Ellendekennis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 16:03

M@rije schreef:
Waarom zou je niet voluit kunnen zeggen dat je kind van God bent?

Dat kan wel, maar ik denk dat veel mensen daarmee wel te snel zijn. Dat is een gevoel hor, ik zeg niet dat het ook echt zo is. Ik vind het leven dat ik leid niet altijd goed genoeg om mij een kind van God te noemen.

Maar Hijwel, in Sodom en Gomorra waren toch ook geen 10 oprechte mensen meer te vinden? Ik bedoel: de wereld zoals die nu is vind ik veel van sodom en gomorra hebben hor. En ik denk dat veel mensen zich onterecht in de hemel rekenen. God is ook nog heilig hor...tis toch niet zomaar iemand? Ik worstel hier zelf ook nog veel mee hor, en wil wel graag weer een soort van zekerheid hebben. Dus wat dat betreft zeg ik helemaal niet dat je geen gelijk hebt, maar kprobeer de Bijbelse waarheid te vinden, snappie?

Je zegt: dat je je leven niet altijd goed genoeg vindt om je een kind van God te noemen. Ik snap je gedachte wel, en heb er zelf ook mee gezeten. Maar onze redding ligt gelukkig niet in onzelf. Maar in Jezus.

Wij hoeven niet te worstelen met onze zonde.. Maar we moeten God elke keer weer in ons leven laten Hij alleen kan de strijd met de duivel en de zonde overwinnen.

enne blijf zoeken naar de bijbelse waarheid, want Jezus zegt de waarheid maakt je vrij!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 16:05

Wij hoeven niet te worstelen met onze zonde..

Waarom niet dan? Je mag je toch over je zonde buigen en nadenken over je zondige bestaan? Dat moet toch ook weleens? Dat je je ECHT realiseert dat je fout zat? Want ik vind t erg makkelijk om te zeggen: Heere God, hier ben ik. Ik was fout. En nu is alles weer goed he?

Dat kan toch ook niet kloppen bij zo'n heilig God?
Engaged @ 07-01-2005

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 feb 2005 16:07

M@rije schreef:

Waarom niet dan? Je mag je toch over je zonde buigen en nadenken over je zondige bestaan? Dat moet toch ook weleens? Dat je je ECHT realiseert dat je fout zat? Want ik vind t erg makkelijk om te zeggen: Heere God, hier ben ik. Ik was fout. En nu is alles weer goed he?

Helemaal eens M@rije, zo werkt het ook niet in een relatie. Als ik iets verkeerd doe tegenover mijn vrouw, heb ik daar ook geen prettig gevoel over. Zo ook tegover God!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 16:18

PeterD schreef:Je moet het wel goed lezen Hijwel,

Ik schreef dat wij vanonszelf niet op God vertrouwen. Maar dat dit vertrouwen juist door God in ons gewerkt moet worden.

dit zeg jij....
Spreek je jezelf nu niet tegen? Je beaamt dat er van ons niets goeds te verwachten is. Hoe kunne wij ons vertrouwen dan ombuigen door op God te gaan vertrouwen. Geloof me, dat doen we echt niet! Wij willen dat niet, we willen het zelf doen.

van onze oude mens is er niks te verwachten..

Maar wie bepaalt waarneer God ons gaat vernieuwen van binnen. Wie bepaalt dat ik niet zou kunnen kiezen voor een leven met Jezus? God Geest werkt in ons zonder dat wij het door hebben. Daarom is het mogelijk om mensen te roepen om Jezus te gaan volgen. Om dat Gods Geest ook werkelijk de kracht geeft om dat te gaan doen!
Je mag nooit tegen iemand zeggen dat hij niet in staat is om Jezus te gaan volgen! (maar mischien is dat een andere discusie) God zelf zal wel beslissen of Hij de kracht geeft om ook daad werkelijk te laten volgen.

Je zegt dat wij niet willen en niet kunnen. dat is fout! Ik heb jaren lang in de kerk gezeten en hoorde dit jaren lang! En altijd heb ik gedacht ik wil voor God leven, heel mij leven wil ik overgeven aan Hem! Iedereen moet zelf kijken of hij wel of niet wil!

En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

mischien is dit een iets ander onderwerp..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 16:26

M@rije schreef:

tuurlijk moet je daar overna denken.. En vergeving vragen. Maar wij zelf moeten deze zonde niet overwinnen! Jezus is de overwinner van de zonde, Hij wil in ons onze verkeerde gedachten overwinnen.

serieus waar.. ik heb gevochten tegen zonden.. ik heb ze nooit kunnen overwinnen. Maar ik kwam er achter dat ik de zonde niet moest overwinnen. Maar dat ik simpel moest zeggen tegen Jezus: "jezus het gaat heel de tijd verkeerd ik kan de zonde niet overwinnen, ik geeft u mijn zonde. Zodra ik Jezus binnen liet in mijn zondige gedachtes zijn mijn gedachtens veranderd!

