"God zou bij deze opvatting (ik zeg het nu even zwart-wit) een aantal mensen uitkiezen en vervolgens ze dwingen om zijn evangelie te aanvaarden. Ik kan absoluut niet precies zeggen hoe het dan wel gaat, maar ik ben er tamelijk zeker van dat het zo niet gaat."
Toch kiest een mens niet uit vrije wil voor God, maar moet God de Vader hem trekken (Joh. 6:44). Dat betekent dus dat wij niet willen en getrokken, overreed moeten worden. We worden niet gedwongen. Hoe dan wel? Daarover staat een prachtig stukje in onze belijdenis:
"Na de val bleef de mens het verstand en de wil houden en bleef zo dus voluit mens. Alleen de wil is verdorven en zelfs dood geestelijk gezien (Efeze 2:1).
God werkt de goddelijke genade van de wedergeboorte in de mensen niet alsof ze stokken of blokken of robots zijn. Hij vernietigt de wil en zijn eigenschappen niet. Ook dwingt Hij hen niet met geweld tegen hun dank, maar maakt hen geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hen tegelijk liefelijk en krachtig; op zo'n wijze, dat waar de weerspannigheid en tegenstand eerst enkel de overhand had, nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid van de geest de overhand begint te krijgen, waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onze wil gelegen is.
En als God de Werkmeester van dit alles dit niet zou oen, dan zou de mens heel geen hoop hebben om ooit nog uit de val te kunnen opstaan uit vrije wil, waardoor hij zichzelf toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort." (ZIE DORDTSE LEERREGELS)