wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

wedergeboorte

Berichtdoor yvonne » 31 jan 2005 19:53

eey liefe allemaal
geloven jullie in wedergeboorte?
ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken...
maarja
jullie?
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 31 jan 2005 20:22

daar geloof ik vast&zeker in.

Joahhnes 3:1-13(SV)
1 En er was een mens uit de Farizeen, wiens naam was Nicodemus, een overste der Joden;
2 Deze kwam des nachts tot Jezus, en zeide tot Hem: Rabbi, wij weten, dat Gij zijt een Leraar van God gekomen; want niemand kan deze tekenen doen, die Gij doet, zo God met hem niet is.
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u:Tenzij dat iemand wederom geboren worde hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

Jezus zegt het zelf, dus dan hoef ik daar niet aan te twijfelen.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 jan 2005 20:55

Tja, ik vind het ook lastig.. in hoeverre is 'wedergeboorte' een reeel iets, een markeringspunt? En ligt de scheiding tussen 'de goeden en de slechten' bij de wedergeboorte? (aangenomen dat er zo'n scheiding is)

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2005 21:00

Ik zie wedergeboorte in feite als een vorm van bekering. Heel bewust leef jij je leven in afhankelijkheid van God.
En iedere dag opnieuw - bij het wakker worden - leg je je hand vol vertrouwen in die van God en iedere dag opnieuw weet je je afhankelijk van Hem...

Zoiets... beetje zoeken naar woorden...

Riska

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 jan 2005 23:22

zelf zie ik wedergeboorte het moment dat je je leven aan Hem geeft! Dat je niet meer zonder Hem verder kan en wil leven!
Bekering hebben we elke dag nodig! Elke dag moeten de zonden die we gedaan hebben vergeven worden!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 feb 2005 01:10

Zoveel mensen, zoveel meningen. Wat me opvalt is dat ik telkens lees; "ik zie". De één ziet het zus en de ander zo. Maar wat zegt de Schrift?
De Schrift zegt dat wedergeboorte een geboorte is uit de Geest. Dan is het niet interessant meer wat wij vinden, maar of wij dit Schriftuurlijk ondervinden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2005 11:37

Ik vind in de Bijbel twee maal het woord "wedergeboorte":
Mattheus 19:28 schreef: En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israels.

Titus 3:5 schreef: Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;

Het woord "wedergeboren" vind ik ook tweemaal:
1 Petrus 1:3 schreef: Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.

1 Petrus 1:23 schreef: Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar [uit] onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

De woorden "wederom geboren" vind ik tweemaal in Johannes 3:
Johannes 3:3 schreef:Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Johannes 3:7 schreef: Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

Ik denk, in navolging van Jas zijn opmerking" dat het de moeite waard is om eerst deze genoemde gedeelten goed te lezen en te overdenken voordat men een mening geeft. De vraag is niet: wat vind je ervan? maar: Wat zegt de Schrift?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2005 11:47

jas schreef:Zoveel mensen, zoveel meningen. Wat me opvalt is dat ik telkens lees; "ik zie". De één ziet het zus en de ander zo. Maar wat zegt de Schrift?
De Schrift zegt dat wedergeboorte een geboorte is uit de Geest. Dan is het niet interessant meer wat wij vinden, maar of wij dit Schriftuurlijk ondervinden.

daarbij komt nog: Hoe lees je de Bijbel. Iedeereen interpreteert het op zijn/ haar eigen manier!
Ik zet er express voor ik zie het zo. Dan eis je er niet mee op dat alleen zoals jij het ziet goed is!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 13:41

simpel gezegd:

wedergeboorte (is volgens mij :wink: )
Je hart verandert van dood naar levend.
Je gaat in plaats van de duivel dienen God dienen met je hart!

nog niet opnieuw geboren.. (en iedereen weet zelf of hij God zoekt in alles waar hij mee bezig is in het leven)
‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één,
11 er is geen mens verstandig,
er is geen mens die God zoekt.

