Jezus de gelukkigste man van heel de wereld!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 09:58

Trouwens, heb jij een soort super-speed-zoek-een-toepasselijk-bijbeltekst-bijbel?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 feb 2005 10:01

M@rije schreef:Al die dingen bij elkaar maken je vast gelukkig :mrgreen:

haha dat denk ik dus ook :wink:

Trouwens, heb jij een soort super-speed-zoek-een-toepasselijk-bijbeltekst-bijbel?

haha.. gewoon de online bijbel
voor de liefhebbers (this wel de Bijbel met huis/tuin en keuken grieks hoor ;))
http://www.denieuwebijbelvertaling.nl/sf.mcgi?ac=frameset&id=159
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 feb 2005 10:14

Oh, daar moet ik dan ook maar eens gebruik van gaan maken
Engaged @ 07-01-2005

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 02 feb 2005 20:28

jas schreef:Ik denk dat Jezus idd het hoogste geluk heeft bereikt. Zijn hele leven als mens heeft Hij daarnaar toe geleefd. Het grote verschil met de mens Jezus en ons is dat Hij nooit gevallen is. Hij heeft nooit door eigen schuld de val moeten inleven. Hij heeft alles geleden als Onschuldige voor doodschuldigen. Ja, ik denk dat Jezus' geluk volkomen is.

Ik weet het niet. Als het voor ons al moeilijk kan zijn om de zonde om je heen te verdragen, hoe vreselijk zal dat voor een heilige Jezus wel niet geweest zijn? Hoe zou Hij die vergiftigde atmosfeer van egoisme en liefdeloosheid, van zondigheid en haat ervaren hebben?
Wat zou er door Hem heen gegaan zijn toen mensen riepen: 'anderen heeft Hij geholpen, zichzelf kan Hij niet helpen', terwijl Hij aan het kruis hing?
En is het voor niets dat de Schrift nergens spreekt van het feit dat Jezus gelachen heeft?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 feb 2005 01:29

Happy One schreef:
jas schreef:Ik denk dat Jezus idd het hoogste geluk heeft bereikt. Zijn hele leven als mens heeft Hij daarnaar toe geleefd. Het grote verschil met de mens Jezus en ons is dat Hij nooit gevallen is. Hij heeft nooit door eigen schuld de val moeten inleven. Hij heeft alles geleden als Onschuldige voor doodschuldigen. Ja, ik denk dat Jezus' geluk volkomen is.

Ik weet het niet. Als het voor ons al moeilijk kan zijn om de zonde om je heen te verdragen, hoe vreselijk zal dat voor een heilige Jezus wel niet geweest zijn? Hoe zou Hij die vergiftigde atmosfeer van egoisme en liefdeloosheid, van zondigheid en haat ervaren hebben?
Wat zou er door Hem heen gegaan zijn toen mensen riepen: 'anderen heeft Hij geholpen, zichzelf kan Hij niet helpen', terwijl Hij aan het kruis hing?
En is het voor niets dat de Schrift nergens spreekt van het feit dat Jezus gelachen heeft?

Jezus' lijden is zeker vreselijk geweest en Hij zal toen naar Zijn mensheid ook zeker niet gelukkig geweest zijn want dan was het geen lijden. Maar ik bedoel dat Hij door de volmaakte kennis Gods en de volmaakte gemeenschap met God en het hebben van Zijn Goddelijke Natuur volmaakt gelukkig moet zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 feb 2005 08:44

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een vreemd topic, want het zet in op een menselijk begrip van wat geluk eigenlijk is en dan wordt het een beetje speculatief. :?

Jezus kwam uit de hemel vandaan, Hij kwam dus uit de heerlijkheid vandaan en daalde af naar de aarde.

Joh. 17:5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelven, met de heerlijkheid, die Ik bij U had, eer de wereld was.

Hij is naar de wereld afgedaald en heeft de trappen van de vernedering ondergaan, zoals die genoemd worden in de 12 artikelen van het geloof:

Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;

In die vernedering heeft Hij ongeluk ondervonden, in het bijzonder toen Hij, aan het kruis hangend, door God verlaten werd. Hoe diep dat ongeluk was, is door ons niet te peilen.

Vervolgens is Hij in verschillende trappen verhoogd:
ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des Almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.

Hij is dus nu weer in de heerlijkheid van Zijn Vader.

Dus heerlijkheid -> vernedering tot in de hel -> verhoging tot in de hemel -> heerlijkheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 feb 2005 11:04

Hij is naar de wereld afgedaald en heeft de trappen van de vernedering ondergaan, zoals die genoemd worden in de 12 artikelen van het geloof:

Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;

In die vernedering heeft Hij ongeluk ondervonden, in het bijzonder toen Hij, aan het kruis hangend, door God verlaten werd. Hoe diep dat ongeluk was, is door ons niet te peilen.

Ik geloof dat Jezus uit liefde dit alles voor mij heeft willen doen. Ik geloof vast dat Jezus op zijn weg naar het kruist telkenes mij op het oog heeft gehad! Hij had er alles voor over om mij te redden! en hij was gelukkig omdat hij wist dat als hij het volbracht had, ik gered zou zijn uit de klauwen van de duivel! Daarom was Hij blij!

kijk maar naar de aangehaalde teksten
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”