eerst had ik een zondige gedachten en d8 ik: "dat moet ik niet weer doen!" Ik had spijt en vroeg om vergeving. Maar ja de volgende keer deed ik het weer.. Ik bleef die stomme gedachtes houden, ikzelf kreeg die zonde niet overwonnen.

als ik nu zondige gedachten heb zeg ik "Jezus ik d8 verkeerd, wilt u mijn gedachten vullen met U?" En zo kan jezus steeds meer terein innemen in dat zwarte gat van mij! Hij wil het licht maken van binnen, en dat doet Hij ook!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 16:53

M@rije schreef:
Hm, God ziet Zijn kinderen toch aan in Jezus ofzo? Zonder zonden, etc

Ik denk dat God je zonden ook heus wel ziet hoor. Hij rekent ze je alleen niet meer aan als je ze beleden hebt. Dat is dan toch wat anders?

Dat is idd iets anders, vind ik ook lastig. Maar aan de andere kant is het misschien ook wel weer hetzelfde. Als iets echt, volmaakt, vergeven is, is het in feite ook weg en ziet degene die het vergeven heeft het niet meer.

Volgens mij is er ook een bijbeltekst waarin staat dat God mensen aanziet door Christus, en dus als zondeloos (want Christus is zondeloos).

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 19:06

Je zegt dat wij niet willen en niet kunnen. dat is fout

waarop baseer je dat dan? wil jij van binnen wel dan? uit jezelf?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 19:22

M@rije schreef:
Je zegt dat wij niet willen en niet kunnen. dat is fout

waarop baseer je dat dan? wil jij van binnen wel dan? uit jezelf?

Ik baseer dat op mijn willen. Ik wil voor God leven!
uit mijzelf? Nee denk ik niet, God heeft mij laten zien dat Hij het waard is en dat het beter voor mij is.

romeinen 7-8 geeft het wel een beetje weer denk ik:

16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst. 18 Immers, ik besef dat in mij, in mijn eigen natuur, het goede niet aanwezig is. Ik wíl het goede wel, maar het goede doen kan ik niet.

Mijn daden zijn in strijd met mijn wil. Ik doe geen zonde meer... maar de zonde die in mij woont. In mij woont niks goed (mijn oude natuur). Ik wil wel goed doen, maar ik kan het niet. Duidelijk toch.. Ik wil goed doen, zelf kan ik het niet dus laat ik het Jezus doen in mij!

Ons leven wordt immers niet langer beheerst door onze eigen natuur, maar door de Geest. 5 Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil.

dit is de kracht.. Onze oude wil is niet goed.. Maar God wil ons een nieuwe wil gegeven. En iedereen kan bij zichzelf nagaan of hij God wil volgen of niet.... Is jou wil al veranderd van: God willen haten naar God willen liefhebben?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 19:28

Ik baseer dat op mijn willen. Ik wil voor God leven!

Die wil begrijp ik, die heb ik ook. En die tekst erbij vind ik super uitgezocht trouwens. Maar je ontkomt er denk ik toch niet aan je toch zondig bent, en dan kan je je daar toch rot over voelen.
Als ik jou beledig, en ik doe dat 1 keer, dan vergeef je me misschien. Na 2 keer ben je boos, en na 3 keer wil je echt van mij niet meer weten. (hoewel dat officieel ook niet bijbels is, maar wel heel menselijk).
En dan te bedenken dat ik God iedere keer op het hart trap, en Hij mij iedere keer wil vergeven. Dat hij dat van me pikt! Maakt me heel blij en verdrietig tegelijk!
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 19:39

M@rije schreef:Die wil begrijp ik, die heb ik ook. En die tekst erbij vind ik super uitgezocht trouwens. Maar je ontkomt er denk ik toch niet aan je toch zondig bent, en dan kan je je daar toch rot over voelen.
Als ik jou beledig, en ik doe dat 1 keer, dan vergeef je me misschien. Na 2 keer ben je boos, en na 3 keer wil je echt van mij niet meer weten. (hoewel dat officieel ook niet bijbels is, maar wel heel menselijk).
En dan te bedenken dat ik God iedere keer op het hart trap, en Hij mij iedere keer wil vergeven. Dat hij dat van me pikt! Maakt me heel blij en verdrietig tegelijk!

ja is denk ik best wel persoonlijk. Ik ken wel veel mensen die daar het zelfde tegen aan kijken als jij. Toch heb ik voor mij zelf niet zo iets eigenlijk.
Ik weet dat ik nog dingen doe die niet goed zijn, gedachtes heb die niet zuiver zijn. Ik weet dat ik nog niet helemaal schoon ben van binnen. Maar ik denk niet dat ik God daarmee op het hard trap. Hij ziet mij aan in Jezus Christus als witte sneeuw. En ik geloof dat God geniet hoe hij mij op ziet groeien. Ik geloof zeker dat Jezus geniet in de hemel hoe Hij steeds meer ruimte krijgt in mij!