In strijd met je oude natuur... maar verandert van binnen in je hart, met Gods wil! Jij bent een nieuw mens geworden, dus wedergeboren..
21 Ik ontdek in mij de wetmatigheid dat het kwade zich aan mij opdringt, ook al wil ik het goede doen. 22 Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, 23 maar in alles wat ik doe zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt van mij een gevangene van de wet van de zonde, die in mij leeft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 feb 2005 15:13

sommige mensen denken dat je dan als dieren terug komt en andere weer gewoon als mens. maar wanneer wederboor *of hoe dat ook mag heten* je dan? mijn opa is al heel lang dood maar stel nou dat ik over een paar jaar dood ga zou ik hem dan nog zien of leeft hij al weer? en hoelang duurt het dan dat je dood bent? of zijn dit hele domme vragen van mij? :oops:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 feb 2005 15:32

yvonne schreef: sommige mensen denken dat je dan als dieren terug komt en andere weer gewoon als mens. maar wanneer wederboor *of hoe dat ook mag heten* je dan? mijn opa is al heel lang dood maar stel nou dat ik over een paar jaar dood ga zou ik hem dan nog zien of leeft hij al weer? en hoelang duurt het dan dat je dood bent? of zijn dit hele domme vragen van mij? :oops:

Het geloof dat mensen terugkomen als dieren en anderen weer als mens heet de reincarnatie gedachte. Dat geloven o.a. hindoeisten.

Met het christelijk geloof heeft dat eigenlijk niets te maken.

Wedergeboorte is dat je geestelijk (opnieuw) geboren wordt. De Bijbel zegt dat we allemaal van onszelf geestelijk dood zijn en dat we alleen een kind van God kunnen worden door wedergeboorte.

Door wedergeboorte gaan we willen wat God wil. Dan gaan we inzien dat we tegen God gezondigd hebben en dat we tot nog toe nooit hebben gedaan wat Hij van ons vraagt, nl. dat we Hem zouden liefhebben boven alles en onze medemens als onszelf. Dan komen we er als het goed is ook achter dat ons dat vanuit onszelf nooit zal lukken. God heeft echter Zijn Zoon Jezus Christus naar deze wereld gestuurd. Hij droeg de straf die wij verdienen door onze zonden. Wanneer we in Hem geloven, worden we door het geloof aan Hem verbonden en zijn we wedergeboren. Dan zijn we ook door Hem gered, want Hij droeg onze straf. God ziet ons dan aan alsof we nooit iets verkeerds hadden gedaan. Wanneer we dit door het geloof mogen zien, dan gaan we ook willen wat Hij wil door de werking van Zijn Heilige Geest. Dan is er ook uitzicht op de opstanding uit de doden aan het einde van de tijden, als Jezus teruggekomen is. Dan is er voor allen die in Hem geloofd hebben een eeuwig leven met Hem.

Dit is maar heel in het kort wat in het christelijk geloof onder wedergeboorte wordt verstaan, er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 feb 2005 15:38

oke
maar nog snap ik eigenlijk niks van wedergeboorte... maarja dr valt ook nii zo veel uut te leggen denk ik... het is denk ik gewoon een feit ofzo... maarja... ik snap wel meer dinge nii:P
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 feb 2005 15:46

yvonne schreef:oke
maar nog snap ik eigenlijk niks van wedergeboorte... maarja dr valt ook nii zo veel uut te leggen denk ik... het is denk ik gewoon een feit ofzo... maarja... ik snap wel meer dinge nii:P

this niet moeilijk..

wedergeborte heeft niks te maken met lichamelijk opnieuw geboren worden..

Maar gewoon dat er een verandering in je hart plaats vindt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 feb 2005 15:47

wat jij bedoelt is denk ik de wederkomst.
Sommige mensen denken dat je na de dood of terug komt asl een andermens of dier!
Wij geloven dat als je overleden bent je of naar de hemel of naaar de hel gaat! Er zal een keer een moment komen dat God naar de aarde zal komen. Dan zullen al diegene die waarlijk in Hem gelooft hebben weer opstaan uit het graf en levend worden!

Hoop dat ik het zo goed uitgelegt hebt anders mag iemadn anders het wel aanvullen!

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 01 feb 2005 16:00

IK SNAP HET!! *denk ik*
het is dus zo iets dat als je dood gaat je lichaam in je kist blijft liggen en je geest naar de hemel/hel gaat, als God een keer terug komt op aarde gaan die geesten terug en dan??*ik snap het dus niet helemaal :oops: *

maar wel half?
zoiets toch :?: :?:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Terug naar “Archief”