Wanneer ben je bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:24

Aragorn schreef:
jas schreef:
sela schreef:maar iedereen die bekeerd is is toch eerst 'klein' in het geloof en 'wast' hierin?

Ik twijfel of er dat mee bedoeld wordt. Persoonlijk denk ik meer aan groeien in het geloof in de zin van, meer ervaring in de toepassing van het geloof in het dagelijks leven, meer ervaring met Gods handelen, meer kennis ook van God, Wie Hij is, Hem ervaren, de werking van Zijn Geest leren kennen, etc. Maar het geloof, waarvoor ik datgene houdt van een ieder die daadwerkelijk in Christus is ingelijfd, (want buiten Hem is geen waarachtig geloof) is per definitie groot. Als het al klein lijkt is dat omdat het vaak door ongeloof bestreden wordt. En wat ook heel gevaarlijk is, en dat is één van de redenen waarom ik nogal fel tegen de term 'kleingelovige' ben, dat het klein zijn in het geloof, waarin ongeloof veelal de overhand heeft, beschouwd wordt als de normale toestand van de wedergeborene. M.a.w. het duister gaat overheersen. En dat is onbijbels want God is een Licht en gans geen duisternis is in Hem. (1 Joh. 1:5)

Ik denk eigenlijk dat sela hier wel gelijk in heeft. Want juist door die ervaring die jij noemt wordt je meer zeker van je zaak en van God. Ik zie het gevaar van cultivering van kleingeloof ook wel, maar ik denk toch dat het bij veel mensen wel zo begint. Kan me eigenlijk moeilijk voorstellen dat je gelijk van alles zeker bent..

Wat je ook vaak ziet is dat mensen juist in het begin heel erg zeker zijn maar pas later door allerlei twijfels overvallen worden. Eerst zijn ze soms wat euforisch. Toch moet gewaakt worden het kleingeloof als standaard te bestempelen. Maar ja, ik ben er nog steeds niet uit wat men hier met kleingelovig bedoelt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 01:39

Ja oke, dat denk ik ook wel (van die euforie eerst). Maar kleingeloof is toch gewoon dat je niet zo'n groot vertrouwen hebt in God en niet zoveel vrijmoedigheid om de beloften op jezelf toe te passen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 01:55

Aragorn schreef:Ja oke, dat denk ik ook wel (van die euforie eerst). Maar kleingeloof is toch gewoon dat je niet zo'n groot vertrouwen hebt in God en niet zoveel vrijmoedigheid om de beloften op jezelf toe te passen?

Maar dat is niet kleingelovig, dat is ongelovig. Het wezen van het geloof, hoe klein ook, is juist wel vertrouwen op de beloften die God in Zijn Woord gegeven heeft. Ik bedoel het niet om te katten, maar de stelling die je hier poneert, is één van de grootste redenen dat er thuislezers zijn. In de kerken wordt wat jij zegt nogal verkondigd. De ware gelovige wordt vaak afgeschilderd als een baar der zee, vol twijfel, vol ongeloof, vol onzekerheid, etc. etc. Het was Van der Groe die hier fel tegen ageerde. Hij zag het gevaar dat mensen reeds voor ze in Christus waren, enkel op grond van dit soort gevoelens tot de ware gelovigen gerekend werden, namelijk door de onzekerheid als kenmerk van het ware geloof te stellen. Hierdoor wordt niet Christus de grond der zaligheid maar de kommer, de ellende, de twijfel, het ongeloof en van de vereniging met de dierbare Borg is geen sprake. Hij zegt, het is te vrezen dat een grote menigte zich sukkelende en twijfelende christenen noemend verloren gaat omdat de ware Grond, Christus er in gemist wordt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 02:12

Hoho, ik zeg niet dat het goed is en dat de ware gelovige maar vooral veel moet twijfelen! Maar wel dat het voorkomt en dat iemand die twijfelt geen ongelovige is. En idd, hoe klein het geloof ook is, het is er wel. Maar een heel klein geloof zal dat amper uit durven spreken.. en uiteraard doel ik niet op de zogenaamde bekommerden die op grond van hun bekommernis menen het ware geloof te bezitten. Maar dat er op die manier misbruik van gemaakt wordt wil nog niet zeggen dat iedere kleingelovige op grond van z'n twijfels denkt 'wel goed te zitten'.

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2005 09:03

ook al zijn de laatste postings een iets andere kant opgegaan..
ik wil toch nog even op 'kleingelovigen' ingaan.

is het soms niet zo dat we op grond van vraag 'is je geloof wel waarachtig genoeg', we toch weer van Christus afgaan?
Met de vraag: dragen we wel die vruchten met onszelf bezig zijn? dat we het teveel van onszelf verwachten...
het gaat slechts om het geloof dat Jezus ook voor onze zonden gestorven is.
niet hoeveel % zeker je daarvan bent...
dat veranderd niets aan je zaligheid.
als mens zijn wij niets.
ook niet na onze bekering.
wij kunnen geen el aan onze lengte toevoegen.
alles is volbracht in het wonderlijke werk van Christus.
volgens mij moeten we daar onze hoop op vestigen.
hoe klein dit vertrouwen ook is, dat men in Christus geloofd is het allerbelangrijkste in dit leven.
Hem zij alle eer.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 28 jan 2005 10:02

sela schreef:is het soms niet zo dat we op grond van vraag 'is je geloof wel waarachtig genoeg', we toch weer van Christus afgaan?
Met de vraag: dragen we wel die vruchten met onszelf bezig zijn? dat we het teveel van onszelf verwachten...

