Euthenasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 00:19

Riska schreef:
Johannes1 schreef:ik hoef dat ook niet te weten, want hij heeft voor dat ogenblik al die beslissing genomen zich zelf van het leven te beroven uit ondankbaarheid, want dat is het als je je hand aan je eigen slaagt. God heeft ons iets wonderbaarlijks gegeven: het leven.

En als het leven nou eens puur óverleven is, omdat het leven stelselmatig kapot is gemaakt vanaf de vroegste jeugd?
Wie is er dan meer schuldig volgens jou: Hij/zij die dat leven kapot heeft gemaakt of hij/zij die het uiteindelijk beëindigt?

Riska

Degene die je leven kapot maakt is strafbaar. Ik zie dat als volgt: Als jij lichamelijk of geestelijk mishandeld wordt, is de dader daarvan schuldig aan het 6e gebod. Hij is daarmee dus een doodslager geworden. Hij is dus alreeds schuldig aan jouw dood, al leef je nog. De uiterste consequentie daarvan is deze; als je door zijn toedoen, door zijn mishandeling zo tot wanhoop gedreven wordt dat de dood alleen nog uitkomst biedt, is de dader hiervoor ten volle verantwoordelijk en niet het slachtoffer. De dader omdat hij overtreedt: gij zult niet doodslaan, en het slachtoffer gaat vrijuit omdat enerzijds: men maar éénmaal doodgeslagen kan worden, hetgeen de dader al gedaan heeft. En anderszins omdat men handelt vanuit een psychische ontoerekeningsvatbaarheid.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2005 08:38

Dank voor je antwoord Jas...

Riska

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 09:28

Riska schreef:Dank voor je antwoord Jas...

Riska

met liefde gegeven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2005 10:06

Kijk, dat is een antwoord van Jas waar ik het helemaal mee eens ben. ("Och dat het toch nog mogte gebeuren" :mrgreen: )

Johannes,
ik denk dat je het niet hoeft te omschrijven als 'aanmodderen'. God heeft zo Zijn plannen, daar snappen jij en ik niets van, maar het kan goed voorkomen dat zelfmoord daar 'bijhoort' (niet dat God wil dat je zelfmoord pleegt, maar je snapt ook wel dat ik dat niet bedoel).
De hand aan jezelf slaan is neit de bedoeling, absoluut niet, je slaat dood oke, maar is dat onvergeeflijk? Nee, want zelfs de brute moordenaar aan het kruis werd vergeven...
Jas' antwoord w.b.t. psychische zelfmoord onderschrijf ik van harte.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 jan 2005 14:28

kurtyo schreef:Kijk, dat is een antwoord van Jas waar ik het helemaal mee eens ben. ("Och dat het toch nog mogte gebeuren" :mrgreen: )

Ik ben niet roomser dan de paus hoor. Ik ben alleen rechtlijnig.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 jan 2005 15:44

Ik zeg ook niets verder, alleen dat ik het nu eindelijk ook eens wel met je eens ben. :mrgreen:

Terug naar “Archief”