Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 05 feb 2005 18:46

PeterD schreef:Uiteraard laat ik ieder in zijn/haar waarde, en wil niemand bloemen onthouden. Verwacht ze alleen niet van mij.

waarom niet als ik vragen mag??
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 05 feb 2005 18:51

Ik zit op dit moment naar het Eo programma "Nederland zingt" te luisteren. Wat mij heel erg sprak waren de volgende zinnen;

"draag mij Heer voorbij de tijd
draag mij aan de dood ontheven"

en daar horen bloemen bij, daar horen ballonnen bij, daar hoort "feest" bij. Als het zo'n feest mag zijn horen daar geen uitgestreken gezichten bij. Dan is het gewoon feest omdat Hij het bruilofsmaal heeft klaargezet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 05 feb 2005 23:57

PeterD schreef:
sela schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

Wat een grove opmerking. Dat moet je eens tegen een nabestaande zeggen, dat de kist met haar vader,moeder, man, of kindje een modderschuit is. Als je het tegen mij zei, zou ik moeite hebben om je geen hengst te geven.

dankje jas. op de kist van mijn vader lagen ook bloemen.

Wat ik er mee wil zeggen is dit. Bloemen op een graf of kist proberen het erge van de dood te verbloemen in mijn ogen. De combinatie klopt niet in mijn ogen. Iets moois (bloemen) passen niet bij iets vreselijks (de dood).

In Nederland hebben we daar een gezegde over. Iets met een vlag en een modderschuit.

@jas: fijn dat jij nu ook eens geschockeerd bent. Jij hebt al vele mensen hier tegen je in het harnas gejaagd.

Nee, ik ben niet geshoqueerd, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wel zijn. Ik heb een olifantenhuid dus mij doet dat persoonlijk niks. Maar ik heb wel empathie en zeker in dit soort gevoelige zaken zal ik mensen nooit veroordelen met zulke banale vergelijkingen. En dat ik mensen tegen me in het harnas jaag, ligt niet aan mijn kwetsende opmerkingen maar aan mijn soms controversiële stellingen waar men niet mee uit de voeten kan. Daarbij komt nog, wat ik doe, hoef jij niet te doen toch? En tot slot, waarom is de dood zo vreselijk? Als ik doodga mogen ze me in bloemen begraven, hoewel ik het zonde van hun geld zou vinden. Maar verder heb ik er niets op tegen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 00:04

PeterD schreef:Uiteraard laat ik ieder in zijn/haar waarde, en wil niemand bloemen onthouden. Verwacht ze alleen niet van mij.

Verder zag ik de opmerking dat de dood niet erg hoeft te zijn, en dat het dus niet iets vreselijks is. Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens. Als er zicht mag zijn op een beter leven na dit leven kan het een heel goede ruil zijn. Maar wat ik meer bedoelde was de oorzaak van de dood, de val in Adam. Als ik die in gedachten neem, is er geen reden om dat mooier voor te doen dan het is.

Als we sterven is het noodzakelijk dat we die val in Adam reeds voorbij zijn. We moeten sterven in het geloof van de opstanding van Jezus, niet in de val van Adam. Bij het laatste horen idd geen bloemen, eerder een boom, maar bij het eerste mogen van mij bloemen, allemaal prachtige stille getuigen van Gods schitterende schepping.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 feb 2005 00:20

Epicurus zei: als je leeft heb je niets met de dood te maken en als je dood bent is er niets meer. So why bother? Vrij toegepast: het maakt me momenteel niet zoveel uit hoe mijn begrafenis eruitziet. Dat laat ik maar aan mijn familieleden en pastor over.
Maar misschien laat ik later in bepaalde omstandigheden wel wat vastleggen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 feb 2005 00:30

fraternoster schreef:Epicurus zei: als je leeft heb je niets met de dood te maken en als je dood bent is er niets meer. So why bother? Vrij toegepast: het maakt me momenteel niet zoveel uit hoe mijn begrafenis eruitziet. Dat laat ik maar aan mijn familieleden en pastor over.
Maar misschien laat ik later in bepaalde omstandigheden wel wat vastleggen.

