Ds. F. Mallan over de 3-verbondenleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 22:57

jas schreef:Ik hanteer mijn Bijbel, de SV. En dat jij er nu ineens een Bijbel bij moet slepen wat ik niet eens een Bijbel wil noemen, heb ik niks mee te maken.

Dat jij de NBV geen bijbel noemt, moet jij weten. Ik hanteer de NBV, en die is op veel plekken beter vertaald. Dat jij dus de SV heilig hebt verklaard, daar heb ik niets mee te maken.

De SV spreekt in die tekst over het Verbond tussen de Vader en de Zoon. En ik snap best dat die nbv dat niet doet, want die vertalers geloven waarschijnlijk niet eens in de Zoon, laat staan in een verbond tussen Vader en Zoon van eeuwigheid. Je kunt in elk geval die tekst niet weerleggen zonder er een uitgeklede 'bijbel' bij te slepen.

Ik ga hier geen discussie starten over vertalingen, maar jij staart je blind op een vertaling die in veel kortere tijd is vertaald dan de NBV. De NBV is wetenschappelijk verantwoorder dan de SV omdat er veel meer vertalers aan hebben meegewerkt en dat het vertalingsproces heeft plaatsgevonden d.m.v. langdurige afweging en op basis van meer beschikbare oude manuscripten. De SV is wat dit allemaal betreft maar een armzalig geschrift.

Dat jij denkt of vindt dat deze vertalers niet in Jezus geloven, is onzin. Dat is geklets in de ruimte, je kent die mensen niet eens.

Daarnaast heb jij nog nooit gereageerd op mijn stelling dat het onzinnig is om ondoorgrondelijke Goddelijke zaken te willen kanaliseren in voor mensen begrijpbare pseudo-wetenschappelijke systemen. Het feit dat er in de reformatorische hoek allerlei theoriën de ronde gaan over verbonden, uitverkiezingen, etc, komt voort uit het feit dat mensen evenveel willen weten als God en als God willen zijn. Dit omdat ze alles willen weten. Hoor ik daar opeens een slang praten, over het gelijk zijn aan God?? Verder dienen deze theoriën nergens toe. Laat staan dat ze wetenschappelijk verantwoord zijn, want theologie is geen wetenschap, hooguit een kunde.

@Caprice:

Leuk dat het oude volk ermee overweg kon. We leven nu ruim 400 jaar later, en van het oude volk is fysiek iedereen uitgestorven, hun ideeën opvattingen en begrippen leven nog voort in een aantal fundamentalistische geesten.

Is dat wat waard, zeker. Is het zinvol om net te doen als het oude volk. Niet of nauwelijks. God is een God van alle eeuwen, niet alleen van de tijd van de Nadere Reformatie.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 23:01

Sabra schreef:@Caprice:

Leuk dat het oude volk ermee overweg kon. We leven nu ruim 400 jaar later, en van het oude volk fysiek iedereen uitgestorven, hun ideeën opvattingen en begrippen leven nog voort in een aantal fundamentalistische geesten.

Is dat wat waard, zeker. Is het zinvol om net te doen als het oude volk. Niet of nauwelijks. God is een God van alle eeuwen, niet alleen van de tijd van de Nadere Reformatie.

Het oude volk leefde niet alleen toen. Het is een naam voor de kinderen des Heeren die rijk begenadigd waren en een nauw leven met de Heere kennen. Ook wel uit de tijd van het gezelschapsleven, maar de laatste vijftig jaar zijn er zo bitter weinig. God neemt Zijn volk weg.

We mochten dat wel bitter bewenen, ook de tijd waarin we nu leven. We zijn veel verder weg van God en Zijn Woord dan menigeen denkt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jan 2005 23:05

caprice schreef:Het oude volk leefde niet alleen toen. Het is een naam voor de kinderen des Heeren die rijk begenadigd waren en een nauw leven met de Heere kennen. Ook wel uit de tijd van het gezelschapsleven, maar de laatste vijftig jaar zijn er zo bitter weinig. God neemt Zijn volk weg.

