Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 17:00

Ik denk dat dit mijn begrafenis tekst wordt..

Verder wil ik het nog wel op papier gaan zetten wat ik belangrijk vindt wat de mensen die ik achterlaat nog moeten horen!

Joh 11: 25 Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 17:14

PeterD schreef:
yvonne schreef:
Riska schreef:
yvonne schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:
caprice schreef:Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

na ik vind het beter dan als er nooit iemand bij het graf komt,, :(

Waarom? Wat vind je daar dan nog?

het betekend gewoon heel veel voor me... :cry:
sorry hoor :?
:cry:
:cry:

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Je wéét dat die ander er eigenlijk niet meer is. Maar het is de plek waar je iemands lichaam neer hebt gelegd. Een lichaam dat je lief was om de persoon die erin huisde.
En af en toe daar even komen betekent een vorm van verbondenheid, van je even dichtbij de ander voelen. Dat mag toch?
Ik vind het heel legitiem en voor de een is rouwverwerking om er nooit meer te komen en voor de ander om dat af en toe wel te doen.
Respecteer dat van elkaar!

Riska

vind ik ook!!!!
:)

Laat ik duidelijk stellen dat ik ieder in zijn /haar waarde wil laten, maar ik er zelf dus totaal niet vind. Daarom dat ik graag wil weten waarom een ander daar wel wat kan vinden.

nou het gaat mij er om om te laten zien dat er iemand komt,, op het graf van me opa (die ik helemaal niet gekend heb) staat ook helemaal geen steen ofzo,, ik vind dat als je er plantjes opzet dat het toch lijkt dat er iemand komt of kwam,, ik vind het gewoon mooi,, en het is voor mij toch een soort bij hem zijn,,
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

joepie

Berichtdoor joepie » 04 feb 2005 18:08

Je vind inderdaad niets op het graf. Maar ik vind er wel wat. Ik vind er de rust om gewoon even stil te staan mijn iemand die mij lief was. De rust om te bidden. De gedachtenis aan iemand die daar ligt levend te houden.
Toch voor je gevoel er nog iets mee te doen.
Zorgen dat het graf waar het lichaam in ligt goed verzorgd wordt.
Dat deden tenslotte de vrouwen die naar het graf van Jezus gingen ook.
Zorgen dat het goed verzorgd werd.
Waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 feb 2005 18:50

joepie schreef:Je vind inderdaad niets op het graf. Maar ik vind er wel wat. Ik vind er de rust om gewoon even stil te staan mijn iemand die mij lief was. De rust om te bidden. De gedachtenis aan iemand die daar ligt levend te houden.
Toch voor je gevoel er nog iets mee te doen.
Zorgen dat het graf waar het lichaam in ligt goed verzorgd wordt.
Dat deden tenslotte de vrouwen die naar het graf van Jezus gingen ook.
Zorgen dat het goed verzorgd werd.
Waarom zouden wij dat dan niet mogen doen?

Inderdaad Joepie is er geen enkele reden waarom je dat niet zou doen. Het is een puur persoonlijke zaak. Mijn vriend is begraven op een natuurbegraafplaats. Ik ben er later nog 1 keer geweest om een boom op zijn graf te planten. En daarna niet meer. Geen steen, geen overbodige versieringen, maar gewoon een worden met de natuur. Maar dat is een persoonlijke keus en daarbij zijn wens. Ik heb er verder niets mee, hem vind ik er niet terug.
Toch weet ik uit ervaring dat er veel mensen zijn die soms zelfs dagelijks het graf van een geliefde bezoeken. Prima, niets mis mee. iedereen beleefd dat op zijn eigen manier. Ik vind wel dat als je er voor kiest om een grafmonument te plaatsen, je ook moet zorgen dat dit onderhouden word. Helaas blijkt in de praktijk dat dit nog al eens vergeten word. Veel begraafplaatsen worstelen met een overschot aan vervallen en verwaarloosde grafstenen.

Naar aanleiding van dit topic heb ik m'n eigen "uitvaartmap" vandaag weer eens gepakt. Mijn plekje staat al vast. Gewoon hier in La Nucia. Gewoon hier in m'n eigen huis opbaren en dan rechtstreeks naar de begraafplaats. Geen diensten of toespraken. En als m'n kist het huis word uitgedragen wil ik dat Frank Sinatra's "My way" keihard gedraaid word. Want dat nummer is passend voor mijn leven.
En op de begraafplaats, als m'n kist in de muur wordt geschoven wil ik dat het lied "De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren en getogen" wordt gespeeld.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 18:56

ik zou ook niet elke dag naar het graf willen,,
maar omdat ik er niet vaak kom kijk ik er toch heel erg naar uit om er weer heen te gaan!!
nu wil ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag een lichje op zijn graf,, alleen mag dat niet van me oma,, dat vind ik wel heel erg stom :? :cry:
why :?:
kzou niet weten,,
mischien dat we het toch gaan doen :)

zouden jullie gecremeerd of begraven willen worden?
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:03

yvonne schreef:ik zou ook niet elke dag naar het graf willen,,
maar omdat ik er niet vaak kom kijk ik er toch heel erg naar uit om er weer heen te gaan!!
nu wil ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag een lichje op zijn graf,, alleen mag dat niet van me oma,, dat vind ik wel heel erg stom :? :cry:
kzou niet weten,,

Waarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 19:17

[quote="PierroWaarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!"[/quote]

Oh? Verklaar je nader? Wat is er fout of niet fout aan cremeren of begraven? Wat heeft dat met geloof te maken?
Is mijn geest dan nog in mijn lichaam?

