Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pierro
Mineur
Mineur

Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:01

Mensen, ik maak me ernstig zorgen om het inhoudelijk gehalte van de laatste tijd hier op Refoweb. En met name als het gaat om de inhoudelijke discussies rondom het geloof. Men propageert maar raak, alles mag en moet kunnen, iedereen heeft wel een eigen mening en maakt dit zo duidelijk mogelijk kenbaar.... Maar waar blijft de duidelijk toetsing aan God's Woord?! En een eerlijke interpretatie hiervan???
Mijns inziens een zorgelijke ontwikkeling!
Maar wat te doen tegen deze inhoudelijke vervlakking??!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 19:07

Gods Woord meer laten spreken?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:22

Bedankt Yael, dat is zeker DE optie lijkt mij!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 feb 2005 20:01

Er wordt hier bedroevend veel water bij die kostelijke wijn van Gods Woord gegoten. :(

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:14

caprice schreef:Er wordt hier bedroevend veel water bij die kostelijke wijn van Gods Woord gegoten. :(

Precies ja, dat bedoelde ik ook. Aangezien er zoveel eigen meningen centraal staan, eigen interpretaties van God's Woord e.d.
Dat is bijzonder triest, want de eerlijke en objectieve toetsing aan DE norm, God's Woord, wordt dan niet meer gevonden...
Vooral m.b.t. de discussies op het gebied van levensstijl en dergelijke zijn zeer bedroevend, en die eigen interpretaties vind je ook volop terug in de inhoudelijke discussies over de leer... Zoveel vervlakking, triest gewoon!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 20:18

ok en wat gaan we er aan doen? ik bedoel die conclussie kun je wel trekken, maar laat dan een ander (reformatorisch) geluid horen met de Bijbel als basis. want soms heb ik het gevoel dat degene die echt reformatorisch zijn weglopen van het forum. (of heb ik dat verkeerd?)
wat mij soms steekt persoonlijk is wanneer Gods Woord niet meer als onfeilbaar wordt gezien, dan kun je wel stoppen met discussieren want dan hou je niks over.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 20:18

Wat is er mis met eigen interpretaties? Ik bedoel, iedereen propageert toch z'n eigen interpretatie? Ik heb nog niemand gezien die dat niet doet.. :) Wel veel mensen die menen De Waarheid te bezitten, dat wel ja. Het teloorgaan van het besef van de relativiteit van de eigen interpretatie zou je idd als vervlakking kunnen zien..

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:30

Aragorn schreef:Wat is er mis met eigen interpretaties? Ik bedoel, iedereen propageert toch z'n eigen interpretatie? Ik heb nog niemand gezien die dat niet doet.. :) Wel veel mensen die menen De Waarheid te bezitten, dat wel ja. Het teloorgaan van het besef van de relativiteit van de eigen interpretatie zou je idd als vervlakking kunnen zien..

Uiteraard, en dat laatste bedoelde ik ook. En ik ben het zeker met je eens dat niemand iets kan zeggen zonder een eigen interpretatie te hebben van Gód's Woord. Maar dan is het mijns inziens zaak om zo dicht mogelijk bij dat Woord te blijven, en niet naar believen met teksten te gaan smijten of dingen uit de context halen. Daarbij vind ik het ook bedroevend dat er zoveel uit God's Woord verdraaid wordt en naar eigen believen zodanig wordt bewerkt dat het makkelijker uitkomt als het gaat om de levensstijl of discussies mbt de inhoudelijke leer....

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:32

Yael schreef:ok en wat gaan we er aan doen? ik bedoel die conclussie kun je wel trekken, maar laat dan een ander (reformatorisch) geluid horen met de Bijbel als basis. want soms heb ik het gevoel dat degene die echt reformatorisch zijn weglopen van het forum. (of heb ik dat verkeerd?)
wat mij soms steekt persoonlijk is wanneer Gods Woord niet meer als onfeilbaar wordt gezien, dan kun je wel stoppen met discussieren want dan hou je niks over.

Ach, als het laatste wat jij noemt niet serieus genomen wordt dan kun je zeker wel moedeloos worden.... En dat komt omdat men maar naar eigen believen alles interpreteert en de Bijbel niet meer als leidraad houdt, ja hooguit om nog wat dingen over te nemen en verder maar naar eigen believen te leven....

Cisca

Re: Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2005 20:49

Pierro schreef:Mensen, ik maak me ernstig zorgen om het inhoudelijk gehalte van de laatste tijd hier op Refoweb. En met name als het gaat om de inhoudelijke discussies rondom het geloof. Men propageert maar raak, alles mag en moet kunnen, iedereen heeft wel een eigen mening en maakt dit zo duidelijk mogelijk kenbaar.... Maar waar blijft de duidelijk toetsing aan God's Woord?! En een eerlijke interpretatie hiervan???