We mochten dat wel bitter bewenen, ook de tijd waarin we nu leven. We zijn veel verder weg van God en Zijn Woord dan menigeen denkt.

Caprice,
ik ga je toch even bestrijden...
We mogen nooit, maar dan ook nooit zeggen dat God Zijn volk wegneemt. Elia klaagde daar ook over. "Ik ben maar alleen overgebleven." Nee, er waren er nog 7000 die niet voor Baäl hadden gebeden. Eentje liep er aan het hof van Achab rond, jij weet vast wel wie dat was.

Dus: hoe donker jij het ook inziet, God houdt Zijn eigen werk in stand. Daarom: Sursum Corda.

En misschien gebeurt het wel dat met woorden van nu gezegd wordt wat in vroeger dagen met andere woorden gezegd werd. Luister maar goed, en kijk door de woorden heen naar de betekenis!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 23:05

Daarmee impliceer je dat er voor de tijd van de Nadere Reformatie geen echte christenen waren en die (in jouw terminologie) niet begenadigd waren.

Driewerf onzin.

En dat er steeds minder christenen komen, misschien moet je eens naar de kerk in Azië kijken. Voor elk mens dat in het Westen van het geloof afstapt, komen er in Azië 25 bij.

Hoezo God is uitgewerkt? Die mensen in Azië hebben nog nooit van de Nadere Reformatie gehoord, maar toch is God het hoogste goed in hun leven, en leven ze zoals Hij dat van hen vraagt.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 jan 2005 23:06

Sabra schreef:Dat jij de NBV geen bijbel noemt, moet jij weten. Ik hanteer de NBV, en die is op veel plekken beter vertaald. Dat jij dus de SV heilig hebt verklaard, daar heb ik niets mee te maken.
...........
Ik ga hier geen discussie starten over vertalingen, maar jij staart je blind op een vertaling die in veel kortere tijd is vertaald dan de NBV. De NBV is wetenschappelijk verantwoorder dan de SV omdat er veel meer vertalers aan hebben meegewerkt en dat het vertalingsproces heeft plaatsgevonden d.m.v. langdurige afweging en op basis van meer beschikbare oude manuscripten. De SV is wat dit allemaal betreft maar een armzalig geschrift.

Dat jij denkt of vindt dat deze vertalers niet in Jezus geloven, is onzin. Dat is geklets in de ruimte, je kent die mensen niet eens.

Dan heb jij er helemaal geen verstand van!

Genesis 3 vers 15 de moederbelofte. De SV en de NBG van 1951 verwijzen hiermee naar Christus en de NBV verwijst naar de mensen en dat is pertinent een leugen. Als je al in het derde hoofdstuk van de NBV met een leugen komt heeft dat ding voor mij afgedaan. En als je beweert dat het fijn is om mensen die nooit een bijbel hebben gelezen een leugenboek te geven, dan snap ik dat niet.

Daarnaast is er een grote discussie geweest met de feministische theologen die absoluut wilde dat God niet als Hij maar als HET zou worden aangeduid want als God niet als Vrouw aangeduid mag worden dan ook niet als man. Deze discussie hebben ze nog net verloren, maar bepaalde zinnen zijn in iedergeval zeer vrouw vriendelijk vertaalt, terwijl de grondtekst daar geen ruimte voor geeft.

Maar laten we deze discussie maar in een andere topic voeren!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 23:10

Speedy schreef:

Ik heb geen verstand van vertalen, maar wel van hoe je wetenschappelijk verantwoord onderzoek, in dit geval in de vorm van een vertaling, moet doen.

De SV is wat dat betreft alles behalve verantwoord.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2005 23:11

Sabra schreef:Daarmee impliceer je dat er voor de tijd van de Nadere Reformatie geen echte christenen waren en die (in jouw terminologie) niet begenadigd waren.

