laat het een extra aansporing zijn om in alles wat je benauwd naar de Heere toe te gaan! Tegelijkertijd geeft het gedeelte ook aan dat de dank niet mag/kan ontbreken. Dat moet ook niet vergeten worden.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 09 feb 2005 07:15

Ik heb een keer Ds. Karens over deze text gehoord. Ik vind het een zeer bemoedigende text. Een text met 2 beloftes n.l: Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren!

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 09 feb 2005 13:26

heeeel mooi vers!!!

gaaf dat je belijdenis gaat doen!

Gods zegen en een hele mooie belijdenisdienst ( en n mooi leven na die dienst!!!) toegewenst!!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Melody

Berichtdoor Melody » 09 feb 2005 19:50

Mapleleaf schreef:Ik heb een keer Ds. Karens over deze text gehoord. Ik vind het een zeer bemoedigende text. Een text met 2 beloftes n.l: Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren!

"gij zult mij eren" een belofte? leg uit

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 09 feb 2005 20:20

Melody schreef:
Mapleleaf schreef:Ik heb een keer Ds. Karens over deze text gehoord. Ik vind het een zeer bemoedigende text. Een text met 2 beloftes n.l: Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren!

Als je God aanroept in je benauwheid, Hem bidt om hulp dan zal Hij die ook geven! Hij zal Zelf uitkomst geven! Daarnaast zal vebindt hij er ook de dankbaarheid al aan in dit vers... God zal Zelf ook de oprechte dankbaarheid in het hart werken voor Zijn grote daden.
In dat opzicht kun je het m.i. ook als een belofte zien.....

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 feb 2005 22:02

Ik denk dat je hierbij ook Mattheüs 7:7,8 mag pakken: bid en u zal gegeven worden, zoekt en gij zult vinden.

Als je in de benauwdheden zit, en bid tot God, zal je gebed verhoord worden. Anders zou de Bijbel niet kloppen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: Psalm 50:15

Berichtdoor Annemieke86 » 15 feb 2005 16:50

debbie schreef:Wat vinden jullie van Psalm 50:15?

en gij zult Mij eren.

Hebben jullie daar wel eens een preek of meditatie of bijbelstudie over gehoord, of wat is jullie mening over dit bijbelgedeelte? Zelf heeft dit bijbelgedeelte mij erg bemoedigd om belijdenis af te leggen, over een paar maanden.

debbie

God's zegen in deze tijd debbie, ik doe op 13 maart Belijdenis (en ik word gedoopt). Ik voel dus met je mee :D
Afbeelding

prinsesje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor prinsesje » 15 feb 2005 21:00

Melody schreef:
Mapleleaf schreef:
Ik heb een keer Ds. Karens over deze text gehoord. Ik vind het een zeer bemoedigende text. Een text met 2 beloftes n.l: Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren!

Als je God aanroept in je benauwheid, Hem bidt om hulp dan zal Hij die ook geven! Hij zal Zelf uitkomst geven! Daarnaast zal vebindt hij er ook de dankbaarheid al aan in dit vers... God zal Zelf ook de oprechte dankbaarheid in het hart werken voor Zijn grote daden.
In dat opzicht kun je het m.i. ook als een belofte zien.....

Ik zie het eren van de Alergrootste ook als een zegen.

Ik moet er even over nadenken om dit onder woorden te brengen. Verder heb ik weleens uitleg over dit vers gehoord, toen werd het voorgesteld als het noodnummer van G'd zoals wij 1-1-2 kennen (toen nog 06-11) Zo moeten wij ook deze tekst kennen en vooral gebruiken.

Heb ik wel veel aangehad...als ik in nood zat dacht ik...OJA!!!

Liefs

prinsesje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor prinsesje » 17 feb 2005 09:14

Ik heb nog even nagedacht waarom 'en gij zult Mij eren' een belofte is...

Een belofte is iets goeds een zegen, waarom is het Eren van Onze God een zegen??

Ik ervaar het in iedergeval wel degelijk als een zegen...als je God kunt eren is de weg tussen jou en God open... Dat zeg je God hoeveel je van Hem houdt, wat Hij voor je betekend...in woorden, maar ook in daden. Door gehoorzaamheid kun je ook laten zien dat je van Hem houdt!

Even een menselijke vergelijking om aan te duiden wat ik bedoel met de zegen die hieraan is.