Ik wil in elk geval dat op mijn begrafenis Gods Naam verheerlijkt wordt en dat er iets zinnigs gezegd wordt. Met bloemen bijvoorbeeld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 feb 2005 04:06

Verder zag ik de opmerking dat de dood niet erg hoeft te zijn, en dat het dus niet iets vreselijks is. Gedeeltelijk ben ik het daar mee eens. Als er zicht mag zijn op een beter leven na dit leven kan het een heel goede ruil zijn. Maar wat ik meer bedoelde was de oorzaak van de dood, de val in Adam. Als ik die in gedachten neem, is er geen reden om dat mooier voor te doen dan het is.

Maar maken bloemen de dood mooier dan?!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 06 feb 2005 09:42

Aragorn schreef:

Maar maken bloemen de dood mooier dan?!

neuh!!
maar wat bedoele jullii met de val van Adam?? :oops:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 08:41

yvonne schreef:

waarom niet als ik vragen mag??

Dat mag je vragen, maar het antwoord heb ik een aantal posts terug al gegeven. Ik vind het er niet bij passen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 feb 2005 08:42

yvonne schreef:maar wat bedoele jullii met de val van Adam?? :oops:

Lees Genisis 3 eens.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 feb 2005 11:48

Ik heb niet alles gelezen maar wil ingaan op de opstanding des vleses die Pierro aanhaalt waardoor je jezelf niet mag cremeren. Mijn vader heeft als brandweerman ooit vier compleet verkoolde lijken van kinderen uit een huis gehaald, denk je dat daar nog iets, maar dan ook iets van te maken viel? Men had geen idee wie wie was, alleen aan de lengte kon men nog iets zien. En denk je dat een 'stoffelijk overschot' nog intact blijft als je eeuwen onder de grond ligt? Ik zie de opstanding des VLESES absoluut niet als argument tegen crematie. M.i. staat God daarboven. En m.i. behoor je de opstanding des vleses niet zo letterlijk te nemen. Of laat jij jezelf invriezen/balsemen whatever om je lichaam intact te laten?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 07 feb 2005 11:53

Volgens mij zijn er veel duidelijkere aanwijzingen in de bijbel dat je niet mag cremeren dan de hierboven genoemde, weet alleen even niet precies waar in de bijbel.
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 feb 2005 12:16

Snorbaarder schreef:Volgens mij zijn er veel duidelijkere aanwijzingen in de bijbel dat je niet mag cremeren dan de hierboven genoemde, weet alleen even niet precies waar in de bijbel.

Het woord "cremeren" of "crematie" komt niet in de Bijbel voor. Het woord "verbranden" wordt voornamelijk gebruikt voor het brengen van offers of het verbranden van kwade dingen ( Jesaja 9: "iedere laars die dreunend stampt, en elke mantel waar bloed aan kleeft, ze worden verbrand").
Maar dit alles dus niet in relatie tot verbranden van mensen nadat zij zijn overleden, kortom wat wij "cremeren" noemen.

Riska

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 feb 2005 12:38

Wat ik tijdens mijn begravenis zou willen gezongen hebben is een psalm die ook bij mijn opa gezongen is tijdens de dienst en dat is:

psalm 43:

"Dan ga ik op tot Gods altaren...."

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 07 feb 2005 12:54

kurtyo schreef: Of laat jij jezelf invriezen/balsemen whatever om je lichaam intact te laten?

Balsemen van een overleden is tot op heden in Nederland verboden, behalve voor leden van het koninklijk huis, omdat deze niet onder de Wet op de Lijkbezorging vallen. Alleen voor overledenen die naar het buitenland gebracht worden is een vorm van balsemen toegestaan.

Overigens, balsemen steld het verval slechts op korte termijn uit. Na verloop van enkele weken treed toch de lijkontbinding in. Invriezen is in Nederland geen wettige vorm van lijkbezorging.

Terug naar “Archief”