Sta mij toe, een misschien wat minder prettige opmerking te maken, gezien echter het feit dat u reeds meer dan 2 jaar hier geregistreerd staat (11-11-2002) en (terwijl ik dit schrijf) u in deze tijd 78 postings hebt geplaatst, vraag ik mij af, wat uw eigen bijdrage tegen de door u genoemde zorgelijke ontwikkeling is geweest.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 20:53

Cisca schreef:
Pierro schreef:Mensen, ik maak me ernstig zorgen om het inhoudelijk gehalte van de laatste tijd hier op Refoweb. En met name als het gaat om de inhoudelijke discussies rondom het geloof. Men propageert maar raak, alles mag en moet kunnen, iedereen heeft wel een eigen mening en maakt dit zo duidelijk mogelijk kenbaar.... Maar waar blijft de duidelijk toetsing aan God's Woord?! En een eerlijke interpretatie hiervan???

Sta mij toe, een misschien wat minder prettige opmerking te maken, gezien echter het feit dat u reeds meer dan 2 jaar hier geregistreerd staat (11-11-2002) en (terwijl ik dit schrijf) u in deze tijd 78 postings hebt geplaatst, vraag ik mij af, wat uw eigen bijdrage tegen de door u genoemde zorgelijke ontwikkeling is geweest.

Dat kan ik je precies vertellen... Ik ben hier sinds een paar maanden weer op het forum... Vroeger was ik nog weleens op de 'Slow chat' een dieptrieste bezigheid als ik het nu bekijk. Verspilling van mijn kostbare tijd. Maar goed, ik had dus toen heel wat meer postings maar op de een of andere manier zijn die verwijderd.
Maakt verder ook niet uit want het was toch maar een hoop onzin.
Daarbij komt dat ik eigenlijk nooit echt geinteresseerd was in de kerk en de leer en dergelijke, maar daar is verandering in gekomen. Zodoende ben ik de afgelopen maanden hier weer heel veel gaan lezen... Heel wat topics afgelezen, en wel de topics rondom het geloof en religie...
Her en der ben ik nu gaan reageren, maar als ik de tendens waarneem dan kom ik helaas tot de conclusie dat het droevig gesteld is met de inhoud hier. Vervlakking komt steeds meer openbaar..... Helaas!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 21:17

Pierro schreef:
Aragorn schreef:Wat is er mis met eigen interpretaties? Ik bedoel, iedereen propageert toch z'n eigen interpretatie? Ik heb nog niemand gezien die dat niet doet.. :) Wel veel mensen die menen De Waarheid te bezitten, dat wel ja. Het teloorgaan van het besef van de relativiteit van de eigen interpretatie zou je idd als vervlakking kunnen zien..

Uiteraard, en dat laatste bedoelde ik ook. En ik ben het zeker met je eens dat niemand iets kan zeggen zonder een eigen interpretatie te hebben van Gód's Woord. Maar dan is het mijns inziens zaak om zo dicht mogelijk bij dat Woord te blijven, en niet naar believen met teksten te gaan smijten of dingen uit de context halen. Daarbij vind ik het ook bedroevend dat er zoveel uit God's Woord verdraaid wordt en naar eigen believen zodanig wordt bewerkt dat het makkelijker uitkomt als het gaat om de levensstijl of discussies mbt de inhoudelijke leer....

Je bedoelt dus eigenlijk dat er teveel zomaar met teksten gesmeten wordt? Dat zie ik inderdaad ook gebeuren ja.. echter, vooral bij mensen die bepaalde levensstijlen juist NIET goedkeuren en hun onderbuikgevoelens proberen kracht bij te zetten door er een tekstje bij te halen.

Wat ik ook best een vervlakking vind is dat mensen zeggen dat iemand een onbijbelse mening verkondigt, goddeloos bezig is, alles maar naar eigen believen uitlegt, etc. zonder dat soort zinloze opmerkingen achterwege te laten en op inhoudelijke gronden de discussie te voeren.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 21:39

Aragorn schreef:
Pierro schreef:

Je bedoelt dus eigenlijk dat er teveel zomaar met teksten gesmeten wordt? Dat zie ik inderdaad ook gebeuren ja.. echter, vooral bij mensen die bepaalde levensstijlen juist NIET goedkeuren en hun onderbuikgevoelens proberen kracht bij te zetten door er een tekstje bij te halen.

Wat ik ook best een vervlakking vind is dat mensen zeggen dat iemand een onbijbelse mening verkondigt, goddeloos bezig is, alles maar naar eigen believen uitlegt, etc. zonder dat soort zinloze opmerkingen achterwege te laten en op inhoudelijke gronden de discussie te voeren.