Ik geloof dat een vrouw en man geschapen zijn naar Gods beeld, dat je hierin een stukje kunt zien van hoe God is. Als je als vrouw/ meisje tegen je man/ vriend kan zeggen: Ik hou van jou! Wat doet dat met de ander, jou en jullie samen??? Is dat een zegen of niet???

Als je leeft om God te eren zal Hij hieraan ook weer zijn zegen geven...zal het een weerspraak worden tussen jou en Hem (kijk maar naar alle bijbelse figuren..., ód is dezelfde, gister, heden en in de toekomst!)

Liefs Prinsesje

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 feb 2005 09:55

Van iemand kunnen houden en mogen houden is een grote zegen...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

lady Li
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor lady Li » 19 feb 2005 14:15

Ik heb ook wel eens een preek hierover gehoord. Daarin werd ook heel nadrukkelijk gewaarschuwd. Nl. als je God aanroept kan dat niet vrijblijvend. Je mag God aanroepen en God wil je ook helpen, maar eigenlijk beloof je God ook te eren. Dus als je nadat God jou heeft geholpen gewoon weer verder leeft, laad je dus extra schuld op je.

Verder vind ik het zelf een fanatstische tekst die mij in moeilijke situaties heel veel troost en vertrouwen op God heeft gegeven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Psalm 50:15

Berichtdoor Boekenlezer » 10 mar 2005 11:02

debbie schreef:Wat vinden jullie van Psalm 50:15?

en gij zult Mij eren.

debbie

Ik vind het meer dan zo maar een mooi tekstversje. Ik zou eerst eens moeite doen om dit vers eens in het geheel van de psalm te bekijken. In wat voor verband staat dit vers?
Dan blijkt dat dit staat in de sfeer van Gods rechtspraak. Dat lezen we in de eerste 6 verzen:

1 Een psalm van Asaf. De God der goden, de HEERE spreekt, en roept de aarde, van den opgang der zon tot aan haar ondergang.
2 Uit Sion, de volkomenheid der schoonheid, verschijnt God blinkende.
3 Onze God zal komen en zal niet zwijgen; een vuur voor Zijn aangezicht zal verteren, en rondom Hem zal het zeer stormen.
4 Hij zal roepen tot den hemel van boven, en tot de aarde, om Zijn volk te richten.
5 Verzamelt Mij Mijn gunstgenoten, die Mijn verbond maken met offerande!
6 En de hemelen verkondigen Zijn gerechtigheid; want God Zelf is Rechter. Sela.

Het lijkt wat op het begin van Hosea 4:
Hoort des HEEREN woord, gij kinderen Israëls! want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands...
...waarbij het woord twist (רִיב riv) ook goed te vertalen valt als: rechtzaak. Alleen komt mij de toon van Hosea 4 een heel stuk strenger over.

Vervolgens worden de woorden van de rechtzaak dan concreter, zoals uiteraard te verwachten is:

7 Hoort, Mijn volk! en Ik zal spreken; Israël! en Ik zal onder u betuigen; Ik, God, ben uw God.
8 Om uw offeranden zal Ik u niet straffen, want uw brandofferen zijn steeds voor Mij.
9 Ik zal uit uw huis geen var nemen, noch bokken uit uw kooien;
10 Want al het gedierte des wouds is Mijn, de beesten op duizend bergen.
11 Ik ken al het gevogelte der bergen, en het wild des velds is bij Mij.
12 Zo Mij hongerde, Ik zou het u niet zeggen; want Mijn is de wereld en haar volheid.
13 Zou Ik stierenvlees eten, of bokkenbloed drinken?

Het blijkt dus tegen een verkeerde manier van godsdienst te gaan. Die offerdienst werd blijkbaar verkeerd opgevat.
Als je gaat nadenken over de vraag, op welke manier die misvatting was, dan kun je verschillende mogelijkheden bedenken:
- Werd er vergeving verwacht door de offers zelf? De offerdienst was immers niet de vergeving zelf, maar een symbool daarvan. Het verwees naar Christus, die als enige de werkelijke vergeving kon bewerkstelligen met zijn offer. God is de vergever, niet de offers.
- Werd er te gemakkelijk over de vergeving en de genade gedacht? Zo van: 'Ach God vergeeft het wel, en voor de rest doet ons leven er niet zo toe.'? 'Pardonner ç'est son métier.'? Dus godsdienstigheid zonder de besnijdenis van het hart (Deut. 10:16, Deut. 30:6, Jer. 4:4, Rom. 2:25-29), dat is: zonder bekering en wedergeboorte?
Ik denk dat de misvatting vooral in het tweede punt het beste verwoord is. Waarmee ik het eerste punt niet uitsluit. Het kan immers ook heel goed samengaan.