Precies, dan ben je weer met jezelf bezig. Elke dag is het zaak je op G.d te richten, de rest komt 'vanzelf'.
Ik weet niet of ik vruchten draag, ben bang om me daar mee bezig te houden. Maar als het zo is dat de Geest ook in mij woont, dan draag ik vruchten, dat kan niet anders. Juist omdat Hìj dat bewerkstelligt.

Hem zij alle eer

d:)b
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2005 10:19

En ondertussen weet volgens mij nog steeds niemand wat "bekeerd" zijn inhoud.
Want ben je nu bekeerd? Of moet je je elke dag bekeren?
Kun je namelijk wel bekeerd zijn?
Of ben je wedergeboren en werkt de Geest daardoor elke dag in je om je te bekeren van je verkeerde weg?
Wat zou het nu eigenlijk zijn?
Hoe kun je namelijk vragen of een onbekeerde ouderling wel ouderling mag zijn als je nog niet eens weet of dat eigenlijk wel de juiste vraag is?

André

Berichtdoor André » 28 jan 2005 10:27

joepie schreef:En ondertussen weet volgens mij nog steeds niemand wat "bekeerd" zijn inhoud.
Of ben je wedergeboren en werkt de Geest daardoor elke dag in je om je te bekeren van je verkeerde weg?
Hoe kun je namelijk vragen of een onbekeerde ouderling wel ouderling mag zijn als je nog niet eens weet of dat eigenlijk wel de juiste vraag is?

Ik denk dat bekeerd zijn is dat je je leven inricht aan de hand van Gods geboden, je ja zegt tegen God, ik wil graag uw kind zijn en dat je daar idd iedere dag mee bezig bent.
(was maar een poging hoor) :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 12:21

joepie schreef:En ondertussen weet volgens mij nog steeds niemand wat "bekeerd" zijn inhoud.

Je bent bekeerd als je de zonde oprecht haat en bestrijdt, en een oprechte liefde tot God hebt. Een onbekeerde kan deze dingen nl. niet oprecht bezitten.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 jan 2005 12:28

jas schreef:

Je bent bekeerd als je de zonde oprecht haat en bestrijdt, en een oprechte liefde tot God hebt. Een onbekeerde kan deze dingen nl. niet oprecht bezitten.

En? Ben jij het dus?

Maar dan snap ik nog steeds niet waarom er zo lang over ge sproken moet worden. Want dat is een makkelijk antwoord.
Ik neem aan dat iedereen de zonde oprecht haat en er tegen strijd.
Zich dagelijks omkeerd van een verkeerde weg.
Oprecht berouw heeft van de zonde.
Dus wat is nu eigenlijk nog steeds het probleem?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jan 2005 14:50

jas schreef:Je bent bekeerd als je de zonde oprecht haat en bestrijdt, en een oprechte liefde tot God hebt. Een onbekeerde kan deze dingen nl. niet oprecht bezitten.

Waar ik nog aan toe wilde voegen wat Maarten al gezegd heeft over de vruchten..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 jan 2005 15:42

oke ff kort je vragen....
(gods kongkrijk is voor de kinderen, dus het is niet moeilijk denk ik;))

Wat is nu bekeerd?

Als je oude leven "dag" heb gezegd en een nieuw leven bent begonnen samen met Jezus

moet je je elke dag bekeren?

zoals een schaapje wat af en toe wel eens weg loopt bij zijn herder zal jij ook wel eens terug moeten keren naar je herder. Maar zeker niet elke dag!

Kun je namelijk wel bekeerd(omgkeerd) zijn?

tuurlijk, als jezus jou rots is om je leven verder op te bouwen

??? de kunst in het leven is iig, je helemaal toevertrouwen aan God, en hem jou levensweg laten bepalen. Dan hoef je je niet te bekeren van je verkeerde weg.

er bestaan geen onbekeerde volgelingen van jezus christus!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2005 17:05

jas schreef:Je bent bekeerd als je de zonde oprecht haat en bestrijdt, en een oprechte liefde tot God hebt. Een onbekeerde kan deze dingen nl. niet oprecht bezitten.

waarom schrijf je hier oprecht bij?
[oprechte vraag]

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 18:57

sela schreef:

waarom schrijf je hier oprecht bij?
[oprechte vraag]

Omdat daar alles van af hangt. We moeten dat ook steeds bij onszelf nagaan of we oprecht zijn in onze gevoelens t.o.v. God.
Daarom zegt David in ps. 139:24; " En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg".
En in Spr. 3:32 lezen we; "Want de afwijker is den HEERE een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte."
Na onze bekering zullen we juist te meer beseffen welke afdwalers en afwijkers wij zijn. Daarom is het zelfonderzoek zo nodig. Als we oprecht zijn in onze wandel dan wil de Heere ook dicht bij ons blijven, dat is, Zijn verborgen omgang vinden.
Waarom stel je trouwens die vraag? (oprechte vraag hoor)

sela

Berichtdoor sela » 28 jan 2005 19:16

maar het hangt toch van God af en niet van al dan niet onze oprechtheid?
althans, dat is waar ik van overtuigd ben.

Terug naar “Archief”