Ik denk dat ik het zo zie omdat ik het beeld van God Vader heb. Ik ben 3 jaar geleden opnieuw geboren in Zijn handen. Hij verwachte toen niet direct van mij dat ik op zou springen en de mensen zou gaan vertellen over Jezus. Ik ben groter geworden, en leer steeds meer ik kan soms getuigen en vertellen over mijn Vader. Door de jaren heen ben ik een stukje opgegroeit omdat God goed voor me heeft gezorgt. Ik heb geleerd om mijn Vader te gaan vetrouwen en hem te vragen om wijsheid.

Ik geloof dat ieder kind van God zo mag leven. Als ik echt wat zondigs doe heb ik daar verdriet over en klop ik aan bij Jezus. Hoe hipocriet ik me ook voel. Hij wil mij vergeven, en leven beter te gaan leven

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 03 feb 2005 19:52

Wat ik maar wilde aangeven is dat 'ellendekennis' helemaal niet is een wroeten in je zelf om maar zo zondig mogelijk over je zelf te denken en zo geschikt te worden voor Christus, maar een groeien in je geestelijke kennis aangaande zowel je zelf als God en Christus. Dat de Heere Zijn waarheden uit Zijn woord aan je hart toepast door de werking van Zijn Geest. Want een wedegeboren zondaar zal staan naar kennis in de genade. (Kinderen, Jongelingen en Vaders in de genade.)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 feb 2005 22:24

Na vnvnd ben ik weer helemaal blij! Met deze discussie in mijn achterhoofd ging ik naar koor, en toen zongen we t volgende:

Hoor ik dan hoe Jezus bad
Voor wie Hem gekruisigd had
Kweet dan bij de Heiland is
Ook voor mij vergiffenis

Hoor ik hoe het laatst van al
Hij Zijn geest aan God beval
Weet ik ook mijn geest en lot
In de handen van mijn God

En toen d8 ik: eigenlijk heeft Hijwel gewoon gelijk. De rest is bijzaak! En daar ben ik blij mee. En dat wou ik even kwijt op dit tijdstip...(normaal lig ik al een uur te ronken :lol: )
Engaged @ 07-01-2005

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 feb 2005 22:55

hijwel schreef:Ik weet dat ik nog dingen doe die niet goed zijn, gedachtes heb die niet zuiver zijn. Ik weet dat ik nog niet helemaal schoon ben van binnen. Maar ik denk niet dat ik God daarmee op het hard trap. Hij ziet mij aan in Jezus Christus als witte sneeuw. En ik geloof dat God geniet hoe hij mij op ziet groeien. Ik geloof zeker dat Jezus geniet in de hemel hoe Hij steeds meer ruimte krijgt in mij!

Ik denk dat ik het zo zie omdat ik het beeld van God Vader heb. Ik ben 3 jaar geleden opnieuw geboren in Zijn handen. Hij verwachte toen niet direct van mij dat ik op zou springen en de mensen zou gaan vertellen over Jezus. Ik ben groter geworden, en leer steeds meer ik kan soms getuigen en vertellen over mijn Vader. Door de jaren heen ben ik een stukje opgegroeit omdat God goed voor me heeft gezorgt. Ik heb geleerd om mijn Vader te gaan vetrouwen en hem te vragen om wijsheid.

Ik geloof dat ieder kind van God zo mag leven. Als ik echt wat zondigs doe heb ik daar verdriet over en klop ik aan bij Jezus. Hoe hipocriet ik me ook voel. Hij wil mij vergeven, en leven beter te gaan leven

Hier wordt ik blij van! d:)b
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 feb 2005 00:12

hijwel schreef:
Pivo schreef:Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Nu heb ik ook het idee dat God weer veel verder weg is en ook doe ik zonden die ik niet meer wil doen. Is God wel echt met me bezig geweest of heb ik het mezelf maar voorgehouden? moeilijk allemaal. Hoe zien jullie dit?

jij wil die zonde niet doen... van nature (is jou altijd geleerd) zijn we geneigt om te zonden.. als God ons verandeert van binnen willen we Gods dingen doen!

Heb je dan ook nooit ingeleefd dat jij de zondeval veroorzaakt hebt? Dat jij Adam was?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 feb 2005 00:52

jas schreef:
hijwel schreef:
Pivo schreef:Hierdoor ben ik gaan twijfelen. Nu heb ik ook het idee dat God weer veel verder weg is en ook doe ik zonden die ik niet meer wil doen. Is God wel echt met me bezig geweest of heb ik het mezelf maar voorgehouden? moeilijk allemaal. Hoe zien jullie dit?

jij wil die zonde niet doen... van nature (is jou altijd geleerd) zijn we geneigt om te zonden.. als God ons verandeert van binnen willen we Gods dingen doen!

Heb je dan ook nooit ingeleefd dat jij de zondeval veroorzaakt hebt? Dat jij Adam was?

zeker! Ik ben adam. Als ik adam lees lees ik "hijwel". Ik ben van God vandaan gelopen, ik ben gaan geloven in de leugens van de duivel!

Terug naar “Archief”