Dan volgen er positieve adviezen:

14 Offert Gode dank, en betaalt den Allerhoogste uw geloften.
15 En roept Mij aan in den dag der benauwdheid; Ik zal er u uithelpen, en gij zult Mij eren.

Hier gaat het dus over de ware dankbaarheid.

De rechtspraak wordt nog wat nader gepreciseerd:

16 Maar tot den goddeloze zegt God: Wat hebt gij Mijn inzettingen te vertellen, en neemt Mijn verbond in uw mond?
17 Dewijl gij de kastijding haat, en Mijn woorden achter u henenwerpt.
18 Indien gij een dief ziet, zo loopt gij met hem; en uw deel is met de overspelers.
19 Uw mond slaat gij in het kwade, en uw tong koppelt bedrog.
20 Gij zit, gij spreekt tegen uw broeder; tegen den zoon uwer moeder geeft gij lastering uit.

Het onderwijs van de Thora moet dus wel in praktijk gebracht worden! Als het slechts een theorie is, die in het hoofd zit, dan is dat onvoldoende. Er moet naar geleefd worden! Immers, een waar geloof wordt gekenmerkt door liefde tot Gods geboden.
Hoe lief heb ik Uw wet! Zij is mijn betrachting den gansen dag. Psalm 119:97
En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren. 1 Joh. 2:3
De rechtzaak van God keert zich hier tegen hen bij wie Gods wet niet na aan het hart ligt. De mensen bij wie het niet teer ligt, maar die zonder gewetenslast in staat zijn tot zondigen.

En dan nog het slot van de psalm, waarin weer een opwekking volgt tot een godzalig leven:

21 Deze dingen doet gij, en Ik zwijg; gij meent, dat Ik te enenmale ben, gelijk gij; Ik zal u straffen, en zal het ordentelijk voor uw ogen stellen.
22 Verstaat dit toch, gij godvergetenden! opdat Ik niet verscheure en niemand redde.
23 Wie dankoffert, die zal Mij eren; en wie zijn weg wel aanstelt, dien zal Ik Gods heil doen zien.

Vanuit het rechtspreken van de verzen 16-20 gaat het hier geleidelijk over in een opwekking tot het ware godzalige leven.

Het feit dat dit een psalm is, en geen profetie, heeft denk ik ook wel iets te zeggen. Het boek van de psalmen is anders dan de andere bijbelboeken. Moet je bij andere bijbelboeken altijd op het geheel van het boek letten, psalmen zijn meer zelfstandige gehelen, waarbij niet sprake is van een doorlopende lijn van begin tot eind zoals in andere bijbelboeken. Ja, er kan best sprake zijn van schikking binnen het boek van de psalmen. Maar het is anders dan bij andere bijbelboeken. Een psalm werd per psalm opgesteld. En er kan best aardig wat tijd liggen tussen de oudste en de jongste psalm.
De psalmen zingen wij in de kerk. En dat is een heel oude gewoonte. Ook Israël deed dat al, i.i.g. in de synagoge. Het kan best zijn dat ze ook een plaats hadden in de tempeldienst. Ik denk van wel. Dat betekent dan dus: het heeft universele betekenis. Dat zie je ook aan hoe psalmen geschreven zijn: er wordt meestal geen tijd genoemd, geen historische omstandigheden. Die doen er blijkbaar niet zo toe, terwijl die in andere bijbelboeken vaak wel heel belangrijk zijn.
Verder de lijnen doortrekkend: deze psalm heeft dus iets te zeggen, wat ook vandaag nog onverminderd van kracht is. Ook vandaag bestaat het gevaar om te gemakkelijk met de genade om te gaan. Het gevaar van een leven waarin men ten onrechte zich op Gods verbond en zijn genade beroept, omdat het stuk van de dankbaarheid niet gekend wordt. Geen begeerte om naar Gods wet te leven.
Deze psalm vormt dus een indringende waarschuwing tegen oppervlakkige godsdienst. Het bevat daarbij ook opwekkingen tot het ware godzalige leven.

Er zal ongetwijfeld meer te zeggen zijn over deze psalm en meer uit te leggen, maar hier laat ik het even bij wat betreft deze bijdrage.
Het was i.i.g weer eens een leerzame en nuttige studie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”