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:20

Riska schreef:[quote="PierroWaarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!"

Oh? Verklaar je nader? Wat is er fout of niet fout aan cremeren of begraven? Wat heeft dat met geloof te maken?
Is mijn geest dan nog in mijn lichaam?

Riska[/quote]

Mijns inziens is het absoluut fout ja om dat te doen. En wel omdat je dan het werk van onze Schepper, de HEERE, teniet doet. Zijn heerlijk scheppingswerk wordt dan zomaar vernietigd door ons... Maar als je niet in de schepping geloof, of in de wederopstanding des vleses, tja dan is het geen vreemde optie om je lichaam te cremeren....

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 19:35

Pierro schreef:
kzou niet weten,,

Waarom stel je deze vraag als ik het vragen mag? Is dat een optie voor je dan? Als wij eerlijk willen leven naar Gód's Woord dan zou dit toch geen vraag voor ons moeten zijn?!!

wrom niet??
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 19:37

Pierro schreef:Mijns inziens is het absoluut fout ja om dat te doen. En wel omdat je dan het werk van onze Schepper, de HEERE, teniet doet. Zijn heerlijk scheppingswerk wordt dan zomaar vernietigd door ons... Maar als je niet in de schepping geloof, of in de wederopstanding des vleses, tja dan is het geen vreemde optie om je lichaam te cremeren....

Ik geloof in de Schepping, ik geloof in de wederopstanding des vleses en toch zie ik niet waarom ik me niet zou mogen laten cremeren.
"Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Ik wil niemand afschrikken met voorstellingen wat er gebeurt met een lichaam, maar heb je er wel over nagedacht wat er nog van iemand over is na zoveel jaar? Dus wat is het verschil? Het ene gaat gewoon wat sneller dan het andere...

En ik acht mijn Schepper zeer wel in staat om mij een nieuw lichaam te geven, een lichaam zonder gebreken, zonder dat wat beschadigd is in dit leven, of ik nu begraven ben of gecremeerd.

Riska

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 04 feb 2005 19:38

yvonne schreef:
Pierro schreef:
kzou niet weten,,

wrom niet??

Zie mede het antwoord hierboven.
Andere vraag; geloof jij dat je geschapen bent door God?
Zo ja, dan zou het geen vraag voor je moeten zijn of je je wilt laten cremeren, want dan zou je je Schepper groot verdriet doen door Zijn werk te vernietigen.
Zo nee, dan vraag ik me af wat je diepste intenties zijn om je te laten cremeren, ben je dan toch bang dat er na dit leven nog iets is, en wil je om alles maar uit te sluiten je daarvoor 'indekken' en jezelf laten verbranden?!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 19:39

ik zeg toch niet dat ik gecremeerd wil worde?
ik vraag alleen wat JULLIE willen!! :?
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 19:42

Riska schreef:Ik geloof in de Schepping, ik geloof in de wederopstanding des vleses en toch zie ik niet waarom ik me niet zou mogen laten cremeren.
"Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren".
Ik wil niemand afschrikken met voorstellingen wat er gebeurt met een lichaam, maar heb je er wel over nagedacht wat er nog van iemand over is na zoveel jaar? Dus wat is het verschil? Het ene gaat gewoon wat sneller dan het andere...

En ik acht mijn Schepper zeer wel in staat om mij een nieuw lichaam te geven, een lichaam zonder gebreken, zonder dat wat beschadigd is in dit leven, of ik nu begraven ben of gecremeerd.

Riska

Jezus heeft Zich ook laten begraven en in deze horen wij ook Zijn voorbeeld te volgen.
Mi. is je laten cremeren niet volgens Gods Woord die altijd spreekt over begraven.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 19:43

yvonne schreef:ik zeg toch niet dat ik gecremeerd wil worde?
ik vraag alleen wat JULLIE willen!! :?

begraven worden.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 19:45

oke!!

eigenlijk is dit best wel een persoonlijk onderwerp voor mij,,
en ik heb hier zo me eigen meningen over die niet veel mensen hebben zeker niet!! maar ik vind hoe ikhet doe wel het beste,,
maarja slaat ook nergens op :P
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Terug naar “Archief”