Aragorn schreef:jas schreef:sela schreef:maar iedereen die bekeerd is is toch eerst 'klein' in het geloof en 'wast' hierin?
Ik twijfel of er dat mee bedoeld wordt. Persoonlijk denk ik meer aan groeien in het geloof in de zin van, meer ervaring in de toepassing van het geloof in het dagelijks leven, meer ervaring met Gods handelen, meer kennis ook van God, Wie Hij is, Hem ervaren, de werking van Zijn Geest leren kennen, etc. Maar het geloof, waarvoor ik datgene houdt van een ieder die daadwerkelijk in Christus is ingelijfd, (want buiten Hem is geen waarachtig geloof) is per definitie groot. Als het al klein lijkt is dat omdat het vaak door ongeloof bestreden wordt. En wat ook heel gevaarlijk is, en dat is één van de redenen waarom ik nogal fel tegen de term 'kleingelovige' ben, dat het klein zijn in het geloof, waarin ongeloof veelal de overhand heeft, beschouwd wordt als de normale toestand van de wedergeborene. M.a.w. het duister gaat overheersen. En dat is onbijbels want God is een Licht en gans geen duisternis is in Hem. (1 Joh. 1:5)
Ik denk eigenlijk dat sela hier wel gelijk in heeft. Want juist door die ervaring die jij noemt wordt je meer zeker van je zaak en van God. Ik zie het gevaar van cultivering van kleingeloof ook wel, maar ik denk toch dat het bij veel mensen wel zo begint. Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je gelijk van alles zeker bent..
Wat je ook vaak ziet is dat mensen juist in het begin heel erg zeker zijn maar pas later door allerlei twijfels overvallen worden. Eerst zijn ze soms wat euforisch. Toch moet gewaakt worden het kleingeloof als standaard te bestempelen. Maar ja, ik ben er nog steeds niet uit wat men hier met kleingelovig bedoelt.