Wat mij betreft kan er niet genoeg met teksten gesmeten worden, maar wel op de goede manier graag. En zeer consequent. Daarbij komt dat ik maar weinig reacties zie van mensen die hier bepaalde opvattingen van anderen afkeuren. En dat vind ik pas vervlakking. Aangezien ook hier langzaam aan de cultuur gaat heersen dat iedereen maar kan en mag zeggen wat hij/zijn wil, en dat zonder dit aan God's Woord te toetsen.
En als er geen plaats meer is voor kritiek op levensstijlen of naar, op bijbelse gronden, goddeloze levensstijlen enz. dan zegt dat voor mij al genoeg.... Kritiek is niet meer gewenst, en zeker niet kritiek op God's Woord, want dat komt helaas niet meer uit met onze meningen en interpretaties... En dan zie je het gebeuren dat men boos wordt, en mensen die kritiek uiten het verwijt krijgen dat ze oordelend bezig zijn enz. enz. enz. Heel droevig!

Cisca

Berichtdoor Cisca » 04 feb 2005 21:46

Pierro schreef:
Cisca schreef:

Dat kan ik je precies vertellen... Ik ben hier sinds een paar maanden weer op het forum... Vroeger was ik nog weleens op de 'Slow chat' een dieptrieste bezigheid als ik het nu bekijk. Verspilling van mijn kostbare tijd. Maar goed, ik had dus toen heel wat meer postings maar op de een of andere manier zijn die verwijderd.

Och, dieptriest zou ik dat nu ook weer niet willen noemen, niet alleen omdat ik er zelf ook wel kom, hoewel lang niet in ieder topic, er zitten toch ook wel een paar positieve kanten aan, je kunt het als afwisseling met serieuzere onderwerpen zien, om alles wel een beetje evenwicht te houden, je kunt niet alleen maar serieus bezig zijn, een beetje vrolijkheid op z'n tijd kan vast geen kwaad.
Daarbij, de jeugd die daar vertoeft, staat niet te "hangen" bij uw woning, of bij mijn flat, om er een grote puinhoop achter te laten :wink:

Pierro schreef:Daarbij komt dat ik eigenlijk nooit echt geinteresseerd was in de kerk en de leer en dergelijke, maar daar is verandering in gekomen. Zodoende ben ik de afgelopen maanden hier weer heel veel gaan lezen... Heel wat topics afgelezen, en wel de topics rondom het geloof en religie...
Her en der ben ik nu gaan reageren, maar als ik de tendens waarneem dan kom ik helaas tot de conclusie dat het droevig gesteld is met de inhoud hier. Vervlakking komt steeds meer openbaar..... Helaas!

Als ik het dus goed begrijp, heeft u, zoals u het nu ziet, in u begin hier, zelf meegeholpen aan de door u genoemde inhoudelijke vervlakking.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 21:58

Cisca schreef:
Pierro schreef:
Cisca schreef:

Och, dieptriest zou ik dat nu ook weer niet willen noemen, niet alleen omdat ik er zelf ook wel kom, hoewel lang niet in ieder topic, er zitten toch ook wel een paar positieve kanten aan, je kunt het als afwisseling met serieuzere onderwerpen zien, om alles wel een beetje evenwicht te houden, je kunt niet alleen maar serieus bezig zijn, een beetje vrolijkheid op z'n tijd kan vast geen kwaad.
Daarbij, de jeugd die daar vertoeft, staat niet te "hangen" bij uw woning, of bij mijn flat, om er een grote puinhoop achter te laten :wink:

Pierro schreef:Daarbij komt dat ik eigenlijk nooit echt geinteresseerd was in de kerk en de leer en dergelijke, maar daar is verandering in gekomen. Zodoende ben ik de afgelopen maanden hier weer heel veel gaan lezen... Heel wat topics afgelezen, en wel de topics rondom het geloof en religie...

Als ik het dus goed begrijp, heeft u, zoals u het nu ziet, in u begin hier, zelf meegeholpen aan de door u genoemde inhoudelijke vervlakking.

Uiteraard gaat het hier niet over de vrijetijdsbesteding van de jeugd maar om de inhoudelijke vervlakking en met name in de inhoudelijke discussies.
Daarbij maak ik dus een wezenlijk onderscheid tussen de 'slow chat' en de discusses met name rondom religie en geloof.
Wat betreft de 'slow chat' : daar heb ik zeker best wat gepost vroeger, maar dat maakt mij niet echt uit. Dat is het probleem niet, aangezien het toch gaat om zoveel mogelijk onzin volgens mij... Maar goed laat de ' slow chat' voor wat het is daar gaat het mij verder niet om.
Waar ik wel zorgen over heb is de vervlakking binnen de inhoudelijke discussies in de religie&geloof topics.... En daar ben ik me pas tot voor kort (enkele maanden) in gaan verdiepen. Het gaat mij daar om de ongefundeerde interpretaties, en allerlei meningen die niet gegrond zijn op God's Woord, discussies die gevoerd worden op basis van allerlei eigen inzichten maar waar geen plaats meer lijkt te zijn voor God's Woord....
Dat is mijns inziens het punt van vervlakking... (Zie tevens mijn postings hierboven ook mede in reactie op Aragorn)

Terug naar “Archief”