Driewerf onzin.

Duizendmaal onzin. Dat beweer ik niet.

Sabra schreef:En dat er steeds minder christenen komen, misschien moet je eens naar de kerk in Azië kijken. Voor elk mens dat in het Westen van het geloof afstapt, komen er in Azië 25 bij.

Als iemand van het geloof afstapt was dat een tijdgeloof. Een geen waar zaligmakend geloof! In Europa, en vooral ook in ons land is het te doen om geld en vrouwen. Meer niet. Maar daar zijn al grote wereldrijken, zoals de Griekse beschaving en het Romeinse rijk aan ten onder gegaan. En het zal ook gebeuren met de westerse samenleving. Ongetwijfeld.

Ik zie het met smart aan, maar we hebben het er zelf naar gemaakt dat God Zijn genadewerkingen hier wegneemt en in een ander deel van de wereld Zijn Kerk bouwt.

Sabra schreef:Hoezo God is uitgewerkt? Die mensen in Azië hebben nog nooit van de Nadere Reformatie gehoord, maar toch is God het hoogste goed in hun leven, en leven ze zoals Hij dat van hen vraagt.

Wie begint hier over de Nadere reformatie? Ik heb het alleen maar over het rijk begenadigde volk van God dat in het verleden in Nederland mocht leven. Nederland is rijk begenadigd geweest, hoor, maar wij keren ons van Hem af. God zal Nederland bezoeken met Zijn oordelen.

BEKEERT U, gij afkerige kinderen! spreekt de HEERE.

God duldt geen tegenspraak.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jan 2005 23:21

caprice schreef:Wie begint hier over de Nadere reformatie? Ik heb het alleen maar over het rijk begenadigde volk van God dat in het verleden in Nederland mocht leven. Nederland is rijk begenadigd geweest, hoor, maar wij keren ons van Hem af. God zal Nederland bezoeken met Zijn oordelen.

Ik heb het daarover, omdat jij net zei dat het oude volk (van de Nadere Reformatie) genoeg had aan de SV. Daarnaast ben jij een kind van de Nadere Reformatie, en identificeer jij je er mee.

Daarvoor waren wij een Rooms-Katholiek land. En ik verwacht jou niet zo vermetel om dat als hetzelfde te typeren.

try

Berichtdoor try » 27 jan 2005 00:25

Lees nou nog eens rustig deze hele discussie door. En beoordeel die discussie dan eens op christelijke eigenschappen als nuchterheid, zachtmoedigheid en nederigheid van hart. Tel alle fikse draaien om de oren van een ander eens bij elkaar op...en zeg me dan eens: is dit nuttig? Is dit stichtend? Is dit niet een manier van discussieren, die onder gereformeerde gezindters iegenlijk al heel lang ook heel gewoon gevonden wordt? En is het niet eens tijd om te werken aan een wat nauwkeuriger instelling (precisie, nauwkeurigheid en zorgvuldigheid hebben met waarheid of leugen te maken!)

Het is mij allemaal veel te veel gestook en geroer in emotionele potjes. Er wordt kennelijk veel plezier aan ontleend.
Maar inhoudelijk zouden we veel kritischer op onszelf moeten zijn: kan ikhet als christen nu wel maken om een andere allerlei oordelen en verwijten toe te slingeren?
Zouden wij, juist als christenen, niet met een veel ruimer hart onze (nabije) naaste tegemoet moeten treden.

Als er nu ergens hoofdschuddend of schaterlachend op gereageerd wordt...leg het mij dan even uit hoe die verwijtende manieren te rijmen zijn met wat we geleerd hebben van Gods genade en lamkmoedigheid!

try

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 01:33

waarnemer schreef:Tsjonge, tsjonge Jas,
Zo kan die wel weer. Ik ben 100% voor de SV. Maar ik ben blij dat d.m.v de NBV mensen weer in de Bijbel gaan lezen. Let er wel op, en dat weet je best ook de SV ontkomt er niet aan om keuzes te maken. Je hebt tegenwoordig ook de Naardense Bijbel, een letterlijke vertaling. Het beste is om verschillende vertalingen te lezen.

Ik wil maar aangeven dat mensen door de NBV tot een totaal verkeerde verbondsbeschouwing komen. Wat zeg ik... er is geen sprake meer van een Verbondsbeschouwing. De meesten kennen al niet meer het woord genadeverbond. De meesten zitten onder een werkverbond tot de eeuwige dood er op volgt.
Overigens wil ik de Naardense Bijbel niet vergelijken me de NBV. Die eerste steekt daar met kop en schouders boven uit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 01:38

TheKeimpe schreef:Caprice,
ik ga je toch even bestrijden...
We mogen nooit, maar dan ook nooit zeggen dat God Zijn volk wegneemt. Elia klaagde daar ook over. "Ik ben maar alleen overgebleven." Nee, er waren er nog 7000 die niet voor Baäl hadden gebeden. Eentje liep er aan het hof van Achab rond, jij weet vast wel wie dat was.

Dus: hoe donker jij het ook inziet, God houdt Zijn eigen werk in stand. Daarom: Sursum Corda.

En misschien gebeurt het wel dat met woorden van nu gezegd wordt wat in vroeger dagen met andere woorden gezegd werd. Luister maar goed, en kijk door de woorden heen naar de betekenis!

Ik ben het helemaal met Caprice eens. In Jes. 57:1 lees ik:
"De rechtvaardige komt om, en er is niemand, die het ter harte neemt; en de weldadige lieden worden weggeraapt, zonder dat er iemand op let, dat de rechtvaardige weggeraapt wordt voor het kwaad."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 01:42

Sabra schreef:Dat jij de NBV geen bijbel noemt, moet jij weten. Ik hanteer de NBV, en die is op veel plekken beter vertaald.

Waar dan?
Sabra schreef:De SV is wat dit allemaal betreft maar een armzalig geschrift.

O vandaar dat degenen die er wel verstand van hebben het nog steeds de beste vertaling vinden en vandaar dat degenen die er wel verstand van hebben de NBV helemaal niets vinden.
Sabra schreef:Daarnaast heb jij nog nooit gereageerd op mijn stelling dat het onzinnig is om ondoorgrondelijke Goddelijke zaken te willen kanaliseren in voor mensen begrijpbare pseudo-wetenschappelijke systemen.

Dat heb ik wel. Dat was in het topic over dogmatiek. Je moet dus niet zomaar loze beschuldigingen uiten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 jan 2005 01:44

Sabra schreef:
Speedy schreef:

Ik heb geen verstand van vertalen, maar wel van hoe je wetenschappelijk verantwoord onderzoek, in dit geval in de vorm van een vertaling, moet doen.

De SV is wat dat betreft alles behalve verantwoord.

Vertel jij dan maar eens hoe en op welke 'onwetenschappelijke' wijze men bij de SV te werk gegaan is. Ik ben erg benieuwd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 jan 2005 03:28

jas schreef:Vertel jij dan maar eens hoe en op welke 'onwetenschappelijke' wijze men bij de SV te werk gegaan is. Ik ben erg benieuwd.

De SV is vertaald door Bogerman. De NBV is vertaald door een groot aantal mensen. Daarnaast heeft de vertaling van Bogerman vele updates ondergaan omdat het zo armoedig vertaald was.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 jan 2005 03:53

Volgens mij heeft Andre ook een keer een aardig artikel gepost over de (vermeende) onwetenschappelijkheid van het vertaalproces van de SV. Of het waar is of niet kan ik niet controleren, maar het is igg aardig om te lezen..

*roept Andre* :D

Terug